Zenés színház

A Kodály-év jegyében

2017.06.23. 14:57
Ajánlom
A Bartók Plusz Operafesztivál is kapcsolódik az idei Kodály-évhez: Miskolcon is több programmal adóznak a 135 éve született és 50 éve elhunyt zeneszerző életművének.

Nemhiába döntöttek úgy a szervezők, hogy idén Kodály Székely fonója kerüljön a szokásos Ezrek operája eseménysorozat középpontjába. A korábbi évek gyakorlatával szemben azonban idén – az ismeretterjesztő és kedvcsináló beavató előadások után – nem szabadtéri színpadon, hanem a Miskolci Nemzeti Színházban adták elő a teljes művet. Szintén újdonság, hogy most vendégelőadás érkezett: a budapesti Operaház 2016 őszén, a Magyar Évad egyik első eseményeként Michał Znaniecki rendezésében mutatta be a daljátékot, amelyet tegnap Miskolcra is elhoztak.

A Székely fonóról Csabai Máté írt bírálatot, így – a tegnapi naplóbejegyzéshez hasonlóan – csak néhány gondolatot fejtek ki bővebben.

Még mindig lebilincselő a Székely fonó

Kapcsolódó

Még mindig lebilincselő a Székely fonó

Majdnem opera a lengyel Michał Znaniecki rendezésében ez a daljáték: kiváló énekesek és elbűvölő látványvilág a Miskolci Nemzeti Színházban. A Bartók Pluszra látogatott az Operaház produkciója.

Budapesten nem láttam Michał Znaniecki rendezését, úgyhogy nagy érdeklődéssel foglaltam helyet: az előadás egy-két laposabb pillanattól eltekintve meggyőzött, a legjobb értelemben vett rendezői színházat láthattuk. A produkció – a zenét és néhány stilizált népviseleti elemet leszámítva – szétvetette a lokalitás és az etnicitás korlátait: a fonó a halál fele tartó emberi lét csarnokává tágult. A rendezői koncepció szerint a háziasszony az első képben elveszti férjét („Elmegyek, elmegyek...”), ezután két idősík uralja a színpadot: az óriási népdalfüzér a gyász perspektívájából idézi a szerelmespár történetét. Végül a női is meghal: az örömfinálé – amely a kodályi dramaturgia szerint a kérő szabadon bocsátását ünnepli – földi életen túli égi násszá lényegül át. Különösen a Görög Ilona-ballada színpadra állításában bizonyult hatásosnak a rendezői értelmezés. A női főszerepet alakító Gál Erika kimagasló színészi és vokális teljesítményt nyújtott, a rossz feleség balladáját („Jaj! Jöjjön haza, édesanyám!”) megrendítő erővel szólaltatta meg.

A Kodály-daljáték előtt a Szent István téri Előhangon vettem részt. Ugyan nem kísérte nagy érdeklődés a műsort, pedig elég jó szabadtéri koncertet hallottunk. Két kórus (karvezető: Gergely Péter Pál), valamint két népi együttes, a Gajdos és a Dobroda zenekar lépett föl – az utóbbiban a híres cimbalomművész, Balogh Kálmán is zenél. Ráadásul a hangosítás is kiegyenlített és arányos volt, ami pedig ritkán sikerül szabadtéri rendezvényeken. Kodály Mátrai képek című vegyeskari művét, valamint az összes fellépőt fölvonultató Kállai kettőst igényes, sokszínű előadásban hallhattuk. A megszokottól eltérően most nem szimfonikus zenekar, hanem magukat népzenészként meghatározó előadók játszották a hangszerkíséretet.

Végül két kisebb eseményt is megemlítenék. A Miskolci Balett táncosai minden nap játékos, pantomimszerű jeleneteket adnak elő a Nagyszínház előtt, a „klasszikus” repertoár slágerdarabjaira. Este pedig a Miskolci Egyetem végzős diákjainak fáklyás felvonulását láthattuk a belvárosban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Zenés színház hír

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.