Zenés színház

A komolyzenei szakmában is van szexuális zaklatás

2017.11.25. 10:38
Ajánlom
Svédországban 653, azaz hatszázötvenhárom énekes állítja, hogy szexuálisan zaklatták őket, Nagy-Britanniában egy operarendező feje hullott, a Sydney-i Operaház énekese ellen kiskorúak molesztálása gyanújával folytatnak vizsgálatot. Úgy tűnik, a Weinstein-dominó a klasszikus zenét sem kíméli.

Andris Nelsons, a Bostoni Szimfonikus Zenekar karmestere néhány napja kijelentette, hogy a klasszikus zenében nem jellemző a szexuális zaklatás, mert ez a művészet nemesebbé teszi az embereket. Nyilatkozatát dühös tweetek és felháborodás követte: „Most vagy buborékban élt eddig, vagy ködösít” – írta valaki. Egy másik zenész egy molesztálási ügy kapcsán írta, hogy lehetetlen, hogy megtörtént: „Hiszen Andris Nelsons megígérte, hogy ilyen nincsen!” – jegyzi meg metsző iróniával.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

„Hivatásos operaénekes voltam harminchat éven át” – írta 2016 októberében Susanne Mentzer a HuffingtonPost blogján. – „El sem lehet mondani, hányszor közeledtek hozzám szexuálisan akaratom ellenére, és hányszor kellett figyelmen kívül hagynom mocskos célzásokat, miközben szexista megjegyzéseket tettek rám.” Mentzer elmeséli, hogy egy ízben egy karmester felkereste az öltözőjében egy előadás előtt, de mivel nem viszonozta a közeledését, soha többé nem akart együtt dolgozni vele. Egy másik esetben egy patrónus szerette volna randevúra hívni, és mivel az énekesnő vonakodott elfogadni a meghívást, az illető gondoskodott róla, hogy a nő kevesebb szerephez jusson. „Ez igen elszomorított, mivel engem a szakmaiság érdekelt, őt pedig a helyzet nyújtotta előnyök.” Egy harmadik alkalommal egy férfi kollégája egy bécsi vacsorán a nő ölét kezdte tapogatni, majd rámozdult a taxiban. Szerencsére egy szintén jelen lévő férfi énekes Mentzer segítségére volt. „Másnap el kellett mennem a próbára, mintha mi sem történt volna.

Senki nem akar olyannal dolgozni, aki nyavalyog. Végezned kell a munkád.

Habár a fenti esetek egyikében sem történt aktus, az ilyen esetek sokak szerint mégis problémás. „A művészetekben többnyire lehetetlen megállapítani, hogy szexuális zaklatás történt, hacsak nem történik erőszak. (...)

Néhány hatalommal rendelkező férfit nem lehet számon kérni.”

Andrew Riddles kanadai zenei újságíró szerint a klasszikus zenében, ahogy más művészeti ágakban is, a vezetői pozícióban férfiakat találunk, és ez a felépítés kedvez a szexuális ragadozóknak. Riddles szerint a szakma tele van az illendőség és az erkölcsösség határait átlépő karmesterekkel, patrónusokkal és menedzserekkel, akik tudják, hogy túl befolyásosak ahhoz, hogy ne nekik higgyenek. „Az énektanárok tapogatják a nők mellét, hogy megmutassák nekik a helyes légzési technikát.” A londoni Guildhall zenei szakiskola egyik tanárát kétrendbeli szexuális erőszak és számos molesztálás miatt ítélték 11 év börtönre. A tanár-diák viszonyban, főleg, ha művészetről van szó, sokszor nehezen választható el a természetes és a természetellenes közeledés. (Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház bukott rendezője is hasonlóval védekezett legutóbb.)

girl-1247459 960 720

girl-1247459 960 720

2017. október 5-én megjelent egy cikk a New York Times ban, amelyben számos színésznő beszámolt arról, hogy áldozatai voltak Hollywood szexuális ragadozójának, Harvey Weinsteinnak. A botrány hamarosan botránysorozattá dagadt, újabb fejek hullottak, és Sárosdi Lilla Facebook-posztjával Magyarországra is begyűrűzött. Marton Lászlót elküldte a Vígszínház, Kerényi Miklós Gábort pedig az Operettszínház.

Az egész világon hasonló események zajlottak, a Facebookon a legtöbbet használt címkék közé került a #metoo, amellyel emberek jelezték, hogy voltak már szexuális zaklatás áldozatai. Szigorúbban ítélünk már arról, ami a "hetvenes-nyolcvanas években természetes volt". Az angol nyelvben a zaklatás (harassment) helyett előkerült a sexual misconduct kifejezés a kevésbé súlyos esetek megnevezésére, ami kb. annyit jelent: szexuálisan helytelen viselkedés.

Vannak-e mocskos titkai a klasszikus zenei szakmának?

A szexuális zaklatás nem Hollywood témája, hanem minden területen jelen van, mondják sokan, és igazuk van. Mégsem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy bizonyos intézményi keretek egyszerűen jobban kedveznek a szexuális visszaéléseknek.

Kapcsolódó

"A zeneszerző képeket küldött a nemi szervéről"

Dan Kempson Grammy-jelölt bariton szerint a világ operaházaiban ugyanúgy találunk vezető beosztású férfiakat, akik szexuálisan visszaélnek a hatalmukkal.

2015 januárjában a média megpendítette, hogy bejáratott, rendszerszerű szexuális zaklatás és kizsákmányolás zajlik Bolívia zenei sikerprogramjának, az El Sistema keretében. Az El Sistema a kontinensen a siker szinonimájává vált: a fiatalokat kiemelik szegény környezetükből, zenélni tanítják őket, és hamarosan Gustavo Dudamel irányításával muzsikálhatnak. És mindez csodálatos lenne, ha nem bűzlene valami a háttérben. Geoff Baker muzikológus korábban teljes tanulmányt szentelt a programban közreműködő tanárok visszaéléseinek. Az El Sistema alapítója, Jose Antonio Abreu egy politikai talpnyaló, aki brutális eszközöket alkalmaz a gyerekekkel szemben. Ráadásul a tanárok és a diákok kapcsolatát „titkok és szívességek láncolatai” határozzák meg, „akár egy rejtett társadalomban”. Bizonyos növendékeket például a

niños bonitos (csinos fiúk)

kifejezéssel illetnek, akik egyik napról a másikra vadonatúj, drága hangszerekkel jelennek meg a többiek között. Egy korábbi El Sistema-tanítvány csak ennyit fűzött hozzá: „Azt hiheti az ember, hogy itt többről van szó, mint puszta zenei tehetségről.” A venezuelai zenekari mozgalom átláthatóságáért petíció is indult, és olyan nevek is aláírták, mint Steven Isserlis, Andrei Gavrilov és Marc-André Hamelin.

Hans von Aachen: Lukrécia meggyalázása

Hans von Aachen: Lukrécia meggyalázása

Hasonló rendszer működik a manchesteri Chetham zenei iskolában, amely egyébként Nagy-Britannia legjobb zenészeit nevelte ki. Az iskola korábbi karnagyát hat év börtönre ítélték molesztálás miatt, a felesége, aki szintén részt vett a zaklatásokban, pedig a tárgyalások idején túladagolta magát. 2014 szeptemberében az intézmény egyik tanárát, Nicholas Smith karmestert szintén bebörtönözték egy tizenöt éves diák molesztálása miatt.

Az áldozatok számára óriási segítség lehet az internet nyilvánossága. Lauren Pierce fagottművész már kedvelt youtuber (YouTube-videós) volt, amikor ahelyett, hogy szokás szerint egy virtuóz átdolgozást vagy mesterkurzust töltött volna fel a csatornájára, beszámolt, milyen szexuális zaklatások érték zenekari munkája során. Egy ízben egy zenekari tag megsimogatta a fenekét próba után, és megjegyezte, hogy egész próba alatt élvezte a látványát. „Azt gondoljuk, hogy a szexuális zaklatás az, ha valaki a falhoz nyom, és erőszakos velünk, de általában nem így történik. A határvonalak sokkal homályosabbak, ahogy ezt az én esetem is mutatja” – mondta.

A közelmúltban Ramin Gray brit operarendező feje hullott, miután több színésznő is molesztálással vádolta őt. A Sydney-i Operaház egykori sztártenorját, David Lewist pedig gyerekek zaklatásával gyanúsítják. Lewis a kilencvenes években több tizenhat éven aluli lányhoz közelített, a vád szerint kettőt pedig meg is erőszakolt. Az ausztrál operaház rögtön kidobta az énekest, és közleményben határolódtak el tőle. Egy bennfentes szerint

a Sydney Operaház ügyei éppen olyanok, mint a katolikus egyház pedofilbotrányai.

Egy hónappal azután, hogy Svédországról megállapították, hogy itt valósul meg a legteljesebben a nemek közötti egyenlőség az európai országok közül, 653 operaénekesnő állt elő, hogy szóval vagy tettel zaklatták szexuálisan. Az áldozatok egyöntetűen állították, hogy

a klasszikus zenében is érvényesül a „hallgatás kultúrája”,

és a férfi énekesek, karmesterek, rendezők és igazgatók tetteire nem derül fény. A közösségi médiában közölt nyilatkozatot #visjungerut hashtaggel tették közzé (a lefordíthatatlan szókapcsolat nagyjából annyit tesz, hogy nem maradunk csendben, vagy akkor is éneklünk). A levelet olyan sztárok is aláírták, mint Anna Larsson, Erika Sunnegårdh, Miah Persson, Ida Falk Winland, Iréne Theorin and Lena Nordin, követelve, hogy az intézményi rendszerek ne biztosítsanak indirekt védelmet a zaklatóknak.

  • "A tanárom egy ismert énekes, és az iskola igazgatójává is kinevezték. Együtt énekeltünk egy koncerten, aztán utána a szoknyámba nyúlt."
  • Egy másik tanár üvöltözött a tanítványával, hogy ha már nem fekszik le vele, legalább ne legyen olyan átkozottul dögös.
szex

szex

Miközben Hollywoodban karrierek mennek tönkre egy-egy szexuális botrányban, és a média közönsége proszcénium páholyból figyeli a nap mint nap felbukkanó újabb sztorikat, két vélemény ütközik egymással. Egyesek szerint ezek csupán apróságok, amelyeket egy kis ésszel ki lehet kerülni. A másik tábor úgy gondolja, a zaklatóknak semmi keresnivalójuk a művészetekben. De a szexuális visszaélések kezelésének nem kell, hogy központi eleme legyen a botrány és a nagy nevekkel való leszámolás. Inkább

olyan struktúrák kialakítására kell törekedni, ahol a felek nem gyakorolhatnak nyomást egymásra a szexualitás útján,

a magasabb pozícióban lévők pedig nem tehetik szexuális ellenszolgáltatás feltételévé az előrejutást.

A szexuális zaklatás mindenhol jelen van, miért éppen a klasszikus zene mentesülne ez alól? – tette fel a kérdést Nelsons, miután sokan naivnak vagy szándékosan vaknak bélyegezték. „Habár tudom, hogy a zenében és a művészetekben való elmélyülés nem oldhat meg minden társadalmi problémát, hiszem, hogy az inspiráció, amellyel a zene szolgált, segít előhívni belőlünk a jobb énünket, az angyalt.”

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Aki az irodalommal csalta meg az orvostudományt – 120 éve hunyt el Anton Pavlovics Csehov

1904. július 15-én hunyt el az egyik legnagyobb orosz író, Anton Pavlovics Csehov, aki drámáival és más prózai szövegeivel egyaránt megújította a modern irodalmat. A művész életéről tíz pontban emlékezünk meg.
Könyv

Ismét nagy színészek tolmácsolásában hallgathatunk verseket a kisföldalattin

Július 15. és július 21. között ismét klasszikus és kortárs versek szólalnak meg a Millenniumi Földalatti Vasút állomásain a Vers a peronon programsorozatban.
Színház

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Színház

Kálid Artúr kapta idén a Kőszegi Várszínház Hollósi Frigyes-díját

A színművész a Hyppolit, a lakáj címszerepében nyújtott teljesítményéért érdemelte ki az elismerést, amelyről a közönség szavazatai döntöttek. Az előadás ősztől a dunaújvárosi Bartók Színház műsorán lesz látható.
Vizuál

Játéktól a mesterségig – népi kézműves kiállítás nyílt a Hagyományok Házában

A Hagyományok Háza egyedülálló tárlattal várja a látogatókat Játéktól a mesterségig címmel, amely a népi kézműves szakképzések végzős hallgatóinak vizsgaremekeit mutatja be, szeptember 25-éig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.
Zenés színház kritika

Regény, film, opera? – Krasznahorkai-feldolgozást mutattak be Berlinben

Nemrég mutatták be a Berlini Állami Opera legújabb kortárs operaprojektjét, Marc-André Dalbavie Az ellenállás melankóliája című műve Krasznahorkai László azonos című regényéből készült. Július 4-én, a sorozat második előadásán jártunk.