Zenés színház

A közepén tartok

2009.08.18. 23:41
Ajánlom
Vannak színészek, akiket a közönség szerepeiről azonosít, akik a nézői tudatban eggyéforrnak a karakterrel. Janza Kata is ilyen - az "örök Sissi" tizenhárom év után ismét a Dóm téren alakítja a magyar királynét.

- Azt olvastam egy interjúban, hogy kissé régimódinak tartja magát, és szívesebben élne egy másik korban. Melyikben?

- Erre több variációt is el tudok képzelni, de talán Krúdy világa tetszene a legjobban. Tudom, hogy sztereotípiaként hangzik, de nekem sok ez a mai, technikailag felgyorsult világ, az, hogy elég egy kattintás a számítógépen és bárhol ott lehetek, de azt sem szeretem, ha akkor, amikor valamivel foglalkozom, megzavar a mobiltelefon csöngése. Nekem tetszettek és hiányoznak a régi szokások, például az, hogy nem is olyan régen még tollal, papíron írtunk levelet egymásnak, és hogy este nyolc után és hétvégén nem illett másokat telefonhívással zavarni. Egyszerűen összetörök, amikor egy elmélyült pillanatomba beleharsog a telefon hangja. Romantikusabb, álmodozóbb vagyok annál, mint sem, hogy ezt természetesnek vegyem. Ezért is szoktam például Jane Austen világába menekülni a stresszesebb időszakokban, mert az ő könyveiben megtalálom azt a nyugalmat és békét, amire vágyom.

- Pedig ez ritkán adódhat meg, mert úgy tudom, ha Kerényi Miklós Gábor irányításával készülnek új produkcióra az Operettszínházban, nemigen tartják be a szokásos, 10-től 2-ig és este 6-tól 10-ig terjedő próbaidőszakot.

- A Mester mániákusan szereti azt, amit csinál, és ez rám is átragad. Neki hitele van, mert az eredmény mindig időtálló, legjobb példa erre az Elisabeth tizenhárom éve tartó sikersorozata. Aki átveszi a tempóját - márpedig vele másképp nem lehet dolgozni - azt érzi, hogy egy zseniális produkcióban vesz részt, ezért egyszerűen jó létezni a munkáiban. Megtehette volna, hogy a szegedi Dóm téren simán rekonstruálja a tizenhárom évvel ezelőtti előadást, ehelyett elementáris erővel dolgozik, s ezt a lendületet én is átvettem tőle. Még most is új ötletekkel és árnyalatokkal állt elő, például Sissinek van egy olyan sora, hogy: "lehettem volna Titánia", amit régen elszántan és drámai erővel énekeltem, most viszont az ő sugallatára némi iróniával, mert figyelmeztetett, hogy "te már voltál Titánia"! (A tavalyi, szegedi Dóm téren bemutatott Szentivánéji álom című musicalről van szó, amelyben Janza Kata Titánia szerepét énekelte - a szerk.)

- Elképesztően fiatal volt, amikor először találkozott ezzel a főszereppel. Nem szállt el?

- Dehogyis! Meg voltam ijedve! Hiszen akár baj is lehetett volna belőle, hogy olyan hamar megkaptam - mint később kiderült számomra - az álomszerepemet! Azóta viszont tudatosan dolgozom azon, hogy ha már belekerültem a világ legjobb skatulyájába, meg is tarthassam, azaz új színeket szerezzek hozzá. Annak idején a fiatal Sissivel voltam a leginkább azonos, ma pedig úgy is mondhatnám, hogy most tartok a közepénél. Az első szériában nagyon örültem a szerepnek és a szép ruháknak, most azonban érettebben, bölcsebben látom őt, jobban értem az érzelmi reakcióit.

- Van olyan vonása Elisabethnek, amivel nem tud azonosulni?

- Az őrült szépségmániájával. Betegesen hiú volt, rengeteg időt és energiát fordított a hajára, az öltözékére, és ez távol áll tőlem. Viszont más vonásokkal ma már könnyebben tudok azonosulni, mert anyaként például én is belebolondulnék abba, ha elvennék tőlem a gyermekeim nevelési jogát.

- A szép ruhák magmaradtak, a darabbéli jelmezek valóban királynőiek, s ezeket nem mindegy, hogyan viseli az ember. Volt, aki megtanítsa rá?

- Egyrészt szerencsém van, az alkatom, magasságom, derékbőségem szinte egyezik Sissiével, másrészt Velich Rita jelmeztervezővel valóban be kellett gyakorolnunk, hogyan szaladjak, kapjam fel az abroncsos szoknyámat úgy, hogy az lentről, a nézőtérről ne legyen illúzióromboló.

- Ennyi előadás után a rutin mennyire könnyíti a szerepformálást?

- A rutinnak kizárólag az énekesi teljesítményben van jelentősége, mert az már olyan biztosan bennem van, hogy arra külön nem kell odafigyelni. Egyébként a mai napig, ha csak meghallom az első mondatot, elkap a varázslat, mintha egyféle misztérium részese lennék, teszem a dolgomat, és azt is csak előadás után veszem észre, ha netán közben felsértettem a lábamat egy rossz mozdulattal. Amikor színpadon vagyok, röpül a lelkem, mert számomra az a legfontosabb, hogy Elisabeth minden rezdülését meg tudjam jeleníteni.

- Milyennek képzeli pályája távolabbi jövőjét?

- Már látom is magam majdani Zsófiaként! Szívesen eljátszanám, ha majd eljön az ideje, hiszen már annyiszor láttam Molnár Piroskát ebben a szerepben a színpadon szembejönni, hogy már minden rezdülését ismerem. Továbbá az is biztos, akkor is olyan boldog és kiegyensúlyozott leszek, mint most, mert ez fakad az alkatomból. Ráadásul hiszem, hogy a nagy szerepek még csak ezután jönnek, úgy, hogy mindent összevetve és a jövőbe is tekintve: ennél elégedettebb nem is lehetnék.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Opera bevezeti a vasárnap délutáni előadásokat

Összesen 16 matinét tartanak a hétfő esti előadások helyett - jelentette be Peter Gelb, az operaház igazgatója arra hivatkozva, hogy a hétvégi előadások iránt sokkal nagyobb az érdeklődés.
Zenés színház armel

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.