Zenés színház

A közepén tartok

2009.08.18. 23:41
Ajánlom
Vannak színészek, akiket a közönség szerepeiről azonosít, akik a nézői tudatban eggyéforrnak a karakterrel. Janza Kata is ilyen - az "örök Sissi" tizenhárom év után ismét a Dóm téren alakítja a magyar királynét.

- Azt olvastam egy interjúban, hogy kissé régimódinak tartja magát, és szívesebben élne egy másik korban. Melyikben?

- Erre több variációt is el tudok képzelni, de talán Krúdy világa tetszene a legjobban. Tudom, hogy sztereotípiaként hangzik, de nekem sok ez a mai, technikailag felgyorsult világ, az, hogy elég egy kattintás a számítógépen és bárhol ott lehetek, de azt sem szeretem, ha akkor, amikor valamivel foglalkozom, megzavar a mobiltelefon csöngése. Nekem tetszettek és hiányoznak a régi szokások, például az, hogy nem is olyan régen még tollal, papíron írtunk levelet egymásnak, és hogy este nyolc után és hétvégén nem illett másokat telefonhívással zavarni. Egyszerűen összetörök, amikor egy elmélyült pillanatomba beleharsog a telefon hangja. Romantikusabb, álmodozóbb vagyok annál, mint sem, hogy ezt természetesnek vegyem. Ezért is szoktam például Jane Austen világába menekülni a stresszesebb időszakokban, mert az ő könyveiben megtalálom azt a nyugalmat és békét, amire vágyom.

- Pedig ez ritkán adódhat meg, mert úgy tudom, ha Kerényi Miklós Gábor irányításával készülnek új produkcióra az Operettszínházban, nemigen tartják be a szokásos, 10-től 2-ig és este 6-tól 10-ig terjedő próbaidőszakot.

- A Mester mániákusan szereti azt, amit csinál, és ez rám is átragad. Neki hitele van, mert az eredmény mindig időtálló, legjobb példa erre az Elisabeth tizenhárom éve tartó sikersorozata. Aki átveszi a tempóját - márpedig vele másképp nem lehet dolgozni - azt érzi, hogy egy zseniális produkcióban vesz részt, ezért egyszerűen jó létezni a munkáiban. Megtehette volna, hogy a szegedi Dóm téren simán rekonstruálja a tizenhárom évvel ezelőtti előadást, ehelyett elementáris erővel dolgozik, s ezt a lendületet én is átvettem tőle. Még most is új ötletekkel és árnyalatokkal állt elő, például Sissinek van egy olyan sora, hogy: "lehettem volna Titánia", amit régen elszántan és drámai erővel énekeltem, most viszont az ő sugallatára némi iróniával, mert figyelmeztetett, hogy "te már voltál Titánia"! (A tavalyi, szegedi Dóm téren bemutatott Szentivánéji álom című musicalről van szó, amelyben Janza Kata Titánia szerepét énekelte - a szerk.)

- Elképesztően fiatal volt, amikor először találkozott ezzel a főszereppel. Nem szállt el?

- Dehogyis! Meg voltam ijedve! Hiszen akár baj is lehetett volna belőle, hogy olyan hamar megkaptam - mint később kiderült számomra - az álomszerepemet! Azóta viszont tudatosan dolgozom azon, hogy ha már belekerültem a világ legjobb skatulyájába, meg is tarthassam, azaz új színeket szerezzek hozzá. Annak idején a fiatal Sissivel voltam a leginkább azonos, ma pedig úgy is mondhatnám, hogy most tartok a közepénél. Az első szériában nagyon örültem a szerepnek és a szép ruháknak, most azonban érettebben, bölcsebben látom őt, jobban értem az érzelmi reakcióit.

- Van olyan vonása Elisabethnek, amivel nem tud azonosulni?

- Az őrült szépségmániájával. Betegesen hiú volt, rengeteg időt és energiát fordított a hajára, az öltözékére, és ez távol áll tőlem. Viszont más vonásokkal ma már könnyebben tudok azonosulni, mert anyaként például én is belebolondulnék abba, ha elvennék tőlem a gyermekeim nevelési jogát.

- A szép ruhák magmaradtak, a darabbéli jelmezek valóban királynőiek, s ezeket nem mindegy, hogyan viseli az ember. Volt, aki megtanítsa rá?

- Egyrészt szerencsém van, az alkatom, magasságom, derékbőségem szinte egyezik Sissiével, másrészt Velich Rita jelmeztervezővel valóban be kellett gyakorolnunk, hogyan szaladjak, kapjam fel az abroncsos szoknyámat úgy, hogy az lentről, a nézőtérről ne legyen illúzióromboló.

- Ennyi előadás után a rutin mennyire könnyíti a szerepformálást?

- A rutinnak kizárólag az énekesi teljesítményben van jelentősége, mert az már olyan biztosan bennem van, hogy arra külön nem kell odafigyelni. Egyébként a mai napig, ha csak meghallom az első mondatot, elkap a varázslat, mintha egyféle misztérium részese lennék, teszem a dolgomat, és azt is csak előadás után veszem észre, ha netán közben felsértettem a lábamat egy rossz mozdulattal. Amikor színpadon vagyok, röpül a lelkem, mert számomra az a legfontosabb, hogy Elisabeth minden rezdülését meg tudjam jeleníteni.

- Milyennek képzeli pályája távolabbi jövőjét?

- Már látom is magam majdani Zsófiaként! Szívesen eljátszanám, ha majd eljön az ideje, hiszen már annyiszor láttam Molnár Piroskát ebben a szerepben a színpadon szembejönni, hogy már minden rezdülését ismerem. Továbbá az is biztos, akkor is olyan boldog és kiegyensúlyozott leszek, mint most, mert ez fakad az alkatomból. Ráadásul hiszem, hogy a nagy szerepek még csak ezután jönnek, úgy, hogy mindent összevetve és a jövőbe is tekintve: ennél elégedettebb nem is lehetnék.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.