„Az emberi gondolkodás minősége túl sokat nem változott” – nyitotta meg az Operaház új évadát Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter, utalva arra, hogy azok a problémakörök, érzelmek, melyek a régieket foglalkoztatták, ma is ugyanúgy jelen vannak. A miniszter az ókorral vonva párhuzamot világított rá arra, hogy ugyan most egy olyan élethelyzettel állunk szemben, melyet az emberek eddig még nem tapasztalhattak, az akkori polgárok is – akárcsak a maiak – a saját lelkükön keresztül szűrték át a megélt impulzusokat.
Ókovács Szilveszter a mindenki által vágyott újbóli találkozásokra és közös élményekre, valamint pandémia utáni sokszínű programkínálatra hívta fel a figyelmet, kiemelve, hogy az Operában nem csupán előadásokat nézhet az ember, fontos, hogy a látogatók jó élményekkel távozzanak, az Opera egy találkozási pont legyen az emberek között. Éppen ezért folytatják az ifjúsági programokat, és a következő időszaktól lehetőség nyílik majd a színfalak mögötti munka behatóbb megismerésére is.

Kásler Miklós és Ókovács Szilveszter a Magyar Állami Operaház évadnyitó sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)
A főigazgató elmondta, hogy a tizenhét premier még ebben az intézményben is soknak számít, hozzátéve, hogy a darabok egy része az előző két (csonka)évadról áthozott alkotás. A pandémia alatt azonban nem tétlenkedtek, a tervezett bemutatókat elkezdték próbálni, valamint saját erőből befejezték az Eiffel Műhelyházat is, így ott szeptemberben a Carmen kőszínházi bemutatójával kezdődhet az évad. A júniusi margitszigeti előbemutatót az operarendezés Tarantinójának is nevezett Calixto Bieito állítja színpadra, de színre kerül majd Keresztény évadban elmaradt Az aranyműves boltja című dráma, amely Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa darabja, valamint a szintén a járvány miatt elhalasztott Jean Cocteau-adaptáció, a Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) is.
Az Operaház Andrássy úti épülete az évad második felében egy háromnapos, március 12. és 14. között tartott ünnepségsorozat keretében nyílik meg, melynek első napján egy gálakoncertet, második napján Erkel Ferenc Hunyadi Lászlóját, harmadik napján pedig a Mayerling című balettet láthatja a közönség.
A Hunyadi László érdekessége, hogy az előadás az eredeti librettóhoz nyúl vissza, így például a darab klasszikusan szopránhangra írt nadrágszerepe, Mátyás is visszakapja az egyik eredeti áriáját.
Bár most minden a nyitásról szól, a következő évadban az Operaház lezárja nagy sikerű Ring-tetralógiáját Az istenek alkonyával. Képletesen lezárul az online korszak is: bár – ahogy Ókovács Szilveszter fogalmazott – a „kényszer szülte” online közvetítések velünk maradnak, és rengeteg pozitív élménnyel, tapasztalattal gazdagították és gazdagítják most is az alkotókat, illetve nézőket egyaránt, itt az ideje, hogy a virtuálisan játszott előadások élő közönség előtt is bemutatkozhassanak.

A Magyar Állami Operaház új évadának tájékoztatója (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)
Ez az Andrea Chénier esetében már megtörtént, azonban az évad folyamán látható lesz A cremonai hegedűs, a Don Carlos, a Figaro3, A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása, a Ments meg, Uram!, valamint Beethoven István királya is. Utóbbit az Opera szintén játszott István, a király című előadásából már valamelyest ismerhetnek a nézők, a Szörényi-Bródy-mű nyitánya ugyanis Beethoven darabjából lett átemelve.
Igazán izgalmasnak ígérkezik a Magyar Nemzeti Balett első bemutatója is, a társulat Kenneth MacMillan neoklasszikus művére, a Mayerlingre készített új koreográfiát.
A Mayerling mellett a szezonban még négy bemutatót tervez a táncegyüttes, köztük a 44 év után visszatérő Párizs lángjait, de újra látható lesz a Giselle és A rosszul őrzött lány is. A diótörő ebben az évadban még az Erkel Színházban kerül színpadra, melyhez felújították az előadás régi díszleteit, ám az Operaház megnyitása után már vadonatúj köntösben láthatja majd a közönség ezt a darabot is.
Világsztárok is érkeznek az Operaház színpadára. Plácido Domingót a Simon Boccanegra címszerepében láthatják majd a nézők, Matthew Polenzani Don Carlosként, John Lundgren Barakként, Erwin Schrott Mefistofeleként, Peter Seiffert Parsifalként, Carlo Ventre Andrea Chénier-ként, Sir Willard White Kékszakállúként és Porgyként, Annemarie Kremer pedig Salomeként lesz látható. Koncertekből sem lesz hiány, idén nyáron Patricia Petibon és Lawrence Brownlee lép fel, jövő augusztusban pedig Anna Netrebko és Yusif Eiyvazov ad koncertet.
A 2021/22-es évad a visszatérésről szól. A tervezett közel 800 előadás, köztük 240 opera, 110 balett, 40 hangverseny, oratórium és gála mind-mind azt szolgálja majd, hogy a művészek megmutathassák magukat, illetve színház és ember visszataláljon egymáshoz.
Fejléckép: az Operaház növendékei az évadnyitó sajtótájékoztatón (fotó: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)