Zenés színház

A közvetítő

2008.02.18. 00:00
Ajánlom
Philip de la Croix mondataiban furcsa kettősség bujkál. Amikor az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval névre hallgató rendezvénysorozatról kérdezem, hangsúlyozza, hogy ő „csak” közvetíti az előadásokat, számára a legfontosabb a minél magasabb nézettség. Ugyanakkor azonban – mert a zenei újságíró bőréből nem tud kibújni – egyfajta missziónak tekinti a versenyt.

- Az eredményhirdetés felvezetőjében azt mondta, hezitált, mielőtt igent mondott volna Havas Ágnesnek, az Armel Produkciós iroda vezetőjének. Mi billentette afelé a mérleg nyelvét, hogy most mégis itt beszélgethetünk?

- Igen nagy reményeket fűzök a rendezvénysorozathoz. Az opera 250 éves műfaj, és megújulása folyamatos. Az újonnan születő műveket új rendezők állítják színpadra új művészekkel, a produkciókat új nézők látják. Mi ez, ha nem a műfaj permanens forradalma? Persze, voltak, akik karikatúrát csináltak belőle: vagy azért, mert erőszakkal akarták megújítani és valami egészen más, élvezhetetlen irányba vitték el az operát, vagy azért, mert egészen ódivatú módon játszották. Azért vagyok büszke, hogy részt vehetünk a Mezzo Televízióval ebben az együttműködésben, mert egyik vállalásunk és célunk, hogy a jól ismert előadókon kívül fiatal, feltörekvő művészeket is megismertessünk abban a 37 országban, ahol a csatorna fogható. Ha úgy tetszik, igen, szeretnénk sztárokat csinálni.

- Mennyire vesz ön részt a verseny és fesztivál napi munkájában?

- Az öt opera és a rendezők kiválasztásában vagy a két forduló szervezésében egyáltalán nem vettem részt. Egyrészt azért nem, mert az operatív feladatok nem rám tartoznak. És azért sem akartam beleszólni semmibe, mert úgy éreztem, azzal túlléptem volna a hatáskörömet. Ezért sem látogattam el például a workshopokra. Ma már nem ez a munkám. A szakemberek meghozták a döntést, most a közönség következik. Igaz, ennek a halmaznak azért tagja vagyok.


Philip de la Croix

- Zenekritikusként mit gondol az előadásra választott öt műről?

- Érdekesnek és reprezentatívnak tartom a repertoárt. Egy klasszikus, Cilea Adriana Lecouvreurje, és egy modern klasszikus, Britten operája, a Lucretia meggyalázása mellett egy olyannyira ritkán játszott mű is szerepel, mint Meschnertől A vámpír, amelyet a szakkönyvek nem hagynak ki, de harmincéves pályafutásom alatt én még nem láttam soha színpadon. A salemi boszorkányok Arthur Miller-féle drámai feldolgozását ismerem, és az véleményem szerint felkavaró darab. Robert Ward zenéjét ugyan nem hallottam, de a szöveget garanciának tartom a jó zenei alapanyaghoz is. Az ötödik pedig, Michael Kunze és Gershon Kingsley műve, a Raoul, amely Raoul Wallenberg életét mutatja be. Itt a téma keltette fel elsődlegesen az érdeklődésemet. Azt hiszem, Magyarországon egyáltalán nem kell magyaráznom, miért fontos ily módon is mementót állítani a svéd diplomatának. És az is örömmel tölt el, hogy tevékeny részt vállalunk a darab ősbemutatójában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház operett

Látványos show lesz a Cirkuszhercegnő a Margitszigeten

Az anekdota szerint egy rosszul elsült viccéből született Kálmán Imre nagyoperettje, a Cirkuszhercegnő, amelyet július 20-21-én játszanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.