A Vicenzai Operafesztivál megalapításának évében, 2018-ban Verdi Falstaffja volt terítéken, idén azonban egy barokk operát, Monteverdi La favola d’Orfeo című operáját mutatta be a Fischer Iván Operatársulat, valamint a Budapesti Fesztiválzenekar korhű hangszeres együttese. Az operaprodukciót először a magyarországi közönség láthatta a szeptemberi Európai Hidak fesztiválon, októberben pedig már a világ legrégebbi ma is működő reneszánsz színházába, a vicenzai Teatro Olimpicóba, majd az impozáns Genfi Grand Théâtre-be utaztatták az előadást.
Kapcsolódó
Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?
Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
„Túlmutat a megszokotton, és tagadhatatlanul kivételes előadás” – írta egy német kritikus, míg olasz kollégája a „tökéletes kórust” és a „fantasztikus énekesgárda” teljesítményét emelte ki, megjegyezve, hogy a tánckar is tökéletesen illeszkedett a produkcióhoz. A genfi előadások után „briliáns” zenekarról és szereposztásról olvashattunk egy francia nyelvű kritikában, amely kiemelte a fényes, homogén hangzást is.
Azt eddig is tudtuk, hogy a Budapesti Fesztiválzenekar modern hangszeres játékban a legjobbak között van Európában, most azonban az is kiderült, hogy a barokk hangszerekhez is épp ilyen lelkesedéssel nyúlnak
– tette hozzá a szerző, aki szerint az előadással egy baj volt csupán: hogy csak kétszer adták elő.
Az előadásban, amelyhez Fischer Iván a rendezés és a vezénylés mellett maga írta a zenei befejezést is, olyan nemzetközi szólisták léptek fel, mint Baráth Emőke (Eurüdiké, A Zene), Valerio Contaldo (Orpheusz), Michal Czerniawski (Pásztor, A Remény), Cyril Auvity (Pásztor, Lélek), Francisco Fernández-Rueda (Pásztor, Lélek), Peter Harvey (Pásztor, Pluto), Núria Rial (Nimfa, Proserpina, Bacchánsnő), Antonio Abete (Kharón, Lélek) és Luciana Mancini (Hírnök, Bacchánsnő).
A Vicenzai Operafesztivál programja az első évadhoz képest bővült: a három operaelőadás mellett egy Haydn, Händel és Mozart műveiből összeállított gálahangversenyt és három közösségi koncertet is adott az együttes vicenzai idősotthonokban és egy helyi iskolában. „A zenekar bámulatos képességekkel van megáldva, egy hangszerként szól, a zene erejét és a tánc örömét sugározza” – olvasható a BFZ koncertje után megjelent olasz kritikában.