Zenés színház

A külföldi sajtó méltatja a Fischer-féle Orfeo-adaptációt

2019.10.31. 16:15
Ajánlom
Háromszor hangzott el a Vicenzai Operafesztiválon az Orfeo, de Genfben is előadták az operát Fischer Iván befejezésével.

A Vicenzai Operafesztivál megalapításának évében, 2018-ban Verdi Falstaffja volt terítéken, idén azonban egy barokk operát, Monteverdi La favola d’Orfeo című operáját mutatta be a Fischer Iván Operatársulat, valamint a Budapesti Fesztiválzenekar korhű hangszeres együttese. Az operaprodukciót először a magyarországi közönség láthatta a szeptemberi Európai Hidak fesztiválon, októberben pedig már a világ legrégebbi ma is működő reneszánsz színházába, a vicenzai Teatro Olimpicóba, majd az impozáns Genfi Grand Théâtre-be utaztatták az előadást.

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Kapcsolódó

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?

BFZ_Orfeo1LuigiDeFrenza-161930.jpg

Orfeo (Fotó/Forrás: Luigi De Frenza / BFZ)

„Túlmutat a megszokotton, és tagadhatatlanul kivételes előadás” – írta egy német kritikus, míg olasz kollégája a „tökéletes kórust” és a „fantasztikus énekesgárda” teljesítményét emelte ki, megjegyezve, hogy a tánckar is tökéletesen illeszkedett a produkcióhoz. A genfi előadások után „briliáns” zenekarról és szereposztásról olvashattunk egy francia nyelvű kritikában, amely kiemelte a fényes, homogén hangzást is.

Azt eddig is tudtuk, hogy a Budapesti Fesztiválzenekar modern hangszeres játékban a legjobbak között van Európában, most azonban az is kiderült, hogy a barokk hangszerekhez is épp ilyen lelkesedéssel nyúlnak

– tette hozzá a szerző, aki szerint az előadással egy baj volt csupán: hogy csak kétszer adták elő.

BFZ_Orfeo2LuigiDeFrenza-161930.jpg

Orfeo (Fotó/Forrás: Luigi De Frenza / BFZ)

Az előadásban, amelyhez Fischer Iván a rendezés és a vezénylés mellett maga írta a zenei befejezést is, olyan nemzetközi szólisták léptek fel, mint Baráth Emőke (Eurüdiké, A Zene), Valerio Contaldo (Orpheusz), Michal Czerniawski (Pásztor, A Remény), Cyril Auvity (Pásztor, Lélek), Francisco Fernández-Rueda (Pásztor, Lélek), Peter Harvey (Pásztor, Pluto), Núria Rial (Nimfa, Proserpina, Bacchánsnő), Antonio Abete (Kharón, Lélek) és Luciana Mancini (Hírnök, Bacchánsnő).

A Vicenzai Operafesztivál programja az első évadhoz képest bővült: a három operaelőadás mellett egy Haydn, Händel és Mozart műveiből összeállított gálahangversenyt és három közösségi koncertet is adott az együttes vicenzai idősotthonokban és egy helyi iskolában. „A zenekar bámulatos képességekkel van megáldva, egy hangszerként szól, a zene erejét és a tánc örömét sugározza” – olvasható a BFZ koncertje után megjelent olasz kritikában.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fokanov Anatolij: „Csak azt vállalom el, amit szeretek”

Harminchárom évvel ezelőtt Rigolettóként debütált Budapesten; hamar, 1992-ben lett az OPERA tagja. Fokanov Anatolijjal éppen akkor egyeztettem egy „életútinterjú” ügyében, amikor kiderült, hogy az örökös tagok sorába választották.
Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.