Zenés színház

A kulisszák előtt

2009.07.21. 00:55
Ajánlom
Szombathely, AGORA Művelődési és Sportház. A szép számban gyülekező nézősereg a jubileumi, 25. alkalommal megrendezésre kerülő Nemzetközi Bartók Fesztivál záróhangversenyét készül megtekinteni. A fokozott érdeklődés részben mindenképp az esemény rendhagyó jellegének tudható be: Eötvös Péter, Vajda Gergely és Kovalik Balázs bő egyhetes „komplex” mesterkurzusának tizenhét résztvevője együttesen(!) igyekszik Bartók Kékszakállúját színpadra állítani. De hol is van a színpad?

A koncert kezdete előtt úgy tűnt, az iménti - a fesztivál névadójának operájával, s főként annak tartalmi összefüggéseivel kapcsolatban egyébként is gyakorta megfogalmazott - kérdésre egészen prózai válasszal lehet majd szolgálni: a dráma a csarnok küzdőterén berendezett zenekari "árok" mögött meghúzódó pódiumon fog zajlani, két zöld plüssfotel, egy szobanövénnyel díszített piros asztal és a háttérben meghúzódó nagy versenyzongora társaságában.

Miközben a kezdésre várakozó nézők közül többen talán éppen azt találgatták, hogy a Kovalik vezetésével készülő ifjú rendezők értelmezésükben a zongorának hangsúlyosabb szerepet szánnak-e a mű során, vagy a hangszer egy stilizált polgári lakásbelső kelléke lesz csupán, lassanként megérkeztek a zenekar tagjai, a karmesterek (összesen nyolcan), valamint az énekesek is. Utóbbiak (a négy Judit és a három Kékszakállú) némi meglepetésre azonban nem a pódiumon, hanem az előtt, a zenekar hátsó alakzatában, a  színpad árnyékában foglaltak helyet. Ekkor látszott, hogy a négy, székekkel és kottatartókkal ellátott apró emelvény a Juditot alakító énekesnőknek van fenntartva. Ennek láttán akár azt is gondolhatta az ember, hogy színpad (és díszletek) ide vagy oda, itt bizony egy koncertszerű előadás veszi hamarosan kezdetét.

Aztán hamarjában kiderült, nem koncertszerű előadásról van szó, s a kissé szokatlan elrendezést nem dramaturgiai megfontolások, hanem főként praktikus okok vezérelték. A mesterkurzus ideje alatt az opera nyolc jelenetéből ugyanis mindössze kettőhöz készült szcenikai terv. Az ebből fakadó nehézségeket akképpen  igyekeztek a rendezők(?) orvosolni, hogy az énekesek helyét egy, a színpad és a zenekar közé ékelődő, köztes térben határozták meg. Tették ezt annak ellenére, hogy alighanem már a próbák során kiderülhetett, a művelődési ház által kínált, egyébként sem kiváló akusztikai viszonyok közepette, a zenekar mögé utasított ifjú Kékszakállúk és Juditok számára komoly kihívást jelent, hogy "túlkiabálják" a szinte mindvégig sűrű hangszeres szövetet.

De így legalább mindvégig elérhető közelségben maradt a végül csak a második és hatodik jelenetben igénybe vett színpad, és be kell látni, a szerepek gyakori cseréje megkövetelte, hogy minden szereplő folyton "szem előtt legyen". Ráadásul így, a néző akarva-akaratlanul is vágyat érzett arra, hogy egyfelől kapcsolatot keressen a két játéktér között, másfelől pedig megfejthesse: miként történt meg az egyes jelentek felosztása a szereplők közt.

Izgalmas értelmezésekre adhatott volna például okot, ha a pódiumra parancsolt történéseket mindkét esetben ugyanazok játsszák, vagy ha a felosztás a két drámai alak jellemében bekövetkező változások mentén történik meg. Sajnos sem ez, sem a látszólag többletjelentéssel bíró szcenikai elemek (pl. a korábban már említett zongora, amely a Kékszakállú és Bartók, illetve általánosabb értelemben, a művész közti sorsazonosságra utalhatott volna, vagy Kun Ágnes Anna fehér szoknyája, amely megkülönböztette őt tetőtől talpig feketébe öltözött társaitól) használatba vétele nem történt meg. Helyette kaptunk egy kissé semmitmondó Kínzókamra-jelenetet és a mű egyik zenei csúcspontján ("Lásd ez az én birodalmam") váratlanul, ám annál kellemetlenebbül ható eseménysort: előbb az éppen Mikecz Kornél által alakított Kékszakállú bűvészruhában, reflektorfény kíséretében lépett a színpadra, majd a sportcsarnok rövid időre diszkófényárba öltözött, hogy végül a hatodik ajtó kinyitásáért folytatott, suta erotikával tarkított csetepatéba torkolljon.

A Szabó Emese és Clara Pons nevével fémjelzett rendezői szekció nem a legszerencsésebben alakította a darab menetét, ám az a rendelkezésre álló felkészülési idő rövidsége ellenére különösebb hibák nélkül lement, sőt, helyenként kifejezetten magával ragadó volt. Köszönhető ez részben az alkalmi Eötvös-tanítványoknak. Az előadás kihívásaihoz egytől egyig felnövő dirigensek kifejezetten jól oldották meg feladatukat, egységbe kovácsolták az előzetesen ízeire (értsd: nyolc részre) szabdalt operát. Különösen meggyőzően szólt a zenekar Cser Ádám, Káli Gábor és Carolyne Watson kezei alatt, de ez nem csak a karmesterek érdeme: a Savaria Szimfonikus Zenekar tagjai is szerepet játszottak abban, hogy tempó és dinamika a karmesteri pálca gyakori cseréje ellenére végig egyben maradt.

Az énekesek teljesítményét tekintve a színvonal már hullámzóbb volt. A térbeli elrendezésből adódó, fentebb már említett nehézségek ellen csak kevesen tudtak eredményesen küzdeni. Talán érdemes lett volna a kurzus résztvevői közül végül egy-egy hallgatónak bizalmat szavazni, és a színészi játékra is nagyobb gondot fordítani. Persze az egyszeri hallgató nem láthat bele a három kitűnő mester közös műhelyének titkaiba.

Az ilyen és efféle apró észrevételekkel együtt aligha vitatható: a Bartók-szeminárium komplex mesterkurzusa eredményesen zajlott. Ha nagy felfedezettje nem is volt e különös kísérletnek, a szereplők közül néhány ifjú tehetséget még sokan biztosan szívesen látnak majd magyar és külhoni színpadokon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Zenés színház

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egyiptom királyaként mutatkozik be Köpeczi Sándor az Aidában

Egyiptom királyának szerepét Köpeczi Sándor énekli az Erkel Színház februári Aida-előadásaiban. A fiatal magyar basszista januárban Verdi-interpretációjáért különdíjat nyert a barcelonai Gran Teatre del Liceuban megrendezett, rangos Teatro Viñas nemzetközi dalversenyen.
Zenés színház hír

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.
Zenés színház magazin

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Zenés színház ajánló

Mozart zenéje kíséri az apokalipszist a k2 Színház új előadásán

A k2 Színház új, abszurd és melankolikus bemutatója Mozart Dies irae-szekvenciájából indul ki, hogy a Requiem hangjain keresztül rákérdezzen, miért akarja megúszni az európai ember újra és újra a poklok poklát.
Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.