Zenés színház

A KULT50 bemutatja: Oszvald Marika

2017.11.15. 12:08
Ajánlom
Maga az élő és megkerülhetetlen tradíció, a viszonyítási pont, az eleven operetthagyomány. Oszvald Marika portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Oszvald Marika

Oszvald Marika (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Ha a közhelyszerű „örökifjú” jelzőt és egy műfaj kapcsán az „ikon” szót valakire valódi tartalommal használhatjuk, az Oszvald Marika. Egészen hihetetlen, hogy 1971 óta van a pályán a szubrett – pontosabban: „a” szubrett,

150 centis termete ellenére az operett nagyasszonyának is mondhatnánk.

Szülei is az operett műfajában jeleskedtek, akiktől megismert minden szakmai örömöt és nehézséget, és akikkel együtt is színpadra léphetett. Soha nem akart más lenni, hiszen az operettben benne van minden, az ének, a tánc és a színjátszás, amit szeret. Indulásakor azt írták róla: nagyon szép karriert futhat be, ha a színház jól gazdálkodik a tehetségével.

Nos, a tehetségével jól sáfárkodott ő is, igazgatói is, rendezői, koreográfusai, karmesterei és egyéb kollégái szintén. Ezt nem csupán az bizonyítja, hogy elismerték Jászai-díjjal és érdemes művész-kitüntetéssel, továbbá megkapta a Kossuth-díjat. Vagy az, hogy számtalan alkalommal turnézott előadásokkal és gálákkal külföldön, minden alkalommal magas színvonalon teljesítve, így a magyar színházművészet nemzetközi elismertetéséért kiérdemelte a Hevesi Sándor-díjat is. Az is ékesen jelzi a beteljesülést, hogy a nézők körében határokon innen és túl nem szűnő tapsokat arat Gödöllő díszpolgára. Közel húsz éve tagja a Halhatatlanok Társulatának,

lábnyoma megtalálható anyaszínháza, a Budapesti Operettszínház előtt.

Játszott néhány filmben és tévés produkcióban, de az igazi terepe a színpad, a jelenidejűség. Oszvald Marika maga az élő és megkerülhetetlen tradíció, a viszonyítási pont, az eleven operetthagyomány. „Ez egy klasszikus műfaj. Lehet vele játszani, de igazából megújítani nem kell. Meg lehetne csinálni, de mi értelme van? Ez így örök érvényű” – nyilatkozta a Vasárnapi Híreknek, miközben beleállt a műfaj 21. századi hiteles továbbéltetésére tett kísérletekbe is.

A régi nyár című előadásban

A régi nyár című előadásban (Fotó/Forrás: port.hu)

Korától függetlenül a pályája minden szakaszában, az operettirodalom összes jelentős szubrettszerepét eljátszva önazonos tudott maradni. Kisujjában a szakma csínja-bínja, a hatáskeltés eszközeinek perfekt ismerete, és ez nem csupán az akrobatikus tudást jelenti.

Ha megjelenik, nem lehet tudomást nem venni róla,

elementáris játékkedvétől és energiáitól felrobban a színpad. Elképesztő és halálosan komoly bohócériára képes, ettől (is) hathat revelációként az operett sok fiatal számára.

Oszvald Marika perdül

Oszvald Marika perdül (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Élete első prózai szerepében, Csehov Sirályában Arkagyinaként kiváló arányérzékről tanúságot téve mutatkozott be egy sokfelől verbuvált független színházi szabadcsapatban az Átrium Film-Színház színpadán a fiatal alkotó, Fehér Balázs Benő rendezésében. Önkritikusan néz magára – e munkája kapcsán lakonikus tömörséggel csak annyit mondott, nem egy Duse Elenonóra, de nem érzi, hogy lebőgött volna. „Oszvald Marika azonban mélyebb tónusait is meg tudta mutatni: Arkagyinája egy operettszínésznő elegánsan pikírt karikatúrája lett” (Magyar Nemzet, 2015) – és a kritikusok csak egymást tudták ismételni a rendezői kérésre természetesen cigánykereket sem nélkülöző alakítás kapcsán.

Trokán Nóra, Oszvald Marika és Porogi Ádám - Sirály

Trokán Nóra, Oszvald Marika és Porogi Ádám - Sirály (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / port.hu)

Még ennyi idő után is hatalmas benne a megfelelési vágy: konkrétan a kollégáival, általában a nézővel, sőt a kritikussal szemben is. Szerepálma viszont nincs. A Vasárnapi Híreknek így nyilatkozott: „Azt játszom, amit a rendező belém lát. Itt, a színháznál nagyon rendesek velem, tudják, mit bírok. Engem az se bánt, ha csak egy nyúlfarknyi szerepem van a harmadik felvonásban,

a lényeg, hogy játszhassak, amíg tudok.

És ő játszik, már-már az abszurdig eltolt harsányságában, „sokságában” is hibátlan arányérzékkel. Jelenleg a Sybillben, A régi nyárban, az Operettszínház legutóbbi bemutatójában, A víg özvegyben látható, a legkisebbeknek pedig mint Oszi Boszi, a repülő nagyanyó irányítja a zenés kavalkádot. Teszi ezt frenetikusan, vehemenciával, szívből, zsigerből. Profin, fáradhatatlanul, optimistán. Ha hívják, megy, mert a színpad a lételeme. A Színházi Adattár számlálója épp száz szerepet listáz. Hol van még a vége. 2015-ös Kossuth-díja után azt nyilatkozta, ő tíz évvel előtte volt a csúcson. Dehogy. Folyamatosan ott van.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.
Tánc

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Fidelio Tours

Egy polgári életforma szellemi lenyomatai - Baján kalandozik a Partitúra

„Ahogy a Duna-parton, a leszakadó, agyagos parton látod, hogy mikor van áradás, mikor van agyagos lerakódás, ebben a házban is így, 150-200 esztendő óta hol fellobbant az olajmécs, hol elhalványult, majd újratöltődött…” Ifj. Éber Sándor írta ezt a családi házukról. Bajai festőművész dinasztia az övék. Ma az Éber-emlékházban őrzik id. Éber Sándor és két gyermeke, Sándor és Anna hagyatékát: festményeken, rajzokon, szobrokon kívül a család hely- és irodalomtörténeti dokumentumait, és bácskai, sárközi néprajzi, népművészeti tárgyakat is. Itt is forgatott a Partitúra stábja. A bajai műsor október 24-én, szombaton, a szokásos időben, 14.30-kor látható a Duna tévén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.
Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.