Zenés színház

A KULT50 bemutatja: Oszvald Marika

2017.11.15. 12:08
Ajánlom
Maga az élő és megkerülhetetlen tradíció, a viszonyítási pont, az eleven operetthagyomány. Oszvald Marika portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Oszvald Marika

Oszvald Marika (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Ha a közhelyszerű „örökifjú” jelzőt és egy műfaj kapcsán az „ikon” szót valakire valódi tartalommal használhatjuk, az Oszvald Marika. Egészen hihetetlen, hogy 1971 óta van a pályán a szubrett – pontosabban: „a” szubrett,

150 centis termete ellenére az operett nagyasszonyának is mondhatnánk.

Szülei is az operett műfajában jeleskedtek, akiktől megismert minden szakmai örömöt és nehézséget, és akikkel együtt is színpadra léphetett. Soha nem akart más lenni, hiszen az operettben benne van minden, az ének, a tánc és a színjátszás, amit szeret. Indulásakor azt írták róla: nagyon szép karriert futhat be, ha a színház jól gazdálkodik a tehetségével.

Nos, a tehetségével jól sáfárkodott ő is, igazgatói is, rendezői, koreográfusai, karmesterei és egyéb kollégái szintén. Ezt nem csupán az bizonyítja, hogy elismerték Jászai-díjjal és érdemes művész-kitüntetéssel, továbbá megkapta a Kossuth-díjat. Vagy az, hogy számtalan alkalommal turnézott előadásokkal és gálákkal külföldön, minden alkalommal magas színvonalon teljesítve, így a magyar színházművészet nemzetközi elismertetéséért kiérdemelte a Hevesi Sándor-díjat is. Az is ékesen jelzi a beteljesülést, hogy a nézők körében határokon innen és túl nem szűnő tapsokat arat Gödöllő díszpolgára. Közel húsz éve tagja a Halhatatlanok Társulatának,

lábnyoma megtalálható anyaszínháza, a Budapesti Operettszínház előtt.

Játszott néhány filmben és tévés produkcióban, de az igazi terepe a színpad, a jelenidejűség. Oszvald Marika maga az élő és megkerülhetetlen tradíció, a viszonyítási pont, az eleven operetthagyomány. „Ez egy klasszikus műfaj. Lehet vele játszani, de igazából megújítani nem kell. Meg lehetne csinálni, de mi értelme van? Ez így örök érvényű” – nyilatkozta a Vasárnapi Híreknek, miközben beleállt a műfaj 21. századi hiteles továbbéltetésére tett kísérletekbe is.

A régi nyár című előadásban

A régi nyár című előadásban (Fotó/Forrás: port.hu)

Korától függetlenül a pályája minden szakaszában, az operettirodalom összes jelentős szubrettszerepét eljátszva önazonos tudott maradni. Kisujjában a szakma csínja-bínja, a hatáskeltés eszközeinek perfekt ismerete, és ez nem csupán az akrobatikus tudást jelenti.

Ha megjelenik, nem lehet tudomást nem venni róla,

elementáris játékkedvétől és energiáitól felrobban a színpad. Elképesztő és halálosan komoly bohócériára képes, ettől (is) hathat revelációként az operett sok fiatal számára.

Oszvald Marika perdül

Oszvald Marika perdül (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Élete első prózai szerepében, Csehov Sirályában Arkagyinaként kiváló arányérzékről tanúságot téve mutatkozott be egy sokfelől verbuvált független színházi szabadcsapatban az Átrium Film-Színház színpadán a fiatal alkotó, Fehér Balázs Benő rendezésében. Önkritikusan néz magára – e munkája kapcsán lakonikus tömörséggel csak annyit mondott, nem egy Duse Elenonóra, de nem érzi, hogy lebőgött volna. „Oszvald Marika azonban mélyebb tónusait is meg tudta mutatni: Arkagyinája egy operettszínésznő elegánsan pikírt karikatúrája lett” (Magyar Nemzet, 2015) – és a kritikusok csak egymást tudták ismételni a rendezői kérésre természetesen cigánykereket sem nélkülöző alakítás kapcsán.

Trokán Nóra, Oszvald Marika és Porogi Ádám - Sirály

Trokán Nóra, Oszvald Marika és Porogi Ádám - Sirály (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / port.hu)

Még ennyi idő után is hatalmas benne a megfelelési vágy: konkrétan a kollégáival, általában a nézővel, sőt a kritikussal szemben is. Szerepálma viszont nincs. A Vasárnapi Híreknek így nyilatkozott: „Azt játszom, amit a rendező belém lát. Itt, a színháznál nagyon rendesek velem, tudják, mit bírok. Engem az se bánt, ha csak egy nyúlfarknyi szerepem van a harmadik felvonásban,

a lényeg, hogy játszhassak, amíg tudok.

És ő játszik, már-már az abszurdig eltolt harsányságában, „sokságában” is hibátlan arányérzékkel. Jelenleg a Sybillben, A régi nyárban, az Operettszínház legutóbbi bemutatójában, A víg özvegyben látható, a legkisebbeknek pedig mint Oszi Boszi, a repülő nagyanyó irányítja a zenés kavalkádot. Teszi ezt frenetikusan, vehemenciával, szívből, zsigerből. Profin, fáradhatatlanul, optimistán. Ha hívják, megy, mert a színpad a lételeme. A Színházi Adattár számlálója épp száz szerepet listáz. Hol van még a vége. 2015-ös Kossuth-díja után azt nyilatkozta, ő tíz évvel előtte volt a csúcson. Dehogy. Folyamatosan ott van.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„A hagyományos koncerteknek egyszer csak vége lesz” – Beszélgetés Tihanyi László és Horváth Balázs zeneszerzőkkel

Mindketten régóta részt vesznek az UMZE Kamaraegyüttes és Egyesület munkájában, a jövő évadban ismét játssza is darabjaikat a zenekar. Tihanyi László és Horváth Balázs a jövő évi koncertek mellett a kortárs zene népszerűsítéséről is mesélt, és arról, hogyan vezényli egy komponista a saját művét.
Színház

Bezárja kapuit az Átrium

A színház a Facebook-oldalán jelentette be, hogy a támogatások hiánya olyan helyzetbe sodorta őket, amelyben az intézmény fenntartását nem tudják megoldani.
Színház

Feminista tragikomédiából a náci Németországba

A kisvárdai tartózkodásom harmadik napjára elárasztottak az olyan „elintézésre váró”, kulturális tevékenységhez csak lazán kapcsolódó ügyek, mint a másnap hajnali taxi intézése, vagy a megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű víz beszerzése. Erőfeszítéseimet ugyan csak részben koronázta siker, de legalább maradt időm lélekben felkészülni az esti két előadásra.
Plusz

Több mint 440 ezer látogató után újabb különleges koncertekkel vár a Magyar Zene Háza

Januári megnyitása óta nagy érdeklődés kísérte a Magyar Zene Háza programjait, koncertjeit, műfaji korlátokat lebontó zenei eseményeit. Ősszel újabb látványos kiállítással, határokat feszegető koncertekkel, valamint különleges programokkal várja a látogatókat a Ház.
Vizuál

Gondolán érkezik Kolodko Mihály legújabb miniszobra

Nem példanélküli, hogy a gerillaszobrász miniatűr alkotásai külföldön bukkannak fel – ezúttal egészen az olaszországi Velencéig kell utaznunk az új szoborért.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Melis György születésnapjára

1923. július 2-án született Melis György, a 20. század egyik legjelentősebb baritonja. A kerek évfordulót megelőzően néhány remek felvételével emlékezünk az énekesre.
Zenés színház hír

Fiatal énekesek szerepelnek a magyar-amerikai operaprodukcióban

Mozart Az álruhás kertészlány című operáját mutatja be koprodukcióban a Magyar Állami Operaház és a San Diegó-i Opera Neo. A produkció július 1-jén, egy alkalommal Budapesten is látható, majd az augusztusi, amerikai premier után 2023-ban kerül ismét színre.
Zenés színház ajánló

Ismét a zenés színházat ünnepli Debrecen

Második alkalommal rendezi meg a Debreceni Ünnepi Játékokat az idén ötéves Coopera. A július 31. és augusztus 15. között zajló rendezvénysorozat középpontjában a zene, a színház és az opera áll.
Zenés színház hír

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Zenés színház interjú

„A lelkem mélyén musicaltáncos vagyok” – interjú Kapitány Dorottyával

A balettkar oszlopos tagjaként Kapitány Dorottya az elmúlt években a Budapesti Operettszínház csaknem összes darabjában látható volt, tavasszal pedig egészen új szerepben próbálhatta ki magát: a Jekyll és Hyde koreográfus-asszisztensi feladatait látta el. Az indulásról, a háttérben zajló folyamatokról és az új feladatkörről is beszélgettünk.