Zenés színház

A KULT50 bemutatja: Szinetár Dóra

2017.11.21. 15:16
Ajánlom
Pályája három évtizede alatt prózai előadások és operettek mellett mintegy harminc musicalben játszott. Szinetár Dóra portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Szinteár Dóra

Szinteár Dóra (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Nem könnyű annak, aki a nyilvánosság előtt nőtt fel, akit már-már ismeretlen ismerősként kezelnek.

Szinetár Miklós és Hámori Ildikó lányaként gyakorlatilag újszülöttkora, musicalszínésznőként és énekesnőként a kamaszévei óta az élete olyan nyitott könyv, amelynek szakmáról szóló lapjait – a magánéletiekkel ellentétben – jóval kevesebben olvassák. Pedig ott is lenne mit böngészni, nem csupán a bulvár- és női magazinokban. A helyzetet a Jászai Mari-díjas Szinetár Dóra már 1987-es első színpadi fellépésekor éretten kezelte, azóta pedig folyamatosan eleganciával, önreflexióval és humorral viszonyul hozzá.

Ezek a tulajdonságok a színpadon is jellemzik, elég csak ideidéznünk az Én és a kisöcsém Kelemen Katójáról írt kritikát a Revizor Online-ra: „Fiúsra nyírt hajával, színpadi lényének felvállalt karcosságával, kifogástalan énekhangjával és imponáló elkötelezettségével ugrott bele a fokozott színészi önreflexivitást igénylő főszerepbe, s dicséretére legyen mondva, hogy a szerep kevésbé karakteres, álmatagon lányos felét is majdnem oly sikeresen oldotta meg, mint a jutalomjáték szintjén felmutatott kamasz srácot.”

Legutóbbi lemeze 2016 novemberében jelent meg, címe: Újratervezés, alcíme: 30 év musicalemlékei. Miklós Tibor ismertette meg a műfajjal, ő segített neki elhinni, hogy alkalmas a zenés színházra. Pályája három évtizede alatt prózai előadások és operettek mellett mintegy harminc musicalben játszott, és lett az otthonról hozott és a legújabb kori magyar musicaljátszás megkerülhetetlen műhelyében, a Budapesti Operettszínházban tanult színházszemlélet, valamint

nem csupán énektudásának, hanem alakításai színészi minőségének köszönhetően a műfaj referenciának számító előadója itthon.
Gömöri András Máté és Szinetár Dóra

Gömöri András Máté és Szinetár Dóra (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

West Side Story, Oliver! és Funny Girl, Ének az esőben és Koldusopera, Valahol Európában, Cigánykerék és Rebecca – csak néhány az albumon hallható tizennégy dal forrásából. És van közöttük naivadal is... A CD címadása egyrészt konkrét, hiszen jelenti a dalok újragondolását, újrahangszerelését, másrészt viszont átvitt értelemben is használható. Ahogyan márciusi lemezbemutató koncertje után közösségi oldalán enigmatikusan fogalmazott: „21 dal, két felvonás, az elmúlt 30, színpadon töltött évem legfontosabb dalai. Nagyon szerettem. Nagyon jól esett. Csinálni is, és érezni, hogy a nézőtéren ülők is szeretik. Azóta folyamatosan kapom a szebbnél szebb mondatokat barátoktól és idegenektől. Ez is nagyon jól esik! Köszönöm!!! Hogy megtörtént, hogy ott voltatok, hogy szerettétek!

Valamit lezártam. Vagy elkezdtem?!?! Meglátjuk!!!

Megannyi naivát játszott Júliától Belle-ig, de ahogy egy interjúban mondta: „A naiva szerepek megformálásában nem nagyon van se élvezet, se izgalom. A naiva a szükséges idegenvezető. Ha nem elég jó, nagyon rossz nézni, ha remek, akkor nem zavar. Maximum szép lehet, de ez meg engem sosem érdekelt.” (szinhaz.org, 2017) Ez az a mentalitás, amelynek segítségével mégis képes volt háromdimenzióssá formálni a karaktereket. A nézők számára valószínűleg meglepetést okozott, a színésznő számára pedig jóval izgalmasabb feladatnak bizonyult még az Operettben Bertolt Brecht és Kurt Weill Polly Peachumje, a színházból való távozás után a Cigánykerék Juditja, a Chicago Roxie-ja, a Shrek Fionája, majd az Operettbe való visszatérés után a már említett Eisemann-operett főszerepe, továbbá az olyan karakteres epizódalakítások, mint a Lady Budapest-beli Éva vagy az Ének az esőben Linája.

Gálvölgyi János és Szinetár Dóra

Gálvölgyi János és Szinetár Dóra (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Szinetár Dóra jelenleg harmadik gyermekével van otthon, így a színpadtól egy időre ismét visszavonult, de azt elárulta, legalább kétlemeznyi ötlet vár arra, hogy megvalósítsa. Vágyait a szinhaz.org-nak egyszerűen foglalta össze:

Mindent megteszek, hogy boldoggá tegyem a körülöttem élőket,

és hogy az álmaim megvalósuljanak, miközben próbálok senkit sem bántani, még azt sem, aki engem bánt. Nem könnyű, de jó úton vagyok. Azt hiszem.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Tragikusan fiatalon elhunyt Mokány Csaba színművész

Negyvenhárom éves korában elhunyt Mokány Csaba füleki származású színész, rendező adta hírül a Komáromi Jókai Színház facebook oldala. "Isten veled, Csabi! Emléked megőrizzük!" - búcsúznak tőle kollégái.
Klasszikus

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Klasszikus

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.
Klasszikus

„Minden művészet a káoszból épül fel” – Beszélgetés a Chaos String Quartet tagjaival

Második helyezést ért el a tavaly ősszel tartott Bartók Világversenyen, és a Fidelio különdíjával is gazdagodott a bécsi központú, de különböző nemzetiségű fiatalokból álló Chaos String Quartet. A vonósnégyes két hegedűse, Susanne Schäffer és Kruchió Eszter mesélt együttesükről, a versenyen szerzett élményekről és arról, hogy milyen különleges helyszíneken léptek már fel.
Klasszikus

A kóruséneklés legnagyobbjait díjazta a KÓTA a magyar kultúra napján

A Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége tizennégy kategóriában díjazta azokat a karnagyokat, tanárokat és zongorakísérőket, akik munkájukkal segítik a hazai kóruséletet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Teljes gőzzel – Beszélgetések és könnyed programok az Eiffel Műhelyházban

Az Eiffel Műhelyház sebességet vált: az új évadban öt vadonatúj programsorozat indul itt, melyek a lehető legtágabb értelemben véve kölcsönzik témáikat az opera társművészetei köréből. Közélet, humor, irodalom, és persze zene, zene, zene.
Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.