Zenés színház

A KULT50 bemutatja: Szinetár Dóra

2017.11.21. 15:16
Ajánlom
Pályája három évtizede alatt prózai előadások és operettek mellett mintegy harminc musicalben játszott. Szinetár Dóra portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Szinteár Dóra

Szinteár Dóra (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Nem könnyű annak, aki a nyilvánosság előtt nőtt fel, akit már-már ismeretlen ismerősként kezelnek.

Szinetár Miklós és Hámori Ildikó lányaként gyakorlatilag újszülöttkora, musicalszínésznőként és énekesnőként a kamaszévei óta az élete olyan nyitott könyv, amelynek szakmáról szóló lapjait – a magánéletiekkel ellentétben – jóval kevesebben olvassák. Pedig ott is lenne mit böngészni, nem csupán a bulvár- és női magazinokban. A helyzetet a Jászai Mari-díjas Szinetár Dóra már 1987-es első színpadi fellépésekor éretten kezelte, azóta pedig folyamatosan eleganciával, önreflexióval és humorral viszonyul hozzá.

Ezek a tulajdonságok a színpadon is jellemzik, elég csak ideidéznünk az Én és a kisöcsém Kelemen Katójáról írt kritikát a Revizor Online-ra: „Fiúsra nyírt hajával, színpadi lényének felvállalt karcosságával, kifogástalan énekhangjával és imponáló elkötelezettségével ugrott bele a fokozott színészi önreflexivitást igénylő főszerepbe, s dicséretére legyen mondva, hogy a szerep kevésbé karakteres, álmatagon lányos felét is majdnem oly sikeresen oldotta meg, mint a jutalomjáték szintjén felmutatott kamasz srácot.”

Legutóbbi lemeze 2016 novemberében jelent meg, címe: Újratervezés, alcíme: 30 év musicalemlékei. Miklós Tibor ismertette meg a műfajjal, ő segített neki elhinni, hogy alkalmas a zenés színházra. Pályája három évtizede alatt prózai előadások és operettek mellett mintegy harminc musicalben játszott, és lett az otthonról hozott és a legújabb kori magyar musicaljátszás megkerülhetetlen műhelyében, a Budapesti Operettszínházban tanult színházszemlélet, valamint

nem csupán énektudásának, hanem alakításai színészi minőségének köszönhetően a műfaj referenciának számító előadója itthon.
Gömöri András Máté és Szinetár Dóra

Gömöri András Máté és Szinetár Dóra (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

West Side Story, Oliver! és Funny Girl, Ének az esőben és Koldusopera, Valahol Európában, Cigánykerék és Rebecca – csak néhány az albumon hallható tizennégy dal forrásából. És van közöttük naivadal is... A CD címadása egyrészt konkrét, hiszen jelenti a dalok újragondolását, újrahangszerelését, másrészt viszont átvitt értelemben is használható. Ahogyan márciusi lemezbemutató koncertje után közösségi oldalán enigmatikusan fogalmazott: „21 dal, két felvonás, az elmúlt 30, színpadon töltött évem legfontosabb dalai. Nagyon szerettem. Nagyon jól esett. Csinálni is, és érezni, hogy a nézőtéren ülők is szeretik. Azóta folyamatosan kapom a szebbnél szebb mondatokat barátoktól és idegenektől. Ez is nagyon jól esik! Köszönöm!!! Hogy megtörtént, hogy ott voltatok, hogy szerettétek!

Valamit lezártam. Vagy elkezdtem?!?! Meglátjuk!!!

Megannyi naivát játszott Júliától Belle-ig, de ahogy egy interjúban mondta: „A naiva szerepek megformálásában nem nagyon van se élvezet, se izgalom. A naiva a szükséges idegenvezető. Ha nem elég jó, nagyon rossz nézni, ha remek, akkor nem zavar. Maximum szép lehet, de ez meg engem sosem érdekelt.” (szinhaz.org, 2017) Ez az a mentalitás, amelynek segítségével mégis képes volt háromdimenzióssá formálni a karaktereket. A nézők számára valószínűleg meglepetést okozott, a színésznő számára pedig jóval izgalmasabb feladatnak bizonyult még az Operettben Bertolt Brecht és Kurt Weill Polly Peachumje, a színházból való távozás után a Cigánykerék Juditja, a Chicago Roxie-ja, a Shrek Fionája, majd az Operettbe való visszatérés után a már említett Eisemann-operett főszerepe, továbbá az olyan karakteres epizódalakítások, mint a Lady Budapest-beli Éva vagy az Ének az esőben Linája.

Gálvölgyi János és Szinetár Dóra

Gálvölgyi János és Szinetár Dóra (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Szinetár Dóra jelenleg harmadik gyermekével van otthon, így a színpadtól egy időre ismét visszavonult, de azt elárulta, legalább kétlemeznyi ötlet vár arra, hogy megvalósítsa. Vágyait a szinhaz.org-nak egyszerűen foglalta össze:

Mindent megteszek, hogy boldoggá tegyem a körülöttem élőket,

és hogy az álmaim megvalósuljanak, miközben próbálok senkit sem bántani, még azt sem, aki engem bánt. Nem könnyű, de jó úton vagyok. Azt hiszem.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház online közvetítés

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Zenés színház hír

Nem tartják meg idén a Bayreuthi Ünnepi Játékokat

Elmarad idén a Bayreuthi Ünnepi Játékok programsorozata a koronavírus-járvány miatt - jelentették be kedd este a világhírű németországi Wagner-fesztivál szervezői.
Zenés színház hír

Plácido Domingo elhagyhatta a kórházat

A veterán spanyol énekes azután került kórházba Mexikóban, hogy pozitív lett a koronavírus tesztje.
Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.