Zenés színház

A KULT50 bemutatja: Tompos Kátya

2017.11.25. 14:06
Ajánlom
Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is. Tompos Kátya portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Tompos Kátya

Tompos Kátya (Fotó/Forrás: Rózsa Erika / Nemzeti Színház)

A Jászai Mari- és Junior Prima díjas színésznő operett–musical szakon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Anyaszínháza, a budapesti Nemzeti Színház mellett jelenleg látható a Centrál Színházban és független produkcióban, rendszeresen találkozhat vele a kaposvári közönség, és készül Madách színházbeli bemutatkozására.

Pályájának érdekes kettősséget ad, hogy szerepeinek listáján jelentős számban vannak prózaiak, de a soknyelvű, popdaloktól az énekelt verseken át az autentikus folklórig terjedő zenei utazása, a Hrutka Róberttel készített, Keresztül Európán című lemeze óta nagy népszerűségnek és szakmai elismertségnek örvendő „saját jogú” énekesnő is, mi több, dalszövegeket ír. Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is.

Tompos Kátya szereti próbálgatni, feszegetni határait.

Jól ismeri a kortárs karaktereket, átéléssel viseli más korok jelmezeit, de az elrajzolt, abszurd, groteszk figurák bőrébe is könnyedén belebújik.

Ugyanúgy érti Alföldi Róbert, Bozsik Yvette és Vidnyánszky Attila rendezői színházát, otthonosan mozog alig százfős térben és az ország legnagyobb szabadtéri színpadain. Az összehasonlításokkal azonban nem tud mit kezdeni.

Hisz a sokféleségben, abban, hogy eltérő megközelítésekben vagy gondolkodásmódokban lehet találkozási pont.

„Kell egy kis bölcsesség és belátás, hogy meglásd, sok műfajt érdemes kipróbálni – ha abban találsz számodra értékes felfedeznivalókat –, és az alapjait ismerni, és hogy szinte mindenben lehet minőségit létrehozni. A zsigeri elutasítással emiatt nem tudok egyetérteni” – foglalta össze egyfajta ars poeticaként alkotói attitűdjét a 7óra7-nek. A politika továbbra sem érdekli, színészként függetlenítette és függetleníti magát a hatalmi csatározásoktól. Ahogy a Vasárnapi Híreknek elmondta:

Elsődleges dolgomnak azt tartom, hogy a színpadon nyilatkozzam meg szerepek formájában,

a többit a magam számára – nem szándékozva megsérteni senkit, aki önmagára nézvést máshogy gondolja – értelmetlennek tartom.”

Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady

Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

Nem zárkózik be, tudatosan nyit újabb közösségek felé, kíváncsisága újabb feladatokba viszi bele, mert azt vallja, a színészet alapvetően erről, az önmagában való őszinte gyermeki játékosság megtalálásáról szól. Énekesnőként nincs szerep, a zenén kívül nincs más kapaszkodó. A színházban ezzel szemben még akkor is, ha lényétől távoli karaktert alakít,

magából indul ki, hogy élményeit, érzéseit, gondolatait egy színdarabon átszűrve, rendezői irányítással egyfajta maszkká gyúrja.
Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare-ben

Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare-ben (Fotó/Forrás: Madách Színház)

És Tompos Kátya ezeket a maszkokat bámulatosan könnyedén váltogatja, legyen szó szkeccsszerű jelenetekben felvillanó figurákról (Prostitúció), testetlen, szimbolikus értelemmel felruházott alakokról (Az Úr komédiásai) vagy pontosan előírt ívet bejáró szerepről (My Fair Lady). Nem a véletlen vagy az elfogultság íratja hát az olyan véleményt, mint amilyet Kovács Bálint kritikus fogalmazott meg az Indexen a Centrál színházi musical kapcsán: „Nemcsak énekhangjának tisztasága és sokszínűsége nyűgöz le sokadszor is, és nem is csak az olyan kézzelfogható dolgokat játssza el precízen és találóan, mint a naivan egyszerű, mégis a legmélyebb meggyőződésből kisarjadó felháborodás vagy az önérzet, amin ugyanakkor látszik, hogy olyan gyenge lábakon áll, hogy a legkisebb szél elfújná. De képes megmutatni a szavai mögött azt a kitéphetetlen fájdalmat is, amennyivel többet jelentenek neki Higgins lekicsinylő szavai egy egyszerű szerelmi csetepaténál: Tompos Kátya Elizája érzi azt a kibékíthetetlen, áthidalhatatlan ellentétet szegény és jómódú között, ami pedig az ő játékán kívül máshogyan nem jelenik meg az előadásban.”

Megadatott neki, hogy Helénát, Hermiát, Rosalindát és Cressidát is eljátssza, e tapasztalatait a hétszeres Oscar-díjas Szerelmes Shakespeare magyarországi bemutatójában hasznosíthatja majd, amelyben Violát alakítja. Azt az erős akaratú lányt, aki a kor előírásaival szemben színésznő szeretne lenni.

Tompos Kátya: „Az élet inspirál”

Kapcsolódó

Tompos Kátya: „Az élet inspirál”

Tompos Kátya tartalmas évadot zárhat maga mögött: számos sikeres darabban láthattuk a My fair Ladytől a Prostitúción keresztül a Szerelmes Shakespeare-ig, hamarosan megjelenik második lemeze és bekerült a Fidelio által kiadott Kult50 című kiadványba is.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Önazonosság egy változó világban – az Arabella Bécsben

Ismét Christian Thielemann vezényletével tűzte műsorra a Richard Strauss-életmű fontos darabját a Bécsi Állami Opera. Az Arabella ráadásul igen impozáns szereposztással került színre, így a német zene rajongói körében nagy érdeklődés kísérte a produkciót.
Zenés színház ajánló

Szonja Joncseva, Isabel Leonard és Piotr Beczała is szerepel a Metropolitan-közvetítések új évadában

Az Uránia Nemzeti Filmszínház sorozatában ezúttal nyolc élő közvetítés és azok ismétlése szerepel, köztük Bellini két operája, Az alvajáró és A puritánok, valamint egy kortárs mű, Gabriela Lena Frank Frida és Diego utolsó álma című operája.
Zenés színház ajánló

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Zenés színház interjú

Beavatás Brittennel – Novák János A kis kéményseprő készülő előadásáról

Benjamin Britten „szabadító operáját”, A kis kéményseprőt az OPERA Gyermekkarának közreműködésével, Hajzer Nikolett vezényletével Novák János rendező, csellóművész állítja színpadra az Eiffel Műhelyházban.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szűcs Márta

A kiváló koloratúrszopránt, akit hazai sikerei mellett a nemzetközi operaélet is nagyra tartott, elsősorban a bel canto operák főszerepeinek megformálásáért, hetvenkét éves korában érte a halál.