Zenés színház

A KULT50 bemutatja: Tompos Kátya

2017.11.25. 14:06
Ajánlom
Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is. Tompos Kátya portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Tompos Kátya

Tompos Kátya (Fotó/Forrás: Rózsa Erika / Nemzeti Színház)

A Jászai Mari- és Junior Prima díjas színésznő operett–musical szakon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Anyaszínháza, a budapesti Nemzeti Színház mellett jelenleg látható a Centrál Színházban és független produkcióban, rendszeresen találkozhat vele a kaposvári közönség, és készül Madách színházbeli bemutatkozására.

Pályájának érdekes kettősséget ad, hogy szerepeinek listáján jelentős számban vannak prózaiak, de a soknyelvű, popdaloktól az énekelt verseken át az autentikus folklórig terjedő zenei utazása, a Hrutka Róberttel készített, Keresztül Európán című lemeze óta nagy népszerűségnek és szakmai elismertségnek örvendő „saját jogú” énekesnő is, mi több, dalszövegeket ír. Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is.

Tompos Kátya szereti próbálgatni, feszegetni határait.

Jól ismeri a kortárs karaktereket, átéléssel viseli más korok jelmezeit, de az elrajzolt, abszurd, groteszk figurák bőrébe is könnyedén belebújik.

Ugyanúgy érti Alföldi Róbert, Bozsik Yvette és Vidnyánszky Attila rendezői színházát, otthonosan mozog alig százfős térben és az ország legnagyobb szabadtéri színpadain. Az összehasonlításokkal azonban nem tud mit kezdeni.

Hisz a sokféleségben, abban, hogy eltérő megközelítésekben vagy gondolkodásmódokban lehet találkozási pont.

„Kell egy kis bölcsesség és belátás, hogy meglásd, sok műfajt érdemes kipróbálni – ha abban találsz számodra értékes felfedeznivalókat –, és az alapjait ismerni, és hogy szinte mindenben lehet minőségit létrehozni. A zsigeri elutasítással emiatt nem tudok egyetérteni” – foglalta össze egyfajta ars poeticaként alkotói attitűdjét a 7óra7-nek. A politika továbbra sem érdekli, színészként függetlenítette és függetleníti magát a hatalmi csatározásoktól. Ahogy a Vasárnapi Híreknek elmondta:

Elsődleges dolgomnak azt tartom, hogy a színpadon nyilatkozzam meg szerepek formájában,

a többit a magam számára – nem szándékozva megsérteni senkit, aki önmagára nézvést máshogy gondolja – értelmetlennek tartom.”

Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady

Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

Nem zárkózik be, tudatosan nyit újabb közösségek felé, kíváncsisága újabb feladatokba viszi bele, mert azt vallja, a színészet alapvetően erről, az önmagában való őszinte gyermeki játékosság megtalálásáról szól. Énekesnőként nincs szerep, a zenén kívül nincs más kapaszkodó. A színházban ezzel szemben még akkor is, ha lényétől távoli karaktert alakít,

magából indul ki, hogy élményeit, érzéseit, gondolatait egy színdarabon átszűrve, rendezői irányítással egyfajta maszkká gyúrja.
Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare-ben

Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare-ben (Fotó/Forrás: Madách Színház)

És Tompos Kátya ezeket a maszkokat bámulatosan könnyedén váltogatja, legyen szó szkeccsszerű jelenetekben felvillanó figurákról (Prostitúció), testetlen, szimbolikus értelemmel felruházott alakokról (Az Úr komédiásai) vagy pontosan előírt ívet bejáró szerepről (My Fair Lady). Nem a véletlen vagy az elfogultság íratja hát az olyan véleményt, mint amilyet Kovács Bálint kritikus fogalmazott meg az Indexen a Centrál színházi musical kapcsán: „Nemcsak énekhangjának tisztasága és sokszínűsége nyűgöz le sokadszor is, és nem is csak az olyan kézzelfogható dolgokat játssza el precízen és találóan, mint a naivan egyszerű, mégis a legmélyebb meggyőződésből kisarjadó felháborodás vagy az önérzet, amin ugyanakkor látszik, hogy olyan gyenge lábakon áll, hogy a legkisebb szél elfújná. De képes megmutatni a szavai mögött azt a kitéphetetlen fájdalmat is, amennyivel többet jelentenek neki Higgins lekicsinylő szavai egy egyszerű szerelmi csetepaténál: Tompos Kátya Elizája érzi azt a kibékíthetetlen, áthidalhatatlan ellentétet szegény és jómódú között, ami pedig az ő játékán kívül máshogyan nem jelenik meg az előadásban.”

Megadatott neki, hogy Helénát, Hermiát, Rosalindát és Cressidát is eljátssza, e tapasztalatait a hétszeres Oscar-díjas Szerelmes Shakespeare magyarországi bemutatójában hasznosíthatja majd, amelyben Violát alakítja. Azt az erős akaratú lányt, aki a kor előírásaival szemben színésznő szeretne lenni.

Tompos Kátya: „Az élet inspirál”

Kapcsolódó

Tompos Kátya: „Az élet inspirál”

Tompos Kátya tartalmas évadot zárhat maga mögött: számos sikeres darabban láthattuk a My fair Ladytől a Prostitúción keresztül a Szerelmes Shakespeare-ig, hamarosan megjelenik második lemeze és bekerült a Fidelio által kiadott Kult50 című kiadványba is.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Vizuál

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A háborús övezetek gyerekeit segíti Andrea Bocelli és az UNESCO programja

Közös zeneoktatási programot indít Andrea Bocelli olasz sztártenor és az UNESCO a fegyveres konfliktusok által sújtott területeken élő gyerekek számára.
Zenés színház selmeczi györgy

Elkészült Selmeczi György új operája

A Krónikás című kétfelvonásos vígopera az intézményes magyar zeneoktatás létrejöttének bicentenáriumára készült a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára.
Zenés színház hír

Plácido Domingo lemondta a 2020-as tokiói olimpián való szereplését

A 78 éves operaénekes a produkció összetettségére hivatkozva lépett ki a 2020 áprilisára tervezett bemutató előkészületeiből – jelentette be az Olimpiai Szervezőbizottság múlt pénteken.
Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek.