Zenés színház

A KULT50 bemutatja: Tompos Kátya

2017.11.25. 14:06
Ajánlom
Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is. Tompos Kátya portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent  kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

Tompos Kátya

Tompos Kátya (Fotó/Forrás: Rózsa Erika / Nemzeti Színház)

A Jászai Mari- és Junior Prima díjas színésznő operett–musical szakon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Anyaszínháza, a budapesti Nemzeti Színház mellett jelenleg látható a Centrál Színházban és független produkcióban, rendszeresen találkozhat vele a kaposvári közönség, és készül Madách színházbeli bemutatkozására.

Pályájának érdekes kettősséget ad, hogy szerepeinek listáján jelentős számban vannak prózaiak, de a soknyelvű, popdaloktól az énekelt verseken át az autentikus folklórig terjedő zenei utazása, a Hrutka Róberttel készített, Keresztül Európán című lemeze óta nagy népszerűségnek és szakmai elismertségnek örvendő „saját jogú” énekesnő is, mi több, dalszövegeket ír. Stílusérzékének köszönhetően hiteles a koncerttermekben, a színpadon és a filmvásznon is.

Tompos Kátya szereti próbálgatni, feszegetni határait.

Jól ismeri a kortárs karaktereket, átéléssel viseli más korok jelmezeit, de az elrajzolt, abszurd, groteszk figurák bőrébe is könnyedén belebújik.

Ugyanúgy érti Alföldi Róbert, Bozsik Yvette és Vidnyánszky Attila rendezői színházát, otthonosan mozog alig százfős térben és az ország legnagyobb szabadtéri színpadain. Az összehasonlításokkal azonban nem tud mit kezdeni.

Hisz a sokféleségben, abban, hogy eltérő megközelítésekben vagy gondolkodásmódokban lehet találkozási pont.

„Kell egy kis bölcsesség és belátás, hogy meglásd, sok műfajt érdemes kipróbálni – ha abban találsz számodra értékes felfedeznivalókat –, és az alapjait ismerni, és hogy szinte mindenben lehet minőségit létrehozni. A zsigeri elutasítással emiatt nem tudok egyetérteni” – foglalta össze egyfajta ars poeticaként alkotói attitűdjét a 7óra7-nek. A politika továbbra sem érdekli, színészként függetlenítette és függetleníti magát a hatalmi csatározásoktól. Ahogy a Vasárnapi Híreknek elmondta:

Elsődleges dolgomnak azt tartom, hogy a színpadon nyilatkozzam meg szerepek formájában,

a többit a magam számára – nem szándékozva megsérteni senkit, aki önmagára nézvést máshogy gondolja – értelmetlennek tartom.”

Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady

Rada Bálint, Tompos Kátya - My fair lady (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

Nem zárkózik be, tudatosan nyit újabb közösségek felé, kíváncsisága újabb feladatokba viszi bele, mert azt vallja, a színészet alapvetően erről, az önmagában való őszinte gyermeki játékosság megtalálásáról szól. Énekesnőként nincs szerep, a zenén kívül nincs más kapaszkodó. A színházban ezzel szemben még akkor is, ha lényétől távoli karaktert alakít,

magából indul ki, hogy élményeit, érzéseit, gondolatait egy színdarabon átszűrve, rendezői irányítással egyfajta maszkká gyúrja.
Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare-ben

Tompos Kátya a Szerelmes Shakespeare-ben (Fotó/Forrás: Madách Színház)

És Tompos Kátya ezeket a maszkokat bámulatosan könnyedén váltogatja, legyen szó szkeccsszerű jelenetekben felvillanó figurákról (Prostitúció), testetlen, szimbolikus értelemmel felruházott alakokról (Az Úr komédiásai) vagy pontosan előírt ívet bejáró szerepről (My Fair Lady). Nem a véletlen vagy az elfogultság íratja hát az olyan véleményt, mint amilyet Kovács Bálint kritikus fogalmazott meg az Indexen a Centrál színházi musical kapcsán: „Nemcsak énekhangjának tisztasága és sokszínűsége nyűgöz le sokadszor is, és nem is csak az olyan kézzelfogható dolgokat játssza el precízen és találóan, mint a naivan egyszerű, mégis a legmélyebb meggyőződésből kisarjadó felháborodás vagy az önérzet, amin ugyanakkor látszik, hogy olyan gyenge lábakon áll, hogy a legkisebb szél elfújná. De képes megmutatni a szavai mögött azt a kitéphetetlen fájdalmat is, amennyivel többet jelentenek neki Higgins lekicsinylő szavai egy egyszerű szerelmi csetepaténál: Tompos Kátya Elizája érzi azt a kibékíthetetlen, áthidalhatatlan ellentétet szegény és jómódú között, ami pedig az ő játékán kívül máshogyan nem jelenik meg az előadásban.”

Megadatott neki, hogy Helénát, Hermiát, Rosalindát és Cressidát is eljátssza, e tapasztalatait a hétszeres Oscar-díjas Szerelmes Shakespeare magyarországi bemutatójában hasznosíthatja majd, amelyben Violát alakítja. Azt az erős akaratú lányt, aki a kor előírásaival szemben színésznő szeretne lenni.

Tompos Kátya: „Az élet inspirál”

Kapcsolódó

Tompos Kátya: „Az élet inspirál”

Tompos Kátya tartalmas évadot zárhat maga mögött: számos sikeres darabban láthattuk a My fair Ladytől a Prostitúción keresztül a Szerelmes Shakespeare-ig, hamarosan megjelenik második lemeze és bekerült a Fidelio által kiadott Kult50 című kiadványba is.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.
Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Zenés színház hír

Távozik az Operettszínház ügyvezető igazgatója

Kriza Zsigmond feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira figyelemmel, közös megegyezéssel távozik - nyilatkozta Kiss-B. Atilla.
Zenés színház hír

New Yorkban is bemutatják Kurtág György egyetlen operáját

A játszma vége is szerepel a New York-i Filharmonikusok következő évadának műsorában.