Zenés színház

„A kultúra a lehető legerősebb üzenetfajta”

A III. Marton Éva Énekverseny kapcsán a megmérettetés tanácsadóját, Szabó Stein Imrét kérdeztük egy miniinterjúban arról, milyen változásokra számíthatunk 2018 szeptemberében.

- Az előző évek tapasztalatai alapján miben újul meg a Nemzetközi Marton Éva Énekverseny?

- Egy verseny létrehozásakor mindig a harmadik év a legkritikusabb. Az első a meglepetés erejével hat, ugyanakkor ez az a pont, amikor hatalmasat bukhat egy új nagy nemzetközi megmérettetés. A köztes helyzetben lévő második év után 2018-ban dől el, hogy sikerült-e nemzetközi hírnévre szert tennie a versenynek. Épp ezért sokkal markánsabb megjelenést kellett adnunk idén a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenynek.

Márciusig lehet jelentkezni a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

Kapcsolódó

Márciusig lehet jelentkezni a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre

A Zeneakadémia harmadik alkalommal hirdette meg az énekversenyt, melyre legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a megmérettetés honlapján a 18–32 éves hölgyek, illetve 18–35 éves urak.

Nagyobb bátorsággal mertük szóban és vizuálisan azt állítani, hogy valóban nemzetközi szinten is ott van a legjobb versenyek közt a helyünk.

- Hogyan kapott idén nagyobb nyilvánosságot a verseny?

- Idén is folytatjuk azt a „hagyományt”, hogy a külföldi nagy versenyek költségvetéséhez képest nevetséges összegből kell megoldanunk a nemzetközi kommunikációt. Ezt úgy valósítottuk meg, hogy sikerült a nagy médiumok vezetőit belelkesíteni – máskülönben nem tudnánk labdába rúgni még a kisebb operamagazinokban sem. Idén újdonság, hogy megjelent a Marton Éva Énekverseny sajtópalettáján néhány olyan közvéleményformáló erővel bíró médium, mint a Spiegel, a Euronews a maga tizenkétnyelvűségével, vagy a Le Mond, ami különösen szimpatizál a magyar zenével. Úgy gondolom, ha jelen tudunk lenni ilyen nagy sajtóorgánumokban, az jóval többet jelent, mint a potenciális indulók elérése, ami inkább a jó marketing kérdése.

A III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny sajtótájékoztatója (balról: Szabó Stein Imre, Marton Éva, Vigh Andrea)

A III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny sajtótájékoztatója (balról: Szabó Stein Imre, Marton Éva, Vigh Andrea) (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

A mi fő célunk, hogy tudassuk a világgal, létezik ez a verseny.

Hiszek benne, hogy a kultúra a lehető legerősebb üzenetfajta, ami akár a diplomácia nyelvére is visszafordítható később. És mivel kultúrában és a zenében kifejezetten jók vagyunk, hiba lenne ezt az üzenetet nem eljuttatni a világ többi pontjára.

- Változik valami a verseny felépítésében?

- A szervezésben egy markáns különbséget jelent, hogy az Operaház rekonstrukciója alatt folyik majd a verseny, ezért az a döntés született, hogy a gála – ami korábban az Operaházban volt – átkerül a Zeneakadémiára. Ennek az az előnye, hogy le tudjuk venni a döntő válláról a díjátadó terhét, amely így egy igazán grandiózus gála része lehet.

Az a célunk, hogy ne csak a legelszántabb operarajongók nézzék végig a versenyt, szeretnénk nyitni egy szélesebb közönség felé.

Ilyen módon elképzelhető, hogy a gálát fogjuk filmesíteni. Az említetteken kívül más nagy különbség nincs az eddigi évekhez képest, hiszen alapvetően jól működtek a versenynek azok a sajátosságai – például hogy eredeti nyelven végig kell énekelniük a versenyzőknek a műveket leintés nélkül – amelyekkel 2014-ben elindultunk.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.