„[A] hajó szépen siklik a tengeren, és most minden szép és sikerült, sikerült elérniük Bjørgvinbe, és most kezdenek élni, és Asle látja, amint Alida feláll és büszkén áll a hajó orrában, és
Asle érzi, hogy ő maga nem is fontos, a lebegés a fontos, amelyre a muzsika tanította, a muzsikusok tudják, mit jelent,
és Asle a magasba lebben és Alidához ér” – így ér véget Jon Fosse Trilógiájának egyik fejezete. Az Álmatlanság című részben a fiatal főhősök még reménykednek benne, hogy valahol biztonságos otthonra lelhetnek születendő gyermekükkel, a különös, misztikus hangulatú elbeszélés azonban a kívülállás története marad.
A kötet alapján írt új Eötvös-opera, a Sleepless „főszereplője két tizenéves fiatal, akik gyereket várnak, de semmijük sincs, kilátástalan a jövőjük, és a környezetükben élő felnőttektől sem számíthatnak segítségre. Valahányszor azt látja a fiú, hogy nem tud másként javítani a lány és a születendő gyermek helyzetén, sorra eltünteti az embereket, akik kiközösítették őket. Három gyilkosságot követ el, így végül felakasztják. És itt jön az opera fő kérdése:
szabad-e egy tizenéves fiúnak a családja megmentéséért megölni azokat, akik megtagadták tőlük a segítséget?
– tette fel a kérdést lapunknak adott interjújában Eötvös Péter.
Kapcsolódó
A Cziffra név disszonanciája – interjú Eötvös Péterrel
November 5-én , Cziffra György századik születésnapján, a Cziffra-emlékév kiemelt koncertjén mutatják be Eötvös Péter Cziffra Psodia című zongoraversenyét, a fesztivál művészeti vezetője, Balázs János közreműködésével. A zeneszerzővel az új művéről és a közeljövőbeli egyéb terveiről is beszélgettünk.
A zeneszerző az operái librettistájaként közreműködő Mezei Marival gyakran húsz-harminc kortárs irodalmi mű közül választja ki azt az alkotást, amely legjobban illik a színpadi zeneművet megrendelő operaház évados tematikájába. Emellett rendkívül fontosnak tartja, hogy operáinak szövege kortárs irodalmi alapanyagból származzon, mert véleménye szerint műve így képes a legtöbbet elmondani arról a korról, amelyben létrejött. „Egy színházi szerzőnek mindent ismernie kell, minden hatást keresztül kell engednie magán azért, hogy a megfelelő pillanatban el tudja azt helyezni valamelyik művében.
Minél szélesebb az olvasmányaim palettája, minél színesebb körülöttem a hangzó kép, annál gazdagabb lesz az az anyag, amit én adok a közönségnek
– fejti ki véleményét a zeneszerző a Bartók Tavasz Magazinnak adott interjújában.
A Sleepless ősbemutatójára a Berlini Állami Operában került sor. Az április 12-i magyarországi bemutatón – amely egyúttal az opera első koncertszerű előadása lesz – az opera főbb szerepeiben Victoria Randemet, Linard Vrielinket és Katharina Kammerlohert láthatja a fesztiválközönség. A Nemzeti Filharmonikus Zenekart a hazai premier alkalmából a szerző, Eötvös Péter vezényli a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az opera angol nyelven – magyar nyelvű nyersfordítás kivetítése mellett – hangzik el.
Kapcsolódó
A mitológiai szörnyek valósága
Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Eötvös Péter: Sleepless (Álmatlanság) – magyarországi bemutató
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2022. április 12., 19.00
Szereposztás:
Alida: Victoria Randem
Asle: Linard Vrielink
Anya / Bába: Katharina Kammerloher
Idős nő: Hanna Schwarz
Lány: Sarah Defrise
Fogadós: Jan Martiník
Férfi feketében: Tómas Tómasson
Csónakos: Roman Trekel
Ékszerész: Siyabonga Maqungo
Asleik: Arttu Kataja
Szextett: Samantha Britt, Alexandra Ionis, Rowan Hellier, Kristín Anna Guðmundsdóttir, Kirsten-Josefine Grützmacher, Alexandra Yangel
Hat halász: Matthew Peña, Sotiris Charalampous, Fermin Basterra, Jaka Mihelač, Rory Green, Jonas Böhm
Közreműködik: Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Eötvös Péter
Zenei munkatárs: Antony Shelley
Fejléckép: Eötvös Péter (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Müpa)