Zenés színház

„A lebegés a fontos, amelyre a muzsika tanította” – Eötvös Péter új operája először hallható Magyarországon

2022.04.08. 16:35
Ajánlom
Jon Fosse Trilógia című elbeszélésfüzére alapján írta Eötvös Péter legújabb, Sleepless (Álmatlanság) című operáját. Az új mű koncertszerű előadásban fog felcsendülni a Müpában.

„[A] hajó szépen siklik a tengeren, és most minden szép és sikerült, sikerült elérniük Bjørgvinbe, és most kezdenek élni, és Asle látja, amint Alida feláll és büszkén áll a hajó orrában, és

Asle érzi, hogy ő maga nem is fontos, a lebegés a fontos, amelyre a muzsika tanította, a muzsikusok tudják, mit jelent,

és Asle a magasba lebben és Alidához ér” – így ér véget Jon Fosse Trilógiájának egyik fejezete. Az Álmatlanság című részben a fiatal főhősök még reménykednek benne, hogy valahol biztonságos otthonra lelhetnek születendő gyermekükkel, a különös, misztikus hangulatú elbeszélés azonban a kívülállás története marad.

A kötet alapján írt új Eötvös-opera, a Sleepless „főszereplője két tizenéves fiatal, akik gyereket várnak, de semmijük sincs, kilátástalan a jövőjük, és a környezetükben élő felnőttektől sem számíthatnak segítségre. Valahányszor azt látja a fiú, hogy nem tud másként javítani a lány és a születendő gyermek helyzetén, sorra eltünteti az embereket, akik kiközösítették őket. Három gyilkosságot követ el, így végül felakasztják. És itt jön az opera fő kérdése:

szabad-e egy tizenéves fiúnak a családja megmentéséért megölni azokat, akik megtagadták tőlük a segítséget?

– tette fel a kérdést lapunknak adott interjújában Eötvös Péter.

A Cziffra név disszonanciája – interjú Eötvös Péterrel

Kapcsolódó

A Cziffra név disszonanciája – interjú Eötvös Péterrel

November 5-én , Cziffra György századik születésnapján, a Cziffra-emlékév kiemelt koncertjén mutatják be Eötvös Péter Cziffra Psodia című zongoraversenyét, a fesztivál művészeti vezetője, Balázs János közreműködésével. A zeneszerzővel az új művéről és a közeljövőbeli egyéb terveiről is beszélgettünk.

A zeneszerző az operái librettistájaként közreműködő Mezei Marival gyakran húsz-harminc kortárs irodalmi mű közül választja ki azt az alkotást, amely legjobban illik a színpadi zeneművet megrendelő operaház évados tematikájába. Emellett rendkívül fontosnak tartja, hogy operáinak szövege kortárs irodalmi alapanyagból származzon, mert véleménye szerint műve így képes a legtöbbet elmondani arról a korról, amelyben létrejött. „Egy színházi szerzőnek mindent ismernie kell, minden hatást keresztül kell engednie magán azért, hogy a megfelelő pillanatban el tudja azt helyezni valamelyik művében.

Minél szélesebb az olvasmányaim palettája, minél színesebb körülöttem a hangzó kép, annál gazdagabb lesz az az anyag, amit én adok a közönségnek

– fejti ki véleményét a zeneszerző a Bartók Tavasz Magazinnak adott interjújában.

A Sleepless ősbemutatójára a Berlini Állami Operában került sor. Az április 12-i magyarországi bemutatón – amely egyúttal az opera első koncertszerű előadása lesz – az opera főbb szerepeiben Victoria Randemet, Linard Vrielinket és Katharina Kammerlohert láthatja a fesztiválközönség. A Nemzeti Filharmonikus Zenekart a hazai premier alkalmából a szerző, Eötvös Péter vezényli a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az opera angol nyelven – magyar nyelvű nyersfordítás kivetítése mellett – hangzik el.

A mitológiai szörnyek valósága

Kapcsolódó

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.

Eötvös Péter: Sleepless (Álmatlanság) – magyarországi bemutató
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2022. április 12., 19.00

Szereposztás:

Alida: Victoria Randem
Asle: Linard Vrielink
Anya / Bába: Katharina Kammerloher
Idős nő: Hanna Schwarz
Lány: Sarah Defrise
Fogadós: Jan Martiník
Férfi feketében: Tómas Tómasson
Csónakos: Roman Trekel
Ékszerész: Siyabonga Maqungo
Asleik: Arttu Kataja
Szextett: Samantha Britt, Alexandra Ionis, Rowan Hellier, Kristín Anna Guðmundsdóttir, Kirsten-Josefine Grützmacher, Alexandra Yangel
Hat halász: Matthew Peña, Sotiris Charalampous, Fermin Basterra, Jaka Mihelač, Rory Green, Jonas Böhm

Közreműködik: Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Eötvös Péter
Zenei munkatárs: Antony Shelley

Fejléckép: Eötvös Péter (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.
Zenés színház lapszemle

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Zenés színház kritika

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Zenés színház gyász

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Zenés színház hír

Londonban és Helsinkiben is bemutatják a Madách Színház két film-szín-játékát

Az Ady Endre és Karinthy Frigyes szerelmi életét feldolgozó alkotásokat a külföldi magyar kulturális intézetek támogatásával láthatják a nézők.