Zenés színház

A legjobbak Bázeltől Bartoliig

2010.10.02. 10:27
Ajánlom
Az Opernwelt magazin kritikusai díjazták a legjobb karmestert, rendezőt, ősbemutatót, kórust, énekeseket, de még a legnagyobb bosszúságot is.

A bázeli operaház elismerését azzal indokolja a szerkesztőség, hogy Georges Delnon intendáns és Dietmar Schwarz nem sztárokkal dolgozik, hanem az egységes társulati munkában hisz. A legjobb karmesternek Ingo Metzmachert szavazták meg, a legjobb rendezőnek pedig Stefan Herheimet, aki Dvořák Ruszalkáját Fischer Ádám vezényletével vitte színre Brüsszelben, a Théatre de la Monnaie-ban. Ez a ház érdemelte ki a legjobb előadásáért járó elismerést is Verdi Macbethjéért, amelyet Krzysztof Warlikowski vitt színre, a karmester pedig Paul Daniel volt.

Az ősbemutatók között a bécsi Staatsoperben játszott Aribert Reimann-opera, a Medea előadása győzött. A Ioan Holender utolsó évadában színre került produkcióban a címszerepet Marlis Petersen énekelte, aki ezért az év énekesnője címet kapta. A német szopránt a magyar közönség is ismerheti a Met-közvetítésekből, hiszen nem sokkal a Reimann-ősbemutató után a beteg Natalie Dessay helyett Oféliát énekelte Thomas Hamletjében. A legjobb énekes a bariton Christian Gerhaher lett, aki Henze Homburg hercege című operájában a bécsi Theater an der Wienben nyújtott kiemelkedő alakítást, és ezt a teljesítményt megismételte a Tannhäuser Wolframjaként a Bécsi Staatsoper, valamint a müncheni Bayerische Staatsoper színpadain.

Az év bosszúságának a "fejetlen" müncheni kultúrpolitikát szavazták meg, amelyben nem csekély felelősséggel bír Wolfgang Heubisch kulturális miniszter. A kritikusok rosszallják, hogy a müncheni Bayerische Staatsoper zeneigazgatója Kent Nagano és az intendáns, Nikolaus Bachler, valamint a Müncheni Filharmonikusok vezető karmestere Christian Thielemann között nyilvános hatalmi harc, illetve rivalizálás bontakozott ki. A listán szerepel még Ulrich Peters müncheni intendáns is a Tosca, a Don Giovanni és Az ördög tragédiája című Eötvös-opera ellentmondásos visszhangja miatt, továbbá zenei biennáléja kapcsán Peter Ruzicka.

Az év felvétele Cecilia Bartoli barokk áriagyűjteménye, a Sacrificum lett. A stuttgarti, Stefan Herheim rendezte Rózsalovag adta a legjobb díszlet- és jelmeztervezőt Rebecca Rings és Gesine Völlm személyében, a legjobb operakórus elismerés a berlini Deutsche Oper énekkarának jár - a Rienzi előadásáért -, míg a legjobb zenekarnak a frankfurti Opern- und Museumsorchestert hallották a német operakritikusok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Agyhullámok zenéje – interjú Somogyi Szilárddal

A Pendragon-legenda és az Abigél után új előadással bővül a Budapesti Operettszínház online repertoárja. A Virágot Algernonnak 2015-ben hódította meg a Raktárszínház színpadát, az előadás rendezőjével Somogyi Szilárddal a felvétel körülményeiről, a jelenről és a következő produkcióról beszélgettünk.
Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.