Zenés színház

„A Macskadémon kilenc életéből a negyediknél tartok” – interjú Karafiáth Orsolyával és Szemenyei Jánossal

2022.07.08. 11:45
Ajánlom
Elvesztett macskáink tovább élnek egy másik életben? Karafiáth Orsolya az írója, és most először szereplője is a horror-vígmjuzikelnek, amelyhez Bella Máté szerzett bravúros zenét. Szemenyei János negyedszer fog a Macskadémon bőrébe bújni.

A Szentendrei Teátrum és a Pinceszínház saját produkcióját Gergye Krisztián koreográfus-táncos rendezi, szigorúan lila-gőz mentesen, ahogy fogalmazott. A Karafiáth Orsolyával és Szemenyei Jánossal készült páros interjúnkban szó esik elveszített fekete macskáikról, a próbákról, és arról, mi inspirálta a Macskadémont.

Mit szóltok ahhoz, hogy a díszlet egy hatalmas macskaház lesz? Macskaház az egész világ, és macska benne minden férfi és nő?

Szemenyei János: Leleményes ötlet. Nekünk is pont ilyen macskaházunk volt, még Sáni cicánk idejében. Amikor Sáni elveszett, teleplakátoltuk a környékünket, és azóta, ha meglátunk a gyerekeimmel egy fekete cicát, felkiáltunk: Sáni, te vagy az?! De sajnos eddig nem lett meg. A gyerekek abban bíznak, hogy csak férjhez ment, és boldog macskafeleségként él valahol. Lehet, hogy most a Macskadémonnal visszatér hozzánk Sáni, vagy ha már jobblétre szenderült, akkor legalább a szelleme. Ki tudja…

Karafiáth Orsolya: Nekem is fekete macskám volt, és úgy hívták, ahogy a darabbéli cicát is, azaz Rigónak. De ő egyáltalán nem volt démonikus, inkább lelki társ volt, követett mindenhova, szófogadó, csodálatosan rendes állat volt. Mint egy kutya vagy mint egy ember. Betegség végzett vele, el kellett altatni. Vigasztalásként mondom, János, hogy van egy kedvenc dalom az Elefánt zenekartól, az Óra, abban is eltűnik a macska.

De jó lesz neki: élvezi, hogy szabadon járhatja a nagyvilágot.

EDV_4998_-113424.jpg

Karafiáth Orsolya A Macskadémon című előadásban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Szentendrei Teátrum)

Macskások lévén máris belemerültünk a cicatörténetekbe, de Orsi, te mit szólsz a díszlethez?

KO: Nehéz egy házat színpadon megjeleníteni, de az, hogy egy macskaházba rakjuk bele a figurák univerzumát, frappáns ötlet. Nagyon tetszik, hogy ennyire leszűkítjük a teret, mert ez egy feszes kamaratörténet. Eleve egy társasház, pontosabban egy lakóközösség adta az inspirációt.

Ezt kérlek fejtsd ki jobban! Rigó cica és egy valódi ház történetét láthatjuk?

KO: A színmű A házikedvenc című felnőtt-meseregényemből készült.
Azt A hulladémon című szankszrit mese és Szemenyei Jánosék egyik egyetemi vizsgája, a Démonológia inspirálta, amelyben János szerepelt, és ő volt a zeneszerzője is, amit még az Ódry Színpadon láttam. De valóban, a fő ihletet egy budai ház lakóközössége adta, ahol albérletben éltem Rigóval. Évekig figyeltem a szomszédaimat, például a bácsit, aki vodkát vedelt, majd lebucskázott a lépcsőn. Akkoriban túlsúlyos voltam és bizonytalan, de magam körül is depressziót, alkoholizmust, magányt láttam. Írtam a Macskadémont, közben rengeteg Freudot olvastam, így a darabbéli ház szintjei a tudatszinteket szimbolizálják. A macska pedig a bennünk lakozó lélek furcsa, változó természetének metaforája. Mindezt beleöntöttem a szövegkönyvbe, majd Bella Máté zeneszerző kigyomlálta a vadhajtás ötleteket. Szerencsére! És

én már elsőre Szemenyeit láttam címszereplőnek!

SzJ: Szoktad nyilatkozni, hogy rám írtad, de legelőször nem én adtam elő.

EDV_6544_-113426.jpg

Szemenyei János a Macskadémon című előadásban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Szentendrei Teátrum)

KO: Mert először nemigen válogathattunk. Persze szerettem az akkori démont is, ügyes volt, de az igazi az János.

SzJ: Először a Madách Színház Tolnay Szalonjában játszottam, felolvasó-színházként. Imádták a nézők. Majd a könyvbemutatón, azután pedig az Operettszínház Kálmán Imre Teátrumában voltam démon, s idén Szentendrén leszek. Külön öröm, hogy most a Pinceszínház is beszállt a produkcióba, így nemcsak nyáron játsszuk el párszor, hanem ott folytathatjuk ősztől. Annak az alagsori helynek a hangulata kifejezetten illik a történethez.

János, a honlapodat és a netet elnézve egymást érik a munkáid. Játszol Szegeden a Sakkban, próbálsz, zenét szerzel, van két kisgyereked. Felfoghatatlan, hogy fér mindez az idődbe, és hogy tudsz ilyen terheléssel mindig extra energikus lenni a színpadon.

SzJ: Érthetetlen nekem is. Nem szeretném úgy felnevelni a gyerekeimet, hogy csak reggelente, meg vasárnaponként találkozunk. Mégis, egyre több olyan projektben veszek részt, amiket feleannyi idő alatt kell létrehozni, mint a járvány előtt. Vannak terveim, szeretem a munkáimat, zeneszerzőként, énekesként, színészként dolgozom, zenei vezető vagyok a Magyar Színházban, sőt nemrég az opera felé is tettem komolyabb lépéseket. De a legfontosabb egyensúlyt teremtenem a család és a hivatás között.

EDV_5754_-113425.jpg

A Macskadémon című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Éder Vera / Szentendrei Teátrum)

A Macskadémon azért is jó, mert a temérdek egyéb feladat mellett, ennek a darabnak a szövegét már nem kellett megtanulnom, így tudok foglalkozni a rendező, azaz a Gergye Krisztián által megálmodott világgal. Mint mozgásművész, ő szokatlan irányból közelíti meg a művet, így újszerűen egyedi és még inkább mulatságos lesz. Az, hogy játszottam már a démont, csak hozzátesz az egészhez:

a macskáknak kilenc életük van, nekem is legalább annyi macskadémonként. Most tartunk a negyediknél!

Orsi, neked kihívás a narrátorszerep? Műsorvezetőként hasonló dolgot kell csinálnod.

KO: Azért mindenképpen kihívás. A színészet egy mesterség, nem véletlenül nem írók lépnek a világot jelentő deszkákra. Mindenesetre, lesz egy bája annak, hogy a szerző hülye ruhákban kiáll, és narrálja a saját művét. Krisztián bízik bennem, tudja, hogy meg fogom oldani, én meg nagyon bízom a játszótársaimban, mert tudom, hogy megadják nekem a színpadi biztonságot.

SzJ: Szerencse, hogy a saját szövegedet mondhatod.

KO: Olyan sokszor láttam már, hogy kívülről fújom. És annyira örülök, hogy újra te leszel a démon!

EDV_7012_-113444.jpg

A Macskadémon című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Éder Vera / Szentendrei Teátrum)

Szerző: Welbach Lola

Macskadémon

A Szentendrei Teátrum és a Pinceszínház saját produkciója.

Előadások a szentendrei Városháza udvarán: július 8. 20:30, július 9. 20:30, augusztus 21. 20:30, augusztus 23. 20:30

Előadás az alsóörsi Kultkikötőben: augusztus 19. 20:30

Támogatott tartalom.

Szentendrei Teátrum

1969-ben színművészeti főiskolások ötlete nyomán Szentendre különleges atmoszférájú barokk főterén nyári színház született. A Szentendrei Teátrum több mint 50 éve ajándékozza meg felejthetetlen élményekkel a kultúra szerelmeseit. 2021 tavaszától Lőrinczy György igazgatja a színházat, hagyományait figyelembe véve, de mégis frissen, szem előtt tartva a mai közönség ízlését.

Számos összművészeti produkció mellett továbbra is a színházi és operabemutatók készülnek Szentendrére. Az új igazgató törekvései szerint egész évben várják majd a kultúra szerelmeseit a Teátrumba készülő produkciók.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Színház

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Vizuál

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.
Vizuál

A fotózás Oscarjára esélyes a Fidelio állandó vendégszerzője

Hegedűs Ákos / morpho, a Fidelio állandó vendégszerzője screenagerektől szóló sorozatával bekerült a rangos International Photography Awards utolsó fordulójába.
Klasszikus

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Mozart-gyerekdarabbal várja az ifjúságot az Operaház

Fiatal alkotók és előadók produkciójában mutatja be Mozart 12 évesen írt, Bastien és Bastienne című vígoperáját a Magyar Állami Operaház. A vidám szerelmi történetet Menotti A telefon című gegoperájával párban látható.
Zenés színház hír

Átadták az idei Honthy-díjakat az Operettszínházban

Szeptember 2-án tartotta 2024/2025-ös évadnyitót a Budapesti Operettszínház, amelyen beszédet mondott Závogyán Magdolna kultúráért felelős államtitkár és Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, a teátrum főigazgatója. Az eseményen sor került a Honthy-díjak ünnepélyes átadására is.
Zenés színház hír

Az egyik legrangosabb nemzetközi operadíjra jelölték a Valuskát

Eötvös Péter utolsó operája az ősbemutatók kategóriájában szerepel az elmúlt évad legnagyobb operai teljesítményeinek odaítélhető International Opera Awards jelöltjei között.
Zenés színház ajánló

A Varázsfuvolával folytatódik az Operabeavató sorozata

Ismét Mozart-operával várja közönségét ősztől az Operabeavató csapata a Magyar Zene Házában Dinyés Dániel és Göttinger Pál vezetésével, ismert és feltörekvő operaénekesek közreműködésével.
Zenés színház interjú

Valóság és absztrakció határán – Almási-Tóth András a Nixon Kínában bemutatójáról

A 2024/25-ös évad elején az Eiffel Műhelyház különleges tereit felhasználva rendezi meg Almási-Tóth András John Adams egyik legsikerültebb és legkülönlegesebb dokumentarista operáját.