Zenés színház

A Mágnás Miska és a közönség

2012.08.12. 14:34
Ajánlom
A Szegedi Szabadtéri Játékokat záró előadás a Mágnás Miska. Az operett rendezője és fellépői a hagyományosan a REÖK-palotában találkoztak az érdeklődőkkel.

Abban minden résztvevő - Alföldi Róbert, Hirtling István, Molnár Piroska, Náray Erika, Rácz Rita, Radnay Csilla, Stohl András - megegyezett, hogy ebben az előadásban csakis hálás szerepek vannak. A nagymamát játszó Molnár Piroska úgy fogalmazott: a közönség természetesen a primadonnára, a bonvivánra, a szubrettre és a táncos komikusra figyel a legjobban, de vannak emlékezetes epizódfigurák is minden operettben. Hirtling István, aki harminc éve játszott először a Dóm téren egy Tragédia-előadásban, az általa játszott karakter kapcsán megjegyezte, hogy ezúttal a közönség megtanulhatja végre Korláth Gedeon gróf nevét.

Alföldi Róbert szerint nincsenek ebben a Mágnás Miskában töltelékszerepek, mert egyenrangúak és jók a színészek. A rendező a közönségtalálkozón is rámutatott arra, hogy a Mágnás Miska az operett és a zenés játék között áll: előbbihez képest több benne a próza, utóbbihoz képest viszont jóval nagyobb énekelnivaló elé állítja a szereplőket, akik közül kiemelte az operából érkező Rácz Ritát és Haja Zsoltot, és biztosította a nézőket arról, hogy ők sem csupán énekesként, hanem színészként vesznek részt az előadásban. Rácz Rita megerősítette, hogy valóban nem volt könnyű dolguk, mert a zenében minden magától értetődő, a próza pedig komoly feladat elé állította őket, és sokat dolgoztak azon, hogy hitelesen szólaljanak meg. A szegedi kötődésű énekes azt is elárulta, megszeppent, amikor megtudta, kikkel játszik együtt.

A Mágnás Miskát valószínűleg sokan a filmváltozat miatt ismerik, ezért a közönségtalálkozón kitértek arra is, mennyiben befolyásolta az alkotókat ez az előkép. Alföldi úgy fogalmazott, hogy nem a filmhez képest készül ez az előadás, hiszen a rendező fog egy alapanyagot, és azt megtölti érvényes gondolatokkal, de ahhoz hasonlítva egy kicsit sötétebb lesz az idei produkció. Molnár Piroska a film vágás és helyszínváltozás adta lehetőségeire hívta fel a figyelmet, és ő is azt emelte ki, hogy ma érvényes produkciót kell létrehozni. Náray Erika szerint nem baj, ha van egy ilyen viszonyítási alap, hiszen a néző ismeri a darabot, tudja, mire jön be. Hirtling István azt hangsúlyozta, hogy az előadásban több a zene, mint a filmben, és az, hogy 2012-ben is színre vihetik, azt bizonyítja, a darab kiállta az idő próbáját.

Az operett műfaja kapcsán Alföldi leszögezte: egy operettel is adhatunk látleletet saját korunkról, de a műfaj és a darab szabályait nem lehet felrúgni. Náray Erika és Hirtling István is szót ejtett az operettek zeneszerzőinek és hangszerelőinek magas fokú szaktudásáról - hiszen zsebre ment a dolog -, arról, hogy mennyire ismerték a színpad szabályait, és mennyire tudták, melyik szerepkör esetében milyen lagéba kell írni a dalokat.

Az alkotók Budapesten próbáltak a Nemzeti Színház Kaszás Attila-termében, Szegeden augusztus 6-tól dolgoznak. Az előadás alapjaiban készen érkezett, csak a helyi adottságokra kell adaptálni. "Normálisan és békében állunk" - fogalmazott Alföldi, és dicsérve a szegedi kórust nevetve hozzátette, hogy kicsit aggódik, mert semmi nem adott pánikra vagy összeomlásra okot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Klasszikus

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Plácido Domingo bocsánatot kért

A világhírű spanyol operaénekes közleményben kért bocsánatot azoktól a nőktől, akik szexuális zaklatással vádolták meg az elmúlt fél évben - adta hírül a spanyol média kedden.
Zenés színház ajánló

Egyiptom királyaként mutatkozik be Köpeczi Sándor az Aidában

Egyiptom királyának szerepét Köpeczi Sándor énekli az Erkel Színház februári Aida-előadásaiban. A fiatal magyar basszista januárban Verdi-interpretációjáért különdíjat nyert a barcelonai Gran Teatre del Liceuban megrendezett, rangos Tenor Viñas nemzetközi énekversenyen.
Zenés színház hír

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.
Zenés színház magazin

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Zenés színház ajánló

Mozart zenéje kíséri az apokalipszist a k2 Színház új előadásán

A k2 Színház új, abszurd és melankolikus bemutatója Mozart Dies irae-szekvenciájából indul ki, hogy a Requiem hangjain keresztül rákérdezzen, miért akarja megúszni az európai ember újra és újra a poklok poklát.