Zenés színház

A Magyar Állami Operaház művészeti dolgozóinak nyílt levele

2011.08.04. 01:41
Ajánlom
Az Orbán Viktornak, Réthelyi Miklósnak és Szőcs Gézának címzett nyílt levelet az alábbiakban változtatás nélkül adjuk közre.

Nyílt levél Orbán Viktor Miniszterelnök Úrhoz, Réthelyi Miklós Miniszter Úrhoz, valamint Szőcs Géza Államtitkár Úrhoz  

 

A Magyar Állami Operaház művészeti dolgozóinak nevében azzal a tiszteletteljes kéréssel fordulunk Önökhöz, hogy az Operaház jelenlegi vezetői tisztségét betöltő megbízott főigazgató, illetve megbízott főzeneigazgató tevékenységi jogkörét döntéshozatali, illetve aláírási jogát kizárólag az Operaház napi működtetésére szíveskedjenek korlátozni. 

Az Operaháznak 2011. június 4. óta, közel két hónapja nincs szakszerű, koncepciózus vezetése, amelyre a Ház történetében még nem volt példa. 

Az utóbbi hetek történései méltatlanok az Operaház 127 éves múltjához, a most ünnepelt Erkel Ferenc évfordulóhoz és semmilyen jövőképet nem mutatnak. 

A jelenleg ideiglenesen működő megbízott vezetés olyan lépéseket készített elő, olyan döntéseket hozott, amelyek alapvetően veszélyeztetik a következő évad szeptemberi kezdését és amely döntések veszélyeztetik a Magyarországon egyedül lehetséges működési formát, a társulati rendszert! 

Értesülésünk szerint 20 magánénekes, 40 balett-művész, 17 zenekari-művész, 30 karénekes azonnali elbocsátását készítik elő, gazdasági okokra hivatkozva. Megdöbbentő és érthetetlen számunkra, hogy a tervezett leépítés szinte kizárólagos érintettjei az Operaház aktív művészei.

Bármilyen elhamarkodott döntés maradandó és visszafordíthatatlan károsodást okozna a magyar nemzeti operajátszásban. Egy gazdasági válsághelyzetben mindenkinek részt kell vállalnia a válságkezelésben, meggyőződésünk, hogy csak építő jellegű és értékmegtartó művészi munka által tudjuk ezt megtenni. 

Ismételten hangsúlyozni szeretnénk, hogy kérésünk egy törvényes és kiszámítható helyzet halaszthatatlan megteremtésére irányul, amely méltó a Nemzeti Ügyek Kormányához, és a Magyar Állami Operaház múltjához. 

Ezért tisztelettel kérjük Önöket, hogy döntésükkel segítsék az Operaház ügyét, a jelenlegi vezetőség ámokfutását fékezzék meg, hogy az állandó feszültség és félelem légkörét végre váltsa fel a nyugodt, kiszámítható, a normális emberi kommunikáció szintjén zajló művészi munka. 

Tekintettel arra, hogy a Magyar Állami Operaházban jelenleg nyári szünet van, ezért a művészek legnagyobb része csak telefonon, vagy interneten keresztül volt elérhető, ezért igen sokan csak szóban tudták kifejezni egyetértésüket a levelünkben foglaltakkal. Mi, a levél aláírói azonban vállaljuk, hogy az Operaház művészei többségének álláspontját képviseljük.

 

Tisztelettel a Magyar Állami Operaház művészei:

 

Tokody Ilona sk. Kossuth-díjas, Kiváló- és Érdemes művész, Örökös tag magánénekes

Kovács János sk. Kossuth-díjas, Érdemes művész, Örökös tag karmester  

Medveczky Ádám sk. Kossuth-díjas, Érdemes művész, Örökös tag karmester

Lukács Gyöngyi sk. Kossuth-díjas, Érdemes művész magánénekes    

Sümegi Eszter sk. Liszt-díjas, Érdemes művész magánénekes  

Rácz István sk. Liszt-díjas, Bartók-Pásztory-díjas magánénekes

Frankó Tünde sk. Liszt-díjas, Érdemes művész magánénekes     

Temesi Mária sk. Liszt-díjas, Bartók-Pásztory-díjas magánénekes      

Wiedemann Bernadett sk. Liszt-díjas magánénekes

Gémes Katalin sk. Bartók-Pásztory-díjas magánénekes   

Wendler Attila sk. Simándy-díjas magánénekes  

Balatoni Éva sk. Bartók-Pásztory-díjas magánénekes

Kovács Annamária sk. Bartók-Pásztory-díjas magánénekes   

Ambrus Ákos sk. Juventus-díjas magánénekes      

Szvétek László sk. Juventus-díjas magánénekes 

 

Budapest, 2011. augusztus 1.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.