Zenés színház

A magyar kultúra kerül az Operettszínház új évadának fókuszába

2018.05.09. 00:00
Ajánlom
A legendás István, a király, az anyák megmentője, Semmelweis Ignác, Szabó Magda-, Szerb Antal- és Molnár Ferenc-feldolgozások, illetve egy felújított Marica grófnő tanúskodik arról, hogy a magyar kultúra igen gazdag, ha az operettről van szó.
Az Operettszínház igazgatósága: Makláry László főzeneigazgató, Somfai Péter műszaki igazgató, Lőrinczy György főigazgató, Borbély László ügyvezető igazgató, Bodor Johanna balettigazgató, Oros Péter gazdasági igazgató

Az Operettszínház igazgatósága: Makláry László főzeneigazgató, Somfai Péter műszaki igazgató, Lőrinczy György főigazgató, Borbély László ügyvezető igazgató, Bodor Johanna balettigazgató, Oros Péter gazdasági igazgató (Fotó/Forrás: Bíró András)

A Budapesti Operettszínház május 8-i sajtótájékoztatóján Lőrinczy György, a színház igazgatója elmondta: „A következő évad a magyar történetek és a magyar szerzők köré szerveződik.” A vidám darabok mellett mélyebb, líraibb mondanivalóval rendelkező művek is helyet kapnak a műsorban.

Az Operettszínház új évadához május 9-től lehet bérletet újítani.

 „Mindig is a közösségi színházcsinálásban hittem” – mondta Lőrinczy, bemutatva a demokratikusan működő intézmény öttagú művészi tanácsát. A tanácsban több generáció és több stílus képviselői helyet kapnak: Székely Kriszta és Béres Attila rendezők, Bolba Tamás és Silló István karmesterek, illetve Galambos Attila dramaturg. Megkerülhetetlen szerepe van az Operettben Bodor Johanna balettigazgatónak is.

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló

Feke Pál, Veréb Tamás, Kocsis Dénes és Dolhai Attila, illetve Balogh Ildikó felszolgáló (Fotó/Forrás: Bíró András)

István, a király

Budapesti bemutató: szeptember 20.

Ahogy a Fidelio is beszámolt róla, a Baján bemutatkozó István, a király produkció Budapesten is színpadra kerül, itt Veréb Tamás lesz István, Feke Pál pedig Koppány. Az előadást jegyző Székely Kriszta rendező így beszélt a legendás rockoperáról: „A magyar történelemnek az a pontja, amelyről az István, a király szól, rendkívül sűrű, olyan dilemmákkal teli időszak, ami azóta is elkíséri ezt az országot. Ennek az előadásnak van egy olyan rétege, amely komoly dolgokról mélyen tud beszélni. (...)”

Szabó P. Szilveszter, Nádasi Veronika, Lévai Enikő, Frankó Tünde; illetve Makk Zsuzsanna nézőtéri felügyelő ((b)

Szabó P. Szilveszter, Nádasi Veronika, Lévai Enikő, Frankó Tünde; illetve Makk Zsuzsanna nézőtéri felügyelő ((b) (Fotó/Forrás: Bíró András)

Semmelweis

Ősbemutató: szeptember 28.

Semmelweis Ignácról, a legendás magyar orvosról szól Raymond J. Lustig és Matthew Dohetry operája, amelyet a Bartók Plusz Operafesztiválon hallhat először a közönség. A főbb szerepekben Szabó P. Szilvesztert, Frankó Tündét, Nádasi Veronikát és Lévai Enikőt halljuk. Az előadás rendezője Boros Martin, aki a független színházi élet elismert alakja, most mutatkozik be először az Operettszínházban. „Semmelweis Ignácot ma az anyák megmentőjeként ismerjük, de a saját korában boszorkányként üldözött ember volt, pedig csak annyi volt a bűne, hogy kiállt a saját igazáért, új tanokat hirdetett, harcolt mások életéért. Semmelweis önmagával és a világgal viaskodó pszichéjébe vezeti a nézőket ez az opera, valóság, fikció, rémálmok mezsgyéjén” – mondta Boros.

Bordás Barbara és Gömöri András Máté (a létrán), illetve Simon Erzsébet és Szterborny András takarítók

Bordás Barbara és Gömöri András Máté (a létrán), illetve Simon Erzsébet és Szterborny András takarítók (Fotó/Forrás: Bíró András)

Tündér Lala

Ősbemutató: október 25.

A Szegény Dzsoni és Árnika kritikai és közönségsikere után egyértelmű volt, hogy a Szabó Magda meséje nyomán készült Tündér Lalát is Szenteczki Zita rendezi. „Ez egy vitathatatlanul aktuális mese az elfogadásról, a befogadásról és a bátorságról” – mondta a Fidelio-díjas rendező. A Tündér Lala szövegeit Závada Péter írta, a zenét Darvas Benedek és Ádám Rita szerezte. A főbb szerepekben Gábor Márkó, Auksz Éva, Füred Nikolett.

Peller Anna és Kerényi Miklós Máté, illetve Hunyady Valéria dekoratőr

Peller Anna és Kerényi Miklós Máté, illetve Hunyady Valéria dekoratőr (Fotó/Forrás: Bíró András)

Maya

Bemutató: november 30.

Az Operettszínház egykori igazgatója, Fényes Szabolcs ma már klasszikus, az 1931-ben íródott Maya pedig egy látványos showelemekkel tarkított revüoperett, amely egyesíti a félreértéses bohózati humort és a Rejtő Jenő-i szertelenséget. „Valamit nagyon rosszul csinálok, mert eddig minden itteni rendezésemet véresen komolyan gondoltam, ehhez képest Lőrinczy Gyuri azt hangsúlyozza, hogy azért választ engem, mert ezen lehet röhögni” – humorizált Réthly Attila rendező, majd beavatott egy kicsit a Maya előadástörténetébe. –

„Tizenkilenc évesen egy fiatalember Nagyváradról Budapestre érkezik, és olyan zenét ír, ami miatt Harmath Imre akkori sztárszínész és író letesz az asztalra egy szövegkönyvet, a címe Maya. 1931-ben mutatják be Honthy Hanna főszereplésével. Elindul egy sikersorozat, amely a háború után Karády Katalin főszereplésével folytatódik a romos Budapesten, később Fényes Szabolcs igazgatásával Galambos Erzsivel. Ebbe a sorba illeszkedünk. Azt garantálhatom, hogy a mi Mayánk sokkal szexisebb lesz, mint István, a király, vagy mint Tündér Lala. A többi maradjon titok.”

Janza Kata és Peller Károly, illetve Rajkovics Márta jegypénztáros

Janza Kata és Peller Károly, illetve Rajkovics Márta jegypénztáros (Fotó/Forrás: Bíró András)

Liliom / Carousel

Bemutató: 2019. április 26.

Molnár Ferenc Liliom című drámáját Puccini és Gershwin is meg szerette volna zenésíteni, a jogokat a Broadway legendás szerzőpárosa, Richard Rodgers librettista és Oscar Hammerstein kapta meg. A jólelkű, de meggondolatlan városligeti csibészről így többszörös Tony-díjas musical készült, amelyet Béres Attila rendez az Operettszínházban. A műhöz Závada Péter új szöveget fog írni. A két szereposztásban Dolhai Attila és Vágó Zsuzsa, illetve Sándor Péter és Széles Flóra.

Szulák Andrea és György-Rózsa Sándor, illetve Gulyás Marcell kellékes és Préger Krisztián színpadmester helyettes

Szulák Andrea és György-Rózsa Sándor, illetve Gulyás Marcell kellékes és Préger Krisztián színpadmester helyettes (Fotó/Forrás: Bíró András)

A Pendragon legenda

Ősbemutató: május 10.

Még Kerényi Miklós Gábor ötlete volt, hogy Szerb Antal regényéből musical készüljön, amelyet most Kovács Adrián zeneszerző és Galambos Attila szövegíró alkottak meg. Szerb Antal eredeti regényének fordulatossága Umberto Eco regényeivel vetekszik, a musicalfeldolgozásban viszont a hangsúlyok az érzelmekre helyeződnek. A rendező, Somogyi Szilárd kiemelte: a misztikus krimi fő kérdése, hogy "van-e jogunk, nekünk embereknek elvenni egy másik ember életét".

Dancs Annamari, Kékkovács Mara, Lukács Anita, illetve Bohács Sándor színpadmester, Bohács Tibor süllyedőmester és Bohács Zsolt díszítő

Dancs Annamari, Kékkovács Mara, Lukács Anita, illetve Bohács Sándor színpadmester, Bohács Tibor süllyedőmester és Bohács Zsolt díszítő (Fotó/Forrás: Bíró András)

Marica grófnő

Bemutató: 2019. június 27.

Kálmán Imre nem hiányozhat az Operettszínház évadából. A Marica grófnőt a fiatal Szabó Máté rendezi, aki némi homállyal utalt a Tasziló áriájában fellelhető filozófiai érdekességre: „Ti odabent nem tudjátok, hogy itt kint mi fáj.” Az intézmény később jelenti be a szereposztást.

A korábbi évek tendenciáinak megfelelően több koprodukciós együttműködésre és vendégjátékra is sor kerül sor.

Így Rosta Mária producerrel, vagyis a Zikkurat Színpadi Ügynökséggel koprodukcióban megvalósuló Apáca Show bemutatójára is Szente Vajk rendezésében, amelyetelőször a Szegedi Szabadtéri Játékok közönségeláthat, majd a produkció szeptember 8-tól beköltözik az Operettszínházba. A szegedi sztárszereposztásban Sári Évivel, Molnár Piroskával, Feke Pállal és Alföldi Róberttel is találkozhatnak a nézők a társulat olyan neves tagjai mellett, mint Peller Anna, Janza Kata, Lehoczky Zsuzsa, Kékkovács Mara, Vágó Zsuzsi, Szabó P. Szilveszter és Peller Károly. A Magyar Zenés Színházzal szövetségben egy Mária főhadnagy premier készül, amit Bozsó József állít színpadra, a Karinthy Színházzal kötött stratégiai megállapodás keretében pedig az Operettszínház színészei prózai szerepekben mutatkozhatnak be Újbuda népszerű játszóhelyén, Szabó P. Szilveszter pedig rendezőként jegyzi majd A baba című darabot.

Számos korábbi, sikeres előadás  bérletben marad:

így a 2018/19-es évad bérletes közönsége láthatja A chicagói hercegnő, A víg özvegy, az Abigél, az Elfújta a szél, az Ének az esőben, a Kékszakáll, a Mágnás Miska, az Oszi Boszi, illetve a Rebecca című előadásokat.

A május 10-én kezdődő bérletújításról és a színház bérleteiről az Operett megújult weboldalán tájékozódhat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Vizuál

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Klasszikus

Indul a Cziffra Fesztivál

Filmvetítéssel kezdődik vasárnap a Cziffra György Fesztivál, amely február 25-ig klasszikus zenei koncertekkel, improvizációs esttel, hangszerbemutatóval és báresttel is várja a közönséget.
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Zenés színház magazin

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.