Zenés színház

A magyar operarajongók új kedvence a vietnámi Kukorica Jancsi

2018.05.08. 09:54
Ajánlom
Ninh Duc Hoang Long 5 éve él Magyarországon. Azért jött ide tanulni, mert Vietnámban az operaoktatás nem olyan fejlett, mint Magyarországon, és magyarul sokkal könnyebb neki operát énekelni, mint az anyanyelvén. Négy éve internetes szenzáció lett egy magyarul énekelt Bánk bán-áriával, amelyet több százezren láttak a közösségi médiában.

Most a Virtuózok tévéműsorban tért vissza a nagyközönség elé, bemutatkozó szereplésével könnyeket csalhatott a nézők szemébe.

Hogyan kerültél Vietnámból épp Budapestre?

Amikor a vietnami zeneakadémián tanultam, sikerült megkapnom egy magyar-vietnámi ösztöndíjat, lehetőségem lett Magyarországon zenét tanulni.

2013-ban iratkoztál be a budapesti Balassi Intézetbe magyarul tanulni. Hogy boldogultál ezzel a kihívással?

Amikor ideérkeztem ösztöndíjasként, tanulnom kellett magyar nyelv és irodalmat, történelmet és társadalomismeretet. Sok mindent megtanultam Magyarországról.

Nagyon kedves tanárokkal találkoztam, nagyon tetszik ez a város, békések az emberek. Amikor egy koncertre hazamentem Vietnámba, már hiányzott Budapest. Magyarország a második hazám.

Több helyen hangsúlyoztad, mennyi mindent köszönhetsz tanáraidnak. Miben más a magyar énektanítás, mint amilyen technikákkal otthon, Vietnamban tanultál?

Vietnámban is voltak nagyon jó tanáraim, de ők az operaéneklés felé akartak irányítani engem, és az Vietnámban nem olyan fejlett. Van egy vietnami közmondás:

„A drágakő, ha nem csiszolják, nem lesz gyönyörű!”

Tiszta lappal jöttem Magyarországra, és két tanár: Kiss B. Atilla és Cseh Dalma elkezdtek velem foglalkozni, és ők írnak erre a tiszta lapra mindent! Sok drága tudást kapok tőlük, nemcsak a zenével, hanem az élettel kapcsolatban is. Szívből tanítanak engem, nélkülük nem sikerült volna.

4 éve vírusként terjedt a magyar interneten a Balassi Intézetben elénekelt Hazám, hazám előadásod. Hogyan találtál rá, hogyan készültél erre a darabra?

Kíváncsi voltam, mi Magyarországon a legnépszerűbb ária. Egy barátom megmutatta a Hazám, hazámat. Néztem Kiss B. Atilla előadását, és éreztem, hogy ez egy nagyon nehéz ária, de nagyon szép. Ezért megtanultam, már a vietnámi televízióban is énekeltem.

A Bánk bán nagyon hazafias opera, és a Virtuózok válogatóján énekelt János Vitéz is. Nekünk, magyaroknak igen megható hallani az előadásodban. Mit érzel, mennyire tudod átélni őket?

Nagyon fontos, amikor énekelek, hogy az emberek lelkéhez kapcsolódjak. A Hazám, hazám azért jó darab nekem, mert én is "vándorolok" mint Bánk. Ezért tudtam szenvedélyt adni az áriának. Sok időt töltöttem azzal, hogy a szöveg hibátlan legyen, tanultam Cseh Dalmától és Kiss B. Atillától.

Szeretném ezt egyszer magyarul elénekelni a tévében, hogy érezzék, hogy én egy olyan „bevándorló” vagyok, aki szereti ezt az országot, és meg akarom mutatni egy komoly művészi munka eredményét.

Ninh Duc Hoang Long

Ninh Duc Hoang Long

Több nyelven, sok operaszerző darabját énekelted, énekled. Ugyanúgy át tudod-e érezni, ha eredeti nyelven énekelsz egy Puccini vagy egy Donizetti-áriát, vagy épp Kukorica Jancsi dalát, mint amikor a saját anyanyelveden énekelsz?

Amikor magyarul, olaszul vagy franciául énekelek, a fejemben van a szöveg jelentése az anyanyelvemen. Sajnos vietnámiul nehéz klasszikus darabokat énekelni, mert más a nyelvünk dallama. Például magas hangot a más hanglejtés miatt nem tudok énekelni mert nem jó a hangomnak. Viszont a vietnámi népzene nagyon szép. De ismerjük és énekeljük vietnámiul például a Szomorú vasárnapot is.

Van-e kedvenc szerződ, darabod a magyar zenéből és irodalomból?

Magyarul olvasni nagyon nehéz, ismerem Petőfi Sándort, egy barátom lefordította nekem a Nemzeti dalt. Erkel Ferencet szeretem a legjobban, és a Liszt-dalok is csodálatosak.

Mik a jövőbeli terveid, meddig maradsz Magyarországon?

Tavaly júniusban végeztem a BA szakon a Zeneakadémián, most pedig az operaénekes mesterképzést végzem ugyanott. Úgy tervezem, hogy miközben folytatom a tanulmányaimat, sok operaszerepet megtanulok, és elmegyek meghallgatásokra.

Az az álmom, hogy igazi operaénekesként léphessek fel a Magyar Állami Operaházban.

A Virtuózok műsorról szándékosan nem kérdezlek. Legyen az a jövő zenéje, hogy ott hogyan tovább, egyetlen kérdés: mi futott át az agyadon, amikor megláttad, hogy Miklósa Erika zokog az előadásod közben?

Amikor a Virtuózok válogatón énekeltem a zsűri előtt, tudtam, hogy Miklósa Erika egy legenda, a leghíresebb Éjkirálynő. Amikor láttam, hogy sír, boldog voltam, mert tudtam, hogy kapcsolatot teremtettem az ő lelkével, egy ilyen sikeres operaénekes lelkével! Csak attól féltem, hogy a boldogságtól elfelejtem Kukorica Jancsi szövegét...

Névjegy

Ninh Đức Hoàng Long (szül.: Ninh Binh, Vietnám, 1991.) tenor

Művészcsaládba született: apja író, drámaíró, édesanyjának szép énekhangja van. Long színjátszóként indult, azonban soha nem gondolt komolyan az éneklésre. Aztán egy helyi tanár felfedezte tehetségét és énektanulásra biztatta. 2007-ben megkezdte tanulmányait a Vietnámi Nemzeti Zeneakadémián, Hanoiban. 2011-ben klasszikus énekművészetből diplomázott. Aztán Magyarországra került állami ösztöndíjjal a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol az egyetlen külföldi diák volt az opera tanszakon. Számos színpadon énekelt már Magyarországon és Vietnámban. 2017-ben debütált a Müpa és a Pécsi Nemzeti Színház színpadán Bellini A puritánok c. darabjában. Szabadidejében a magyarországi vietnámi televízió szerkesztő-riportere.
Díjai:
2016-ban és 2018-ban is első díjat nyert korcsoportjában a Simándy József Nemzetközi Énekversenyen.
2015. A Közép-vietnami Diákszövetség Csillag díja
2013. Magyar Állami Ösztöndíj a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kiemelkedő hallgatói számára

Szereplése a Virtuózokban

A Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató negyedik szériája április 20-án kezdődött. Eddig a válogatók körei mentek le, ahol Ninh Duc Hoang Long a nagyok korcsoportjában indult. Balázs János hegedűvel juttatta tovább az elődöntőbe, amelyet majd május 25-én sugároz a Duna Televízió. A zsűri által kiválasztott 3 korcsoportgyőztes havi 500 ezer forintot kap egy évig, a közönség által megszavazott abszolút győztes pedig havi egymillió forintot. Ezen kívül, az Armel Operafesztivál jóvoltából neves koncerthelyszíneken léphetnek fel. A tavalyi fődíjas, Kristóf Réka szoprán énekes most május 16-án este adja jutalomkoncertjét a New York-i Carnegie Hallban, Bogányi Gergely zongoraművész kíséretével. Az első széria korcsoportgyőztese, Boros Misi pedig számtalan külföldi fellépés után itthon készül nagy dobásra, szeptember 7-én a budapesti Arénában ad önálló koncertet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Zenés színház

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház interjú

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.