Ahogyan arról beszámoltunk, Csák János kulturális és innovációs miniszter Ókovács Szilvesztert választotta meg újabb öt évre a Magyar Állami Operaház élére, habár a szakmai bizottság által javasolt három jelölt közé nem került be az intézmény jelenlegi főigazgatója. Az Index most nyilvánosságra hozott néhány részletet a nagyközönség számára nem elérhető nyertes pályázatból, amelyekben Ókovács Szilveszter igen éles bírálatokat fogalmaz meg.
„A magyar táncszakma a hatvanas évek eleje óta kicsi és belterjes, többen mindenhol ott vannak, kéz kezet mos alapon szövi át a szívességi háló ezt a világot. Az ide hazaérkező nemzetközi étoile,
Solymosi Tamás kérlelhetetlen minőségpártisága engem megragadott, másokat pedig elkeserített, mert régi, születéstől fogva birtokolt, vagy akár szerzettnek gondolt pozíciójukat érezték veszélyben.
Természetesen a hazai szakírók egy része – talán éppen azok, akik az irigység és a dafke meg nem értés sötét sarkaiba húzódtak vissza, és az összes maradék vitriolos fiolát felpattintva írják a maguk nosztalgiázó regösénekét a hajdanvolt magyar dicsőségről, amikor elég volt a pantomim is a tiszta figurák és elemek helyet –, nos, tehát ők készek voltak minden előadást lehúzni, minden lépést nevetségessé tenni” – idézi a lap, majd kiemeli: a főigazgató elképzelése szerint a Magyar Állami Operaház mindenkori balettigazgatójának (vagy delegáltjának) kellene betölteni a Magyar Táncművészeti Egyetem balettszakmai rektorhelyettesi posztját.
A pályázat további idézett részeiben szó esik a Magyar Állami Operaház és az Erkel Színház esetleges szétválasztásáról, illetve a Budapesti Operettszínháznak az Operához csatolásáról, a főigazgató mindkét intézkedést erősen ellenzi. Az Operaház épületének felújítása kapcsán elmondja:
A hosszú vegetálás után sebtében összecsapott munka rengeteg hibával járt, jelenleg másfél ezer soros az a táblázat, amelybe ezeket gyűjtjük.
Valójában az Operaház nem »kész lett« márciusra, hanem »abba az állapotba került«, hogy ugyan nagy művészi és komfortkockázattal (tehát nem életveszéllyel), de előadásokat tarthassunk benne.”
Az ezt követő idézett részekben szó esik az Opera munkatársainak, így a zenekari művészek munkamoráljának bírálatáról, a közönség visszaeső bérletvásárlási kedvéről, illetve tervezett vezetőtársakról: Főző Virág főigazgató-helyettesről, Kocsár Balázs főzeneigazgatóról [habár az azóta nyilvánosságra került zenei koncepcióváltás szerint a főigazgató már nem vele tervez – a szerk.], Almási-Tóth András művészeti igazgatóról, Solymosi Tamás balettigazgatóról, Várda Gergely színpadi műszaki igazgatóról, Józsa Anka főépítészről és Dér Orsolya gazdasági igazgatóról. Emellett Ókovács Szilveszter nagyobb teret adna Szabó Máté rendezőnek, Rajna Martin és Török Levente karmestereknek, illetve „az egyfelvonásos SZFE-projektekben feltűnt tehetségeknek (ezen jelenleg Székely Krisztát értjük).” A cikk szerint a pályázat részletes évadtervei a 2031-ig tartó időszakot fedik le.
Fejléckép: Ókovács Szilveszter (fotó/forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)