Zenés színház

A Makropulosz-ügyet mutatják be Salzburgban

2011.08.12. 11:54
Ajánlom
Az egyre elismertebb cseh zeneszerző, Janácek művét, A Makropulosz-ügyet mutatják be szerda este a salzburgi nyári fesztiválon. Ez az utolsó új az operaprodukciók sorában, Claus Guth rendező Mozart-trilógiája felújítás az előző évekből.

A különleges darabbal, A Makropulosz-ügy előadásával zárul augusztus 30-án a fesztivál - olvasható a Salzburgi Ünnepi Játékok honlapján. A premier a varsói Lengyel Nemzeti Operával, a Teatr Wielkivel koprodukcióban jön létre. A Janácek-opera női főszerepét, Emilia Martyt cseh nyelven énekli a német szoprán, Angela Denoke, aki több nyilatkozatot adott a szereppel és a rendezővel, Christoph Marthalerrel való együttműködéséről. Emlékeztetett rá, hogy Janácek másik alkotásának, a Kátya Kabanovának a főszerepét is Marthaler rendezésében játszotta Párizsban, egyébként Emilia Martyt énekelte már két évvel ezelőtt Milánóban és ősszel ismét megformálja Firenzében, Zubin Mehta vezényletével. 

"Marthalerrel csendben, idegesség nélkül teljes harmóniában dolgozunk, megértjük egymást" - részletezte az énekesnő. Hozzátette: csodálatos szerepnek tartja a 337 éves Emilia Marty figuráját. A Karel Capek novellájából készült opera hősnője ugyanis ennyi idős, Emilia Makropulosz néven született Prágában II. Rudolf udvarában, ahol apja udvari alkimistaként feltalálta azt az elixírt, ami meghosszabítja az életet. A szert a lányán próbálta ki, aki különböző neveken, de mindig E.M. monogrammal él(t), a cselekmény idején Emila Marty ünnepelt operadívaként. Az ügy pedig az, hogy a szer receptjét szeretné az asszony megszerezni és ezért különböző férfi rajongóit használja ki. Végül, amikor kezébe kerül a recept, a tűzbe hajítja, mert nem látja a végtelen élet értelmét.

Arra a felvetésre, hogy fontos-e játszani olyan kevésbé ismert darabokat, mint az előző héten bemutatott Az árnyék nélküli asszony vagy A Makropulosz-ügy, Angela Denoke úgy reagált: feltétlenül érdemes a 20. század első évtizedeiben keletkezett műveket játszani, nemcsak a népszerű romantikus olasz irodalmat. Persze a közönséget be kell az előadások előtt vezetni a művek világába, A Makropulosz-ügy például nagyon összetett történet. Véleménye szerint Janácek operájában a szöveg érthetősége előtérben áll, mégsem veszélyeztetheti az énekszólam tisztaságát, szépségét. Angela Denoke nem tartja magát Janácek-specialistának, Wagnert és Lehár Ferencet is énekel, 17-én pedig dalestet is ad Salzburgban Kurt Weill műveiből, az első berlini 20 év és az amerikai emigrációban keletkezettek közül egyaránt válogat. Két kiváló jazzmuzsikus, Tal Balshai és Norbert Nagel kíséri.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.