Zenés színház

A meghatározás ereje

2010.03.27. 00:48
Ajánlom
Amikor Bereczki Zoltán a zenéről vagy dallamívekről beszél, mondatait azonnal heves lalázásokkal illusztrálja. Minden gesztusából az érezhető, hogy rajong a Rebeccáért.

- Miről ismerszik meg egy Lévay-Kunze-musical?

- Egyértelműen beazonosítható a stílusáról. Azt gondolom, azért szeretjük mi, magyarok, mert Lévay minden témájában visszaköszönnek azok a harmóniák, amik a Kárpát-medencét jellemzik. Ettől, úgy érzem, megtaláljuk benne a gyökereinket. Ugyanakkor viszont Japánban és Svédországban is sikerrel játsszák a darabjaikat, jövőre pedig a Rebeccát bemutatják a Broadway-n, úgyhogy van bennük valami jóval egyetemesebb érték is. Talán az emberi lelket ismerik nagyon jól. Nekem az az emlékem minden eddigi Lévay-darabról, hogy nem volt elsőre fülbemászó. Nem első hallásra szereti meg az ember ezeket a musicaleket, mert bár mindig van egy dallam, egy sláger, ami miatt az ember azt érzi: igen, ezért érdemes zeneszerzőnek lenni, s a továbbiakban ez az élmény meghatározhatja a zenés színházhoz való viszonyt. Nekem általában második-harmadik hallgatáskor válik világossá a szándék, onnantól pedig nem enged el.

- Ha már szándékokat és első látást említesz: mit akar Maxim de Winter az Éntől, miért szeret bele?

- Az önazonossága vonzza. Max ismeri saját köreinek a sznobériát és kivagyiságát, a lány naiv és tiszta rácsodálkozás a világra a reveláció erejével hat a számára. Itt van valaki, aki nem akarja túlbonyolítani a dolgokat, nem udvariaskodik, de tudja az illemet, arra válaszol, amit kérdeznek, és praktikusan éli az életét. Úgy érzi, ő az, ez a végtelenül nyugodt természetű Én, aki mellett ismét talpra tud állni. Az események azonban úgy alakulnak, hogy a férfi belekerül egy olyan helyzetbe, amiből visszafelé már nem lehet lépni, mert az az önazonosság teljes feladását jelentené. És ilyenkor csak az életben maradási ösztön segíthet.

- Ez Max esetében milyen túlélési stratégiát jelent?

- Fokozatosan, szinte a tudat alatt próbál átadni információkat az Énnek, hogy nincs jól, hogy baj van, de az okokat nem mondhatja el. Az állandó segélykiáltások mellett azonban erős az önámítás is benne, és arról próbálja meggyőzni magát, hogy az elfojtás egyenlő a feloldozással. Amikor felismeri, hogy az Én lehet, akinek meggyónhat, belékapaszkodva tér vissza szörnyű bűnei helyszínére, oda, ahol az első feleségével, Rebeccával való viszonyában a fordulópontok voltak, ahol a tragikus vétséget elkövette. És az Én megérti, hogy nem hagyhatja ott ezt az összecsuklott embert, mert szereti. A szerelem, a szeretet, a házassági eskü pedig nem csak szavakban jelenti, hogy jóban-rosszban kitart mellette. Max életében a végzetnek ambivalens szerepe van, hiszen a sors által sodródnak egymás mellé az Énnel, de ez a sors görgetteti vele tovább az Énhez nem kapcsolódó, csak Rebeccához köthető tragikus eseményeket.

- De nemcsak róluk szól a történet, a szálakat mások is mozgatják.

- Mrs Danvers nem okozója Max szenvedéseinek, neki bőven elég a saját kínjait megélni. Fawell dramaturgiai ellenpontként működik, mert kell, hogy legyen egy bűnös, aki ténylegesen megbűnhődik, s így Max bűnössége más hangsúlyokat kap. Aki azonban mindenkivel bábként játszik, nem más, mint Rebecca, aki még halála után is képes beavatkozni mások életébe. Ebben a darabban egyetlen boldog pillanat van, de még ezt is beárnyékolja a múlt, így megjósolhatatlan, mi történik a továbbiakban. Dramaturgiailag ez, a kérdés végi hangsúly fennmaradása a thrillekre jellemző technika. Maxon és az Énen kívül mindenki más csak a krimiben vesz részt. Ha nincs a többi szereplő, nincs igazán cselekmény sem. Ők ugyanakkor nem tudnak belátni Max és az Én szerelmi kapcsolatába. Számomra ebben a paradoxonban rejlik a darabot működtető erő.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.
Színház

86 éves korában elhunyt Földi Teri

A Jászai Mari-díjas színművész halálhíréről egykori színháza, a Vígszínház számolt be.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Trianon a hétköznapok látószögéből – Új művet mutat be online az Operettszínház

Exkluzív online előadásra készül a Budapesti Operettszínház. Cári Tibor és Dolhai Attila Szétszakítottak című musicaljét négy részben, június 4-én, 5-én, 6-án és 7-én 16 óra 30 perces kezdettel láthatják a színház Facebook-oldalán.
Zenés színház hír

Lángolt az Operaház teteje, a dolgozók oltották el

Kedden kisebb tűz volt a korszerűsítés alatt álló Operaház épületének tetején.
Zenés színház interjú

Plácido Domingo: Amikor megtudtam, bennem van a vírus, a legrosszabbra gondoltam

„Verdi dallama melankóliával telt ima, mely mindenkit megérint.” A Nabucco híres részletével kezdi augusztusi koncertjét Plácido Domingo, aki tavasszal átesett a koronavírusos megbetegedésen.
Zenés színház hír

Szilveszterkor kezdi az új évadot a New York-i Metropolitan Opera

Az év utolsó napjára halasztotta a 2020/21-es évad kezdetét a New York-i Metropolitan, a világ egyik vezető operaháza a koronavírus-járvány miatt.
Zenés színház hír

Kihirdették az István, a király iskolába megy program győzteseit

A szereposztás kihirdetésével lezárult a Kárpát-medence magyar ajkú általános iskolásai számára elindított István, a király iskolába megy program versenyszakasza. A klasszikussá érett rockoperára épülő össznemzeti identitáserősítő program ezzel újabb állomásához érkezett: a kiválasztott külhoni és anyaországi kisdiákok részvételével hamarosan elkezdődhetnek az előkészületek, hogy nagyszabású premieren mutassák be a közönségnek az István, a király immár harmadik generációs változatát.