Zenés színház

A mesék idején - Zajlanak a Turandot próbái a szegedi Dóm téren

2008.07.01. 00:00
Ajánlom
A színpadi összkép látványa olyannyira helyénvalónak tűnik, mintha nem is napok, csupán percek lennének hátra a premierig. A szegedi Dóm téri színpad ijesztő mérete nem is egy rendezőt hozott már zavarba, most azonban bukolikus nyugalom honol a deszkákon. A kívülállónak úgy tűnik, alig akad tennivaló a következő napokban. PRÓBARIPORT

Hiába magyarázza Kesselyák Gergely, az opera rendezője az első felvonás próbáját követő szünetben, hogy még sok minden hiányzik: például a vetített hátterek beállítása, vagyis a hold és négyszáz csillag, továbbá úszó felhők a tüllrétegekből húzott, templomot takaró falakra, a tenger hullámzása a dzsunkák alá – ez már csak habnak tűnik a tortán. A rendező számára persze nélkülözhetetlen kiegészítések ezek, mivel konkrétan tudja, miképp kívánja színpadra állítani Turandot hercegnő Kínáját. Valóságos story board-ot rajzolt az opera színreviteléhez, s előre pontosan kiszámította a különböző szereplő-csoportoknak járó alapterületet, de azt is, honnan kell például negyven embernek elindulnia ahhoz, hogy tizenöt másodperc alatt elhagyhassa a színpadot. Így a tényleges megvalósításban „csak” a terveket kell realizálni. - Először nem akartam igent mondani a rendezésre – avat be a kezdetekbe Kesselyák Gergelymert ezt az operát én vezényelni szerettem volna. Végül beadtam a derekamat, s ami rendezőként elsőre megfogott, az a cím alá írt mondat: Játszódik Pekingben a mesék idején. Én mindig is meseszerűnek képzeltem ezt az operát, így teleraktam azokkal a jellegzetes elemekkel – óperenciás tenger, üveghegy, öreg halász – amelyek a világ valamennyi meséjében előfordulnak.

Markáns elképzeléseit, azaz kész terveit – csakúgy, mint eddig - Zeke Edit díszlettervező kezébe helyezte, akinek nem lehet túl könnyű dolga az erős vizuális fantáziával megáldott rendező mellett. Ennek ellenére, folyamatosan együtt dolgoznak, immár hatodik alkalommal.

A félkész színpadkép láttán is van mibe belefeledkezni: Ping, Pang és Pong háromfejű, végtelen hosszú farkú kék sárkányként siklik be a színpadra ultramarin, türkiz és párizsi kék tónusú selymekbe bugyolálva, a hatalmas fejmaszkkal és a taralyos ruhaujjakkal szemkápráztató látványt teremtve. Velich Rita jelmeztervező furfangos szüleménye e gigantikus közös kosztüm, amelynek szellemes megoldásait akkor csodáljuk igazán, amikor a három énekes könnyedén kivedlik belőle – a színpadon! - majd a tercett végén újra magukra öltik „bőrüket”.

A császári udvar ragyogó koloritját a tömeg visszafogott, tompa tónusai ellensúlyozzák, de itt még a szegénység is mesei: gyöngyházfényű arcfestés teszi éterivé a dzsunkák lakóit. Náluk csak a gyerekkar áttetszőbb.

Rájuk fokozottan figyel Kesselyák, kibillenthetetlen türelemmel instruálja őket: „lép, húz, lép, húz” - (mármint a lábat) diktálja lentről, „az előtted lévő orrot nézd”- hangzik kissé szürrealisztikusan, mivel egymást követik. „Mármint az öreg orrot” – teszi hozzá, s aki szemtanú, az érti, hiszen pont attól olyan kísértetiesek a gyerekek, hogy két arcuk van: az ártatlan sajátjuk, és a tarkójukra applikált ráncosan öreg. – A gyerek kórus olyan költői, filozófikus szöveget, mint ami ebben a műben az ő szájukból elhangzik, nem énekelhet, ezeket a gondolatokat csak a bennük lévő bölcs közvetítheti. A kétarcúság az élet körforgását, az elmúlást is szimbolizálja, magát a Nirvánát” – magyarázza a rendező.

A próba szinte leállás nélkül folyik, csupán egyszer akad meg. „Pici türelmet” – szól a rendező, s felsétál a színpadra. Mindig ilyen udvarias, pontosabban: valószínűtlenül szolid, a színpadon mégis mindenki hallgat rá, s olajozottan működik minden.
A próba ebben a stádiumában zongorakísérettel zajlik, Selmeczi György karmester így főleg az énekeseket dirigálja. Ugyanaz a nyugodt derű árad belőle, mint a többiekből, még az sem zavarja, hogy a leállás alatt szóra bírom. Elmeséli, hogy annak idején tőle kapta az első felkérést a pályakezdő Kesselyák, s mára félszavakból is értik egymást.

Közben a színpadon megtörtént az eligazítás, „ennél sokkal kevesebb fény lesz a színpadon!” – inti még óvatosságra az énekeseket a rendező, a karmester elnézést kér, s Puccini zenéje újra betölti a szegedi éjszakát.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.
Zenés színház

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.