Zenés színház

A műfaj örök

Interjú Kolonits Klárával és Dinyés Dániellel
2019.06.27. 14:35
Ajánlom
Szentendrén operagálát ad a Co-Opera, az előadás előtt a Kolonits Klára–Dinyés Dániel házaspár beavatott abba, mire kell figyelnie egy énekesnek, és mire egy karmesternek. Arról is szó esett, mi változott a zenében Puccini óta.

Az opera műfaja száz-kétszáz évvel korábban a csúcspontján volt, Puccini vagy Verdi valósággal sztárnak számítottak, ahogy az énekesek is. Ma ez miért nem lehetséges? Hogyan kell közelíteni az operához a 21. században?

Kolonits Klára: Maga a műfaj örök. Lehet, hogy nincs már olyan hisztérikus közönsége a zeneszerzőknek, mint a 19. században, de azok, akik szerelmesei a műfajnak, éppolyan lelkülettel hallgatják. És az énekesek körülötti érzelmi felfordulás állandónak tűnik.

Dinyés Dániel: Nem lehet úgy tenni, mintha ugyanabban a korban élnénk, amikor Puccini és a többiek hatni tudtak. Minden korszakban megvan a leggyorsabb út a közönséghez, hogy miként lehet nagy hatást elérni. Volt egy hosszabb korszak, amikor ez az operát jelentette. De mára, a komolyzenei ága a zeneművészetnek, amit mi művelünk, sokkal inkább a háttérbe szorult a popzenével vagy a musicallel szemben. Ma a musical körüli hisztéria hasonlít a leginkább a valaha volt operai hisztériához. Örülök neki, hogy így van? Nem, de nem is ez számít, mert a tényeknél nincs helye az érzelmeknek.

Puccinit és Verdit sem kell keresnem a mai korban, mert ennek a mai kornak nem ők a megválaszolói, ez így fals kérdés.

A Hatszín Teátrumban ebben az évadban a Figaro házasságát szedték ízekre Operabeavató előadásokon. Milyen tapasztalatuk volt?

KK: Meglepett minket az a siker, ami az Operabeavatókat fogadta. Úgy tűnik kellett egy ilyen szabadabb szájú, magyarázó műsor.

DD: Egy évadon keresztül foglalkoztunk a Figaróval, és mégis úgy éreztem, hogy a végére sem értünk. Ez nem véletlen, ez az egyik legösszetettebb opera, akár zeneileg, akár társadalmi kérdéseiben, akár dramaturgiában, vagy a karakterek, kapcsolatok szintjén.

Vannak kedvenc operáik?

KK: Mint bel canto énekes, nekem természetesen a bel canto a szívemhez legközelebb álló irányzat. A zenetörténet egészen máshogy alakult volna, ha Donizetti tovább él. (Ötven évesen hunyt el, 1848-ban – a szerk.) Olyan magasságokba jutott el, amit Verdi nem tudott épp onnan folytatni. Azt itthon meg egyáltalán nem ismert, hogy Donizetti is harminc-negyven, egészen kiváló kortársával vetélkedett, akik közül próbált meg kitűnni. Egy korszak összegzője volt, nem magányos vándora.

DD: Én megrögzött Mozart-Haydn hívő vagyok gyerekkoromtól fogva. Persze operában Mozart viszi kettejük közt a prímet. Van egy történet is, hogy amikor Haydnt, már idősebb korában, megkérték, hogy írjon egy operát, egyszerűen annyit válaszolt: ha jó Haydn-operát akarnak hallani, akkor kérjék meg Mozartot.

Kolonits Klára

Kolonits Klára (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

Az opera fontos alkotóeleme, hogy alapvetően erősítés nélkül éneklik. Mennyire fizikai munka az éneklés?

KK: Nagyon is az! Az ember nap mint nap harcol a saját fizikumával, olyan ez, mint egy élsport. Sok embernek van szép énekhangja, de meg kell tanulni a saját testünket úgy használni, hogy erősítőként működjön. A hangot nem puszta erővel, hanem ún. projektálással kell megszólaltatni.

A legnagyobb hangok, amik megtöltenek egy operaházat, a „nagy” hangok, azok ún. projektált hangok, amikor az énekes maximálisan kihasználja a saját felhangjait és az arcüregének akusztikai rendszerét.

Számos esetben ezt megpróbálják megspórolni, és megelégszenek a natúr, szép vocéval, de a hangszálak károsodásával jár, ha azt erővel akarják hangosabbá tenni. Ha valaki erővel, nem technikával énekel, hamar feladja az izomzata.

Ezért hozta létre a facebookon is követhető Masterclasst?

KK: Egyrészt igen, másrészt azért, mert a magyar énekesi palettáról komplett hangfajok hiányoznak, és nem elégített ki az a választ, hogy bizonyos szerepekhez majd külföldieket hívunk. Rengeteg jó adottságú fiatal van, akik elmennek a prózai vagy a zenés színház más területei felé, esetleg anélkül, hogy tudnák, hangjuknak operai kvalitása is lehetne.

2016-concert-with-Daniel-Dinyes-photo-Kaya-Ariel-Woytynowska-112148.jpg

Dinyés Dániel és Kolonits Klára (Fotó/Forrás: Woytynowska Kaya Ariel)

Egy operaprodukció akár sok száz ember együttes munkájának gyümölcse, de az előadáson a karmester irányít. Mi a feladata egy operakarmesternek?

DD: Előadás közben? Minden. Volt előadás, amikor azt kellett lekísérnem, hogy egy díszlet aznap lassabban érkezett le. Ez alapvetően nem zenei kérdés, de a vége mégis egy ritenuto. Az énekesek aznapi egészségi állapota hasonlatos egy lottósorsoláshoz. Minden előadás előtt végigjárom az öltözőiket, beköszönök, és egy kézfogásból tudnom kell, hogy aznap este tudja tartani a C-t vagy nem, volt-e kedve bejönni, vagy gyorsan akar hazamenni, és a tempói is ezt a célt fogják szolgálni és a többi.

KK:

Van az a mondás, hogy egy énekes egy évben két napon van topformában, de akkor biztosan nincs előadása...

DD: A karmesternek rengeteg külső tényezőre kell figyelnie. Volt már, hogy a zenekari árokba pattanó labdát hárítottam, volt, amikor borospohár talpa kötött ki kis híján a zenész halántékán, volt hogy elment a komplett világítás, és olyan is, hogy egy néző mögöttem beénekelt előre mindent, mint egy poén gyilkos. Eddig csak holttesttel nem találkoztam az árokban, minden mással igen.  Az operaelőadáson a karmester irányít, de a feladatunk mégis az, hogy úgy szolgáljuk ki aznap az énekest, hogy – akár saját maga ellenére is – a lehető legjobb formáját hozzuk ki belőle. Ez elég komplex feladat.

Mit hallunk a szentendrei Operagálán?

DD: A Co-Opera örömünnepe lesz ez a gála: az elmúlt években ez a "társulat" létre hívta A sevillai borbélyt és a Figaro házasságát, és akik ezekben részt vettek, műsort adnak a szentendrei Fő téren. Ezzel együtt beharangozzák a Co-Opera következő, készülő előadását, ami a Szöktetés a szerájból lesz. A Co-Opera egészen különleges csapat, ugyanis senkinek nem adatik meg egy kőszínházban, ami ezeknek az énekeseknek, hogy egy évben 25-30-szor játszhatnak el egy szerepet. A gála különlegessége lesz, hogy senki nem énekel egyedül, egymásnak adják az énekesek a szólamokat, az áriából duett, tercett lesz. Egy felhőtlen, jókedvű operával eltöltött estének nézünk elébe.

KK: Én Constanza nagy C-dúr áriájával kezdem az estét, majd a Don Pasquale Norina áriáját Fischl Mónival és Keszei Borival adjuk elő hárman. A harmadik számom, Delibes Lakméjából a Virág duett lesz, szintén Fischl Mónival, amiben az alsó szólam vállaltam be, két okból: hogy végre duettezhessünk a Mónival (főiskolás korunk óta várunk erre) és hogy egy kicsit mezzo lehessek, ami mindig is az álmom volt, csak a biológia lottó mást dobott nekem...

Az Operagálát június 29-én hallhatják Szentendre Fő terén.

Váltsa meg jegyét itt az előadásra!

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Kapcsolódó

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Jazz/World

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház játék

Mennyire ismeri Homonnay Zsoltot? - JÁTÉK

A Benczúr Ház Takarásban című beszélgetéssorozatának vendége november 21-én a Budapesti Operettszínház művésze, Homonnay Zsolt lesz. Játsszon a Fidelióval, és legyen ott az eseményen!
Zenés színház hír

A háborús övezetek gyerekeit segíti Andrea Bocelli és az UNESCO programja

Közös zeneoktatási programot indít Andrea Bocelli olasz sztártenor és az UNESCO a fegyveres konfliktusok által sújtott területeken élő gyerekek számára.
Zenés színház selmeczi györgy

Elkészült Selmeczi György új operája

A Krónikás című kétfelvonásos vígopera az intézményes magyar zeneoktatás létrejöttének bicentenáriumára készült a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára.
Zenés színház hír

Plácido Domingo lemondta a 2020-as tokiói olimpián való szereplését

A 78 éves operaénekes a produkció összetettségére hivatkozva lépett ki a 2020 áprilisára tervezett bemutató előkészületeiből – jelentette be az Olimpiai Szervezőbizottság múlt pénteken.
Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.