Zenés színház

A művészet lázadása

2021.10.20. 14:40
Ajánlom
Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.

„Kemény munka, sok áldozat és harc” – szól a nyitány refrénszerű jelszava, ám a színpadon leginkább a tudás és a tehetség ragyog fel, a fáradságos munkából és harcból, amely a közel két és fél hónapos próbaidőszakot jellemezte, csak a csillogó végeredmény látszik.

Tűpontosan végrehajtott koreográfiák, világosan megrajzolt karakterek tarkítják a produkciót, pedig a szereplők többsége nem profi színész: többfordulós castingon választották ki azokat a fiatalokat, akik a történet szerint egy neves amerikai művészeti intézmény diákjaiként kezdhetik meg a tanulmányaikat.

Némelyik énekes alig múlt tizennyolc éves, feltehetőleg a való életben is hasonló kihívásokkal küzd – továbbtanulás, párkapcsolat –, mint a darabbéli karaktere. A Fame varázslata éppen ebben áll: nem csupán fülbemászó dallamok és látványos táncbetétek követik egymást egy súlytalan történetben,

a szerzők, Steve Margoshes, Jacques Levy és Jose Fernandez az emberi sorsokra helyezik a hangsúlyt a hatásvadász show-elemek helyett – miközben a musical ezekből sem szenved hiányt.

Életutakat látunk, viszonzott és viszonzatlan szerelmeket, problémás családi háttérrel érkező, frusztrált fiatalokat, vagy épp drog- és alkolholfüggőséggel küzdő, sikerre áhítozó álmodozókat, akik a saját bőrükön tapasztalják meg az élet és a művészi lét előnyeit és árnyoldalait.

foto-92-143216.jpg

Jelenet a Fame-ből (Fotó/Forrás: Molnár Artúr / Vörösmarty Színház)

Hargitai Iván kiváló porondmesterként vezeti őket, hogy hozzáidomulhassanak választott világukhoz, majd újra felépíthessék önmagukat. A darab szerint öt év pereg le a nézők szeme előtt, az első iskolai naptól a diploma átadásáig látjuk az eseményeket. Különböző kultúrák, eltérő habitusú és családi háttérrel rendelkező fiatalok alkotják a színészosztály közösségét, amely egyetlen összetartó masszaként létezik a színpadon és azon kívül, miközben időről időre kiragyog közülük egy-egy arc.

A közösségnek megvannak a tipikus figurái: a gyönyörű és tehetséges Carmen, akibe minden fiú szerelmes, a visszahúzódó Serena, akibe viszont senki, a túlsúlyosnak mondott Mabel, de ott van az elsőre talán esetlennek tűnő, megfelelési kényszerrel küzdő Schlomo, a sokak által ismert, de csak a művészetnek és a tanulásnak élő Nick, valamint az őstehetség, ám kezelhetetlen Tyron is. Főszereplők, ám mégsem teljesen.

Az alkotók ugyanis törekedtek rá, hogy bárki, aki színpadra lép, aktív, fontos és egyenrangú résztvevője legyen a produkciónak – így formálta az előadás közösséggé a résztvevőket a színfalak mögött is.

Ugyanakkor nem mehetünk el szó nélkül a kiragadott szereplők mellett, hiszen mégis az ő történetükön keresztül válik mindenki számára láthatóvá egy művészeti intézmény zárt világa.

_DSC7293-142019.jpg

Katona Klaudia a Fame-ben (Fotó/Forrás: MTI)

Katona Klaudia Carmenjének viselkedésében már a kezdetektől fogva kódolva van valamiféle tragikus végkifejlet. Egy provokatív, látszólag felszínes és érzéketlen lányt látunk, aki a siker érdekében még attól sem riad vissza, hogy manipulálja diáktársait. Ez az egyetlen és megingathatatlan cél azt is jelenti, hogy Carmen későn eszmél rá arra, hogy élete félrecsúszott, a drogok eltorzították személyiségét. Ennek megmutatására azonban a fehérvári előadásban kevés lehetőséget kap, így valójában csak a lecsúszás folyamatát látja a néző. Végső búcsúja, amely az L. A. című dalában csúcsosodik ki, megrendítő segélykiáltásként árad szét a nézőtéren.

Carmen egyre romló helyzetéből csak a Schlomóval (Wéber Tamás) folytatott viszonya jelenthetne kiutat, azonban a kapcsolatuk nem áll elég szilárd lábakon ahhoz, hogy tényleges támasz vagy visszatartó erő legyen a lány számára. Ráadásul a fiú megfelelési kényszere falat húz kettejük közé.

Serenának viszont motivációt ad az a viszonzatlan szerelem, amely a Nickhez fűzi. Babinszki Virágnak nincs könnyű dolga, hiszen úgy kell láthatóvá válnia a színpadon, hogy közben egy visszahúzódó, már-már jelentéktelen lány karakterét formálja meg, akinek fogalma sincs, mit szeretne az élettől, és majdhogynem kényszernek éli meg, hogy egy művészeti iskolában kell tanulnia. A második felvonásban, amikor Serena és a fiú viszonya konkretizálódni látszik, és a lány elkezdi felfedezni a színészi lét szépségeit, Virág is mintha a karakterrel együtt nyílna meg. Bátrabban mer a színpadon létezni, ez pedig feledteti a kezdeti bizonytalanságot és félreénekléseket. A hirtelen jött magabiztosság ugyan a nála jóval tapasztaltabb Kádár Szabolcs egyenrangú partnerévé teszi őt, ám mivel Kádár fokról fokra mélyíti el Nick karakterét, az összhangot nehezen tudják fenntartani.

foto-166-143216.jpg

Szaszák Zsolt a Fame-ben (Fotó/Forrás: Molnár Artúr / Vörösmarty Színház)

Tyron az, aki párok között egyedül létezik a térben, és kivételes tehetségével, valamint kezelhetetlenségével hívja fel magára a figyelmet. Első hallásra már-már hiteltelennek tűnik a világos bőrű, szőke hajú Szaszák Zsolt szájából, hogy feketének vallja magát – a rendezés, illetve a fordítók, Perczel Enikő és Miklós Tibor nem törekedtek rá, hogy Tyron esetében akár vizuálisan, akár a szöveg szintjén közelítse egymáshoz a karaktert és szólódalt –, a színész erőteljes színpadi jelenlétének köszönhetően a néző hamar elfogadja a figurát.

Sokkal nehezebb dolguk van a tanárokat játszó tapasztalt színészeknek, akiknek a darabot összefogva tükröt kéne tartaniuk a hatalmas energiákat mozgósító fiataloknak, ám ebben az előadásban csupán statisztaszerep jut nekik.

Kiss Diána Magdolna Miss Shermanként első ránézésre hatalmát fitogtató, erős vezetőnek látszik, ám hamar kiderül, hogy maga alá temeti a felelősség és a fiatalkori traumák. Sodródik az eseményekkel, és minél inkább elveszíti megközelíthetetlen, kőszívű mivoltát, annál inkább válik súlytalanná a jelenléte. Gyönyörű dala, az Ők az én vérem is inkább egy megszokott rendszerhez való görcsös ragaszkodás balladája, semmint egy vallomás.

Denk Viktória hálásabb szerepet kapott – és mindent meg is tesz érte, hogy kiaknázza a karakterben rejlő lehetőségeket, ezáltal az egyik legszerethetőbb tanárrá válik –, hiszen Miss Bell művészként sokkal szorosabb kapcsolatot tud kialakítani a diákokkal, sőt még Tyronhoz is utat talál. Nem véletlen, hogy a fiú „elkallódását” személyes tragédiaként éli meg, és nyíltan szembeszáll a kollégáival érte.

foto-231-143216.jpg

Denk Viktória, Szaszák Zsolt és Kiss Diána Magdolna a Fame-ben (Fotó/Forrás: Molnár Artúr / Vörösmarty Színház)

Amilyen kidolgozott a két női tanár, annyira bántóan kevés megszólalás jut a férfiaknak. Kozáry Ferenc Mr. Sheinkopfja leginkább a klasszikus zene iránti fanatizmusáról ad tanúbizonyságot, ahol nincs helye a modern irányzatoknak, míg Sághy Tamás Mr. Myerse az életre próbál nevelni. Sághy szerencsésebb helyzetben van, színészmesterség tanárként lehetőséget kap arra, hogy a színpadra vitt valóságot kommentálja, a gyors váltások miatt azonban ezek a mondatok nem válnak fajsúlyossá.

A dalban elmondott sorok viszont még sokáig visszhangzanak az ember fejében. Erre az alkotók is számíthattak, ugyanis Hargitai Iván a zenészeket ezúttal a játszók fölé emeli, sőt

bizonyos pontokon a színpadon álló színészek maguk is a zenekar részeivé válnak.

Az előadás végére a folyton forgó porondon a Fame lassan egy összművészeti produkcióvá alakul, melyben fülbemászó dallamokon keresztül látjuk a fiatalok tehetségét, odaadását és harcukat az álmaikért.

foto-81-144240.jpg

Jelenet a Fame-ből (Fotó/Forrás: Molnár Artúr / Vörösmarty Színház)

Fejléckép: jelenet az előadásból (fotó: Molnár Artúr / Vörösmarty Színház)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.
Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.
Zenés színház interjú

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A Budapesti Operettszínház készülő előadásáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.