Zenés színház

„A Nagymező utcában sétálni ma is csodálatos”

2017.03.27. 10:00
Ajánlom
Nánási Henrik az utóbbi években bejárta a világot, rangos operaházakban dirigált. Méltatói szerint karizmatikus személyisége, szakmai tudása jobb játékra készteti a zenekarokat. Április 20-án az Erkel Színházba is elhozza a sokat díjazott és dicsért Varázsfuvolát. Zenekarával másnap klasszikus koncertet is adnak, Mahler IV. szimfóniájával és Korngold Hegedűversenyével műsoron.

Öt éve Beethoven Fidelióját vezényelte a berlini Komische Operben, amikor a vezetőség elhatározta, hogy az intézmény főzeneigazgatójává nevezi ki. Első bemutatója a most Magyarországra érkező Mozart-opera volt, akkor így nyilatkozott a fidelio.hu-nak: „A Varázsfuvola egy olyan univerzális mű, amely pompásan ki tudja fejezni, hogy mit gondolunk a zenéről, színházról.”

Nánási Henrik

Nánási Henrik (Fotó/Forrás: Jan Windszus)

- Magyarként tervezte, hogy itthon is bemutatja a Varázsfuvolát?

Számomra fontos volt, hogy a Komische Operben töltött főzeneigazgatói tevékenységem ideje alatt a színház társulatával és zenekarával minél több helyen szerepeljünk ezzel a produkcióval. Különleges öröm számomra, hogy erre ez alkalommal itt, Magyarországon, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében nyílik lehetőség.

- Szerte a világba eljutott ez az előadás. Mi az, ami érdekessé teszi a művet az Ön számára négy-öt év elteltével is?

Valóban, szinte a fél világot bejárta a produkció, amely már a Komische Operben is túllépte századik előadását, nem számítva bele a számos vendégszereplést: a legutóbbi például a barcelonai Liceu Operában volt, ahol én vezényeltem. Ez a produkció már-már a Komische Oper szimbóluma lett, hihetetlen népszerű, és Barrie Kosky rendezése töretlenül friss. A kép teljességéhez tartozik, hogy

a darabot több mint százszor vezényeltem a legkülönbözőbb rendezésekben, ennek ellenére minden alkalommal privilégium ezzel a csodával foglalkozni,

kimeríthetetlen a kincsestára. Számomra ez a mű a zeneirodalom egyik legkiemelkedőbb alkotása, egyike a zenetörténet utolérhetetlen mesterműveinek.

- Gyerekelőadásként is játszották már. Most milyen közönségnek szánják az Erkelben?

Tapasztalataink alapján minden korosztálya számára nagy élményt nyújt a produkció. A célunk mindig az, hogy a zeneszeretők minél szélesebb rétegéhez eljusson a darab üzenete, reméljük, ez itt Budapesten is sikerülni fog.

- Nagyon korán elkerült Magyarországról. Miért döntött úgy, hogy a Bécsi Zeneművészetin fog tanulni 18 évesen?

Szerettem volna a világból annyit magamba szívni, amennyit csak lehet.

Bécs közel volt Magyarországhoz, emellett mindig is a zene egyik fővárosának számított. Nagyon vonzott a város zenei nyitottsága és felvilágosultsága, különösképpen a modern zenei irányzatokat illetően volt óriási a kínálat. Később aztán hihetetlen élményekkel gazdagította diákéveimet a bécsi Staatsoper kakasülőjéről csodált számtalan operaelőadás és a Bécsi Filharmonikusok koncertjei a Grosser Musikvereinssaalban.

Nánási Henrik

Nánási Henrik (Fotó/Forrás: Jan Windszus)

- Rendkívül heterogén környezetben mozog, az opera igazgatója ausztrál, Ön magyarként él Európában két évtizede. Érez honvágyat? Lehet – ahogy mondják – „világpolgárnak lenni”?

- A „világpolgárságot” a véletlen hozta magával. Számomra mindenestre egy óriási, pótolhatatlan és semmivel fel nem cserélhető tapasztalat, amit az elmúlt években szereztem szerte a világban. Úgy érzem, rendkívüli módon gazdagította személyiségemet az, hogy ilyen sokféle országot, nyelvet, mentalitást, a legkülönbözőbb zenei és egyéb kultúrákat megismertem. De a honvágy is természetes, hiszen Magyarországon születtem, itt nőttem fel. Nemcsak a zenetanulást kezdtem el itt gyerekkoromban, hanem a konzervatóriumot is itt végeztem – és a Nagymező utcán sétálva most is csodálatosan érzem magam.

- Kivételes karrier van a háta mögött, és alig múlt negyvenéves. Mit tervez a közelebbi jövőben?

- Májusban a Werther premierjét vezényelem Valenciában. Azután elsősorban Richard Strauss partitúráinak szentelem az időmet, az Elektrát vezényelem a San Francisco-i operában és a Salomét a londoni Covent Gardenben. Később koncerteken Atlantában, Tokióban, Essenben és Olaszországban dirigálom majdnem minden szimfonikus költeményét. A „Strauss-hónapok” után két újabb debütálásra készülök, a Római Operaházban, illetve a New York-i Metropolitanben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.
Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Zenés színház hír

Távozik az Operettszínház ügyvezető igazgatója

Kriza Zsigmond feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira figyelemmel, közös megegyezéssel távozik - nyilatkozta Kiss-B. Atilla.
Zenés színház hír

New Yorkban is bemutatják Kurtág György egyetlen operáját

A játszma vége is szerepel a New York-i Filharmonikusok következő évadának műsorában.