Zenés színház

„A Nagymező utcában sétálni ma is csodálatos”

2017.03.27. 10:00
Ajánlom
Nánási Henrik az utóbbi években bejárta a világot, rangos operaházakban dirigált. Méltatói szerint karizmatikus személyisége, szakmai tudása jobb játékra készteti a zenekarokat. Április 20-án az Erkel Színházba is elhozza a sokat díjazott és dicsért Varázsfuvolát. Zenekarával másnap klasszikus koncertet is adnak, Mahler IV. szimfóniájával és Korngold Hegedűversenyével műsoron.

Öt éve Beethoven Fidelióját vezényelte a berlini Komische Operben, amikor a vezetőség elhatározta, hogy az intézmény főzeneigazgatójává nevezi ki. Első bemutatója a most Magyarországra érkező Mozart-opera volt, akkor így nyilatkozott a fidelio.hu-nak: „A Varázsfuvola egy olyan univerzális mű, amely pompásan ki tudja fejezni, hogy mit gondolunk a zenéről, színházról.”

Nánási Henrik

Nánási Henrik (Fotó/Forrás: Jan Windszus)

- Magyarként tervezte, hogy itthon is bemutatja a Varázsfuvolát?

Számomra fontos volt, hogy a Komische Operben töltött főzeneigazgatói tevékenységem ideje alatt a színház társulatával és zenekarával minél több helyen szerepeljünk ezzel a produkcióval. Különleges öröm számomra, hogy erre ez alkalommal itt, Magyarországon, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében nyílik lehetőség.

- Szerte a világba eljutott ez az előadás. Mi az, ami érdekessé teszi a művet az Ön számára négy-öt év elteltével is?

Valóban, szinte a fél világot bejárta a produkció, amely már a Komische Operben is túllépte századik előadását, nem számítva bele a számos vendégszereplést: a legutóbbi például a barcelonai Liceu Operában volt, ahol én vezényeltem. Ez a produkció már-már a Komische Oper szimbóluma lett, hihetetlen népszerű, és Barrie Kosky rendezése töretlenül friss. A kép teljességéhez tartozik, hogy

a darabot több mint százszor vezényeltem a legkülönbözőbb rendezésekben, ennek ellenére minden alkalommal privilégium ezzel a csodával foglalkozni,

kimeríthetetlen a kincsestára. Számomra ez a mű a zeneirodalom egyik legkiemelkedőbb alkotása, egyike a zenetörténet utolérhetetlen mesterműveinek.

- Gyerekelőadásként is játszották már. Most milyen közönségnek szánják az Erkelben?

Tapasztalataink alapján minden korosztálya számára nagy élményt nyújt a produkció. A célunk mindig az, hogy a zeneszeretők minél szélesebb rétegéhez eljusson a darab üzenete, reméljük, ez itt Budapesten is sikerülni fog.

- Nagyon korán elkerült Magyarországról. Miért döntött úgy, hogy a Bécsi Zeneművészetin fog tanulni 18 évesen?

Szerettem volna a világból annyit magamba szívni, amennyit csak lehet.

Bécs közel volt Magyarországhoz, emellett mindig is a zene egyik fővárosának számított. Nagyon vonzott a város zenei nyitottsága és felvilágosultsága, különösképpen a modern zenei irányzatokat illetően volt óriási a kínálat. Később aztán hihetetlen élményekkel gazdagította diákéveimet a bécsi Staatsoper kakasülőjéről csodált számtalan operaelőadás és a Bécsi Filharmonikusok koncertjei a Grosser Musikvereinssaalban.

Nánási Henrik

Nánási Henrik (Fotó/Forrás: Jan Windszus)

- Rendkívül heterogén környezetben mozog, az opera igazgatója ausztrál, Ön magyarként él Európában két évtizede. Érez honvágyat? Lehet – ahogy mondják – „világpolgárnak lenni”?

- A „világpolgárságot” a véletlen hozta magával. Számomra mindenestre egy óriási, pótolhatatlan és semmivel fel nem cserélhető tapasztalat, amit az elmúlt években szereztem szerte a világban. Úgy érzem, rendkívüli módon gazdagította személyiségemet az, hogy ilyen sokféle országot, nyelvet, mentalitást, a legkülönbözőbb zenei és egyéb kultúrákat megismertem. De a honvágy is természetes, hiszen Magyarországon születtem, itt nőttem fel. Nemcsak a zenetanulást kezdtem el itt gyerekkoromban, hanem a konzervatóriumot is itt végeztem – és a Nagymező utcán sétálva most is csodálatosan érzem magam.

- Kivételes karrier van a háta mögött, és alig múlt negyvenéves. Mit tervez a közelebbi jövőben?

- Májusban a Werther premierjét vezényelem Valenciában. Azután elsősorban Richard Strauss partitúráinak szentelem az időmet, az Elektrát vezényelem a San Francisco-i operában és a Salomét a londoni Covent Gardenben. Később koncerteken Atlantában, Tokióban, Essenben és Olaszországban dirigálom majdnem minden szimfonikus költeményét. A „Strauss-hónapok” után két újabb debütálásra készülök, a Római Operaházban, illetve a New York-i Metropolitanben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Vizuál

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.
Zenés színház

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Zenés színház magazin

Schiller és Verdi tette halhatatlanná: 475 éve született Don Carlos

A 16. században élt spanyol infáns nevét Schiller drámája és az ennek nyomán született Verdi-opera tartotta fenn, de a történeti igazsághoz egyiknek sincs sok köze.
Zenés színház ajánló

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.