Zenés színház

A Pellerke

2008.03.02. 00:00
Ajánlom
A Rákóczi úti koratavaszt behozza a kávézóba, ragyog, vibrál körülötte a levegő. Felfokozott őszinteséggel és nyíltsággal csapong a témák közt. A történetekkel változik a szeme színe: néha nyugodt vízkék, máskor skarlátzöld. De annyira boldog munkától és magánélettől, hogy képes rózsának nézni az asztalon álló pohárba tett tulipánt.

Peller Anna

Peller Anna titokzatos kevercse a nőnek: vamp, díva, egzaltált nő, nyugodt, méltóságteli uralkodó, hétköznapi lökött csaj, önironikus komika. Bár kétszer próbált bejutni a Színművészeti a prózai osztályába, mindig musical szakra készült. A sikeres felvételiig tartó éveket a Gór Nagy Mária Színitanodában töltötte. Majd jött az egyetem, ahol Kerényi Imre zenés osztályába kerülve mindent játszottak Tasnádi István darabjától, a Kokainfutártól kezdve Csehov egyfelvonásosain keresztül a saját szerzemény Démonológiáig, még aluljáróba transzponált János vitézt is. A burokról, ami ott körülvette őket, az osztálytársairól, akiktől talán a legtöbbet tanulta szinte már nosztalgiával beszél, pedig alig három éve végzett.

Vendégeskedett Békéscsabán, egy évadot Szolnokon töltött. A „vidéket” egyáltalán nem kompromisszumnak tekintette, hanem örült a kiválasztottságnak, annak, hogy Szikora János őt akarta a Képzelt riport…Beverley-jére. A szerepek mellett az ott megismert kollégákért is áldja a sorsot. Második éve a Budapesti Operettszínház tagja. Kerényi Miklós Gábor hívása is „csak” megtörtént vele. Alkatilag képtelen a kemény önérvényesítésre, mert hisz abban, hogy aminek jönnie kell, az rátalál. Ahol bizalmat kap, ott jól érzi magát. Van, aki korbácsra működik, őt azonban a próbákon szeretgetni kell, türelmesen hagyni, hogy keresgéljen, és megszülje a karaktert.

A Békéscsabán játszott musicalben, a Nine-ban sokat sejtetően vetkőztették, a szolnoki Chicagóban meg ő volt Roxie Hart. A nézőtéren viszont – és ezt bizton állíthatom – senki nem azt figyelte, hány pluszkiló van rajta. Persze, ő maga tisztában van azzal, hogy habitusa és alkata alapvetően komikaszerepekre predesztinálja. (Vagy legalábbis ez jut róla eszébe a többségnek.) Talán ha lefogynék, nem kategorizálnának ennyire – latolgatja hangosan. Nem lusta, csak épp így érzi jól magát. Igaz, soha nem kapott külsejéért kritikát, és a munka közben a koreográfusok is elfeledkeznek arról, hogy nem balerinaalkat. Ám abban a pillanatban, amikor elkezdi énekelni a Padam, padam-ot, a nézőnek már nem érdekes, hány centi, hány kiló ez a lány, mert törékeny Piaffá lényegül át.

De a „vicces husi” azt sem bánja, ha gonoszt játszik vagy „le kell menni a sárba”. Azok közé tartozik, aki bevallja: vannak szerepálmai. Például a Hitchcock-film, a Manderley-ház asszonya alapján készült Kunze-Lévay-musical, a Rebecca házvezetőnője, aki egy pillanatra sem mosolyodik el. Olyan karakterek bőrébe akar belebújni, akiket nem biztos, hogy első látásra ráosztanának. Próbálgatni akarja magát, határait, színészi eszközeit. Ezért örült a raktárszínházi beugrásoknak, a Jövőre, veled, itt-nek, ahol nem a showra volt szükség, hanem a finom színházi mozdulatokra. Ezért izgatja az Abigél című új magyar musical naiv, kicsit belassult Torma Piroskája. És ezért szereti a szinkronizálás változatosságát. Egyébként ez az egyetlen olyan dolog, amit kijárt magának. Igaz, alig 16 évesen kopogtatott be a Pannónia Filmstúdióba, és azt se bánta, hogy tömegjelenetekbe rakták. Hiszen ami másoknak favágás, az neki kikapcsolódás és egyben a gyerekkori vágy beteljesedése: végre nem a lenémított tévé műsoraira beszéltek rá húgával.

Megőrül, ha nem történik vele semmi. Amikor éppen nem a Nagymező utcában játszik, musicalesteken lép fel. Van, aki ezt jó adag lenézéssel hakninak nevezi, de neki meggyőződése, hogy nem lehet levinni a nézői igényszintet.

Szinte mindenki pellerkézi. A társaság középpontja, aki napközben árasztja magából az energiát, és imád emberek közt lenni. Ha komolyan ül, odamennek hozzá, hogy mi van vele, mert furcsállják, hogy éppen nem zsezseg. Pedig csak figyel. Befelé és kifelé, és szüksége van időnként a csöndre, az egyedüllétre, hogy feltöltődjön.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.