Zenés színház

A politika vált a legfőbb beszédtémává. Ennek nem kéne így lennie.

2019.07.23. 17:15
Ajánlom
Októberben mutatják be Budapesten Eötvös Péter tizenöt éves operáját, az Angyalok Amerikábant. Ennek kapcsán olvasható interjú a világ egyik legkeresettebb operaszerzőjével.

Eötvös Péter 2004 óta él Budapesten, de előtte Németország, Franciaország és Hollandia volt az otthona, közeli munkatársa és barátja volt Karlheinz Stockhausennek és Pierre Bouleznek. Napjaink egyik legnépszerűbb operaszerzője, aki első művészi élményeit prózai színházban szívta magába, amikor kísérőzenéket írt a Vígszínháznak.

Angyalok Amerikában című operája részben meleg témát dolgoz fel, Tony Kushner drámájának adaptációja. Erről az operáról beszélgetett a zeneszerzővel Jeffrey Arlo Brown, VAN független klasszikus zenei magazin újságírója.

Eötvös 2000-ben kezdett el dolgozni az operán, akkoriban Tony Kushner drámája új volt, de volt visszhangja. „A feleségem, Mezei Mari írta a librettót, két évbe telt neki. A dráma hat órás, az opera mindössze kettő” – mondta a zeneszerző, hozzátéve, hogy Harper Pitt szerepére eredetileg Barbra Streisandot szerette volna felkérni, ez nem jött össze.

Az Angyalok Amerikában két rosszul működő kapcsolat története. Prior és Louis egy melegpár, illetve Harper és Joseph, akik mormonok – egyaránt kilógnak a társadalomból. New Yorkban élnek a ’80-as években. A történet ugrál az időben, s a végén megjelenő deus ex machina – az angyalok megjelenése – ebben az álomszerű, lebegő környezetben egészen természetesen hat.

„A meleg téma nem a főtéma, szerintem” – mondja Eötvös. – „A legérdekesebb az az erő, amit Prior Walter megtalál magában.” A cselekményben Prior megkapja az AIDS-t, párja viszont nem tud megbarátkozni a gondolattal, hogy a beteg meghalhat, és elhagyja őt.

Prior egy angyalt képzel el maga mellé, akitől utasításokat kap. Így él túl. (…) Pior Walter az én hősöm.

Amikor 2005-ben bemutatták az Angyalok Amerikábant Párizsban, Eötvöst – aki akkor még három opera szerzője volt csupán, egy orosz, egy francia és egy angol nyelvűé – megkérdezték, hogy létezik-e egyáltalán Eötvös-stílus, ha ennyire különbözőek a művek. A kérdést akkor a zeneszerző bóknak vette. „Általában azzal a céllal komponálok operát, hogy a repertoár része marad” – vallja be a mostani interjúban. „Monteverdi operái túléltek 400 évet.” Ő abban reménykedik, a sajátjai egy évszázadot megélnek.

DanielDittus_photo_kicsi-100344.jpg

Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Daniel Dittus)

Eötvös Péter az interjúban arról is beszélt, hogy állandóan revizionálja, javítgatja a darabjait. Egyszer Perényi Miklóssal és a Berlini Filharmonikusokkal próbálták a Csellóversenyét, és nem lehetett hallani a szólista egy frázisát. Eötvös megkérte a zenekart, hogy játsszon halkabban, majd kihúzott szólamokat a zenekar előtt. Elnézésüket kérte, de ők így válaszoltak. „Ne kérjen bocsánatot! Örülünk, hogy látjuk, hogyan gondolkodik egy zeneszerző.”

Az újságíró rákérdez Eötvösnél a magyarországi politikai állapotokra is. Eötvös szerint a jobbos, populista államvezetés káros hatásai a kultúrát kevésbé sújtják, mint a tudományokat, a színház sem feltétlenül ellenzéki, „de nagyon résen van”. „Például a nagyszínházak elkezdtek apró monológokat beszúrni az előadások végére, amelyek a napi politikára reflektálnak.”

Eötvös szerint az a baj, hogy állandóan történik valami a politikában, és minderre reagálni lehet ugyan, de rendkívül kimerítő.

Szégyen. A politika a legfontosabb beszédtémává vált. Ennek nem kéne így lennie.

Az Angyalok Amerikábant október 10-én és 12-én játsszák a Müpában a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon. Elég kevés hely szabad már, igyekezzen, ha ott akar lenni.

A fejlécképen a zeneszerző. Fotó: Csibi Szilvia.

 

A nyitottság zeneszerzője – Eötvös Péter 75

Kapcsolódó

A nyitottság zeneszerzője – Eötvös Péter 75

Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a kortárs zene kiemelkedő alakja hetvenöt éves.

Ez volt Kurtág György születésnapi ajándéka Eötvös Péternek

Ez volt Kurtág György születésnapi ajándéka Eötvös Péternek

Miről árulkodik Kurtág ajándéka, és miért nem akar Eötvös Péter a múltról dicsekedni? Sok minden kiderült, és sok minden homályban maradt a 75 éves zeneszerző születésnapi koncertjén.

A KULT50 bemutatja: Eötvös Péter

A KULT50 bemutatja: Eötvös Péter

Komponált már darabot a Berlini, a Bécsi, a New York-i Filharmonikusok számára. Eötvös Péter portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

„A szolgája vagyok a könyveknek” - Interjú Gálos Viktor fotóssal

Hatvan egérfogó, kétszáz tojás, egy halfarok, esetleg egy kiszuperált tévé porcelánnyuszival, felkészülésként pedig több ezer oldalnyi szépirodalmi szöveg elolvasása – alig két hét alatt. Gálos Viktor fotós mesél a néhol vidám, néhol szürreális munkáról, ami a Libri irodalmi díj köteteinek fotói mögött áll.
Plusz

Kőbányára kell utaznunk a legújabb Kolodkóért

A gerillaszobrász két új alkotásával gazdagodott Budapest: ezúttal a Dreher Sörgyárak története ihlette meg Kolodko Mihályt.
Klasszikus

A mi Kodályunk – A héten kerül a mozikba a zenetudósról szóló dokumentumfilm

Az elmaradt márciusi premier helyett július 9-től látható Petrovics Eszter zenés ismeretterjesztő filmje.
Színház

A nyáron is látható az év egyik legfelkavaróbb előadása Molnár Piroskával

A dokumentumfilmként, majd könyv változatban is megjelent, mélyen elgondolkodtató Egy német sorsot február elején, nagy szakmai és közönségsikerrel mutatta be az Orlai Produkciós Iroda Molnár Piroska tolmácsolásában, Máté Gábor rendezésében. Az előadás – ami igazi kuriózum, hiszen a színésznő élete első monodrámáját játssza – júliusban és augusztusban hét alkalommal látható a Hatszín Teátrumban.
Zenés színház

Schiller és Verdi tette halhatatlanná: 475 éve született Don Carlos

A 16. században élt spanyol infáns nevét Schiller drámája és az ennek nyomán született Verdi-opera tartotta fenn, de a történeti igazsághoz egyiknek sincs sok köze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Schiller és Verdi tette halhatatlanná: 475 éve született Don Carlos

A 16. században élt spanyol infáns nevét Schiller drámája és az ennek nyomán született Verdi-opera tartotta fenn, de a történeti igazsághoz egyiknek sincs sok köze.
Zenés színház ajánló

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.
Zenés színház hír

A jövő héten nyit a milánói Scala

A koronavírus-járvány miatti négy hónapos kényszerszünet után a koncerten a közönség és az énekesek számát is csökkentette az operaház.