Zenés színház

A rémült színész életben maradási kísérlete - Interjú Fekete Ernővel

2018.09.05. 09:30
Ajánlom
A kritika és a közönség is dicsérte Fekete Ernő alakítását az Átrium és a Kultúrbrigád Chicago című előadásában, de a színész bevallotta, hogy ő közel sem érezte olyan biztosnak a szerepet, mint ahogy az a nézőtérről tűnt.

Több helyen említetted, hogy nem szerepekben, hanem előadásokban gondolkozol. Milyen diskurzus előzte meg a Chicagót?

Hosszadalmas diskurzus nem volt. Alföldi Róbert azt mondta az olvasópróbán,hogy ez a darab eddig mindig megbukott Magyarországon, és őt az előző produkciókkal ellentétben nem érdekli a revüszínház, a csilli-vili, húszas-harmincas évekbeli Amerika, a mi előadásunk kortárs, szándékai szerint a máról szól, a szereplői nem amerikai sztárocskák, hanem akár itt élő piti, proli bűnözők, akik csak boldogok akarnak lenni. Van két lány, és a körülöttük lévő világ, amelyben mindent átsző a korrupció és a bűnözés.

Billy Flynn, az ügyvéd még látványosabban ellenszenves, mint a többi feldolgozásban. Honnan ástad elő magadban ezt a karaktert?

Nem volt senki, akit másoltam volna, egyszerűen adta magát, hogy az én Billy Flynnem ilyen legyen. Harmadszor dolgozom együtt Robival, az első közös munkánk a II. Edward volt. Az ő színházcsinálására jellemző – ami számomra szokatlan –, hogy kevés idő jut a próbákra, különösen, ha több szereposztásban játszunk.

Az, amit az első előadások valamelyikén tőlem a színpadon láttál, nem egy alaposan bepróbált játék, hanem a rémült színész életben maradási kísérlete.

Persze ki tudja, hogy ez mit hoz ki egy színészből. Az is lehet, hogy olyasmit, ami egy hosszú próbaidőszakban sosem jött volna elő.

feketeerno04_foto_lakatos_peter-160743.jpg

Fekete Ernő a Chicagóban (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Kulka János jelen volt a bemutatón, néhány éve ő is játszotta a szerepet. Beszélgettek Billy Flynn karakteréről?

Beszéltünk, és azt mondta, tetszett neki az én Billy Flynnem.

Máté Gábor bőrébe bújtál az Ascher Tamás Háromszéken című előadásában. Milyen élmény volt, tekintve, hogy mindkét rendező fontos szereppel bír a karrieredben?

Nem vagyok parodista alkat, és rettegtem attól, hogy Máté Gábort kell utánoznom. Főleg, hogy ez a színháztól távozott Ötvös Andris reszortja lett volna. Vannak dolgok, amiket szeretek ebben az előadásban és ebben a szerepben, de hogy egy számomra jól ismert embert kell utánoznom, ez nehézséget jelentett.

Hét évig futott a Weöres-ested. Miért volt más az a szólóprojekt, és lesz-e hasonló?

Weöres akkor került közel hozzám, amikor a Szent György és a Sárkányt, később pedig A kétfejű fenevadat játszottuk. Nagy levegőt vettem, és rávettem magam, hogy csinálok egyedül egy ilyen Weöres-estet. Aztán lement belőle száz előadás, és én nem vártam meg, míg a színház mondja, hogy legyen vége. A százegyedik volt az utolsó. Azóta is kérdezik, hogy mi lesz a következő.

Ez egy olyan dolog, hogy a saját idődet, az éjszakáidat kell rászánni, és ezért nagy szerelem kell hozzá.

Azóta sok mindennel találkoztam, amiről azt gondoltam, lehetne belőle valami, de ezt a lázat, úgy tűnik, egyik kapcsán sem éreztem.

feketeerno01_foto_lakatos_peter-160744.jpg

Fekete Ernő a Chicagóban (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Sűrűn foglalkoztatott szinkronszínész vagy, többek között Christian Bale és Robert Downey Jr. állandó hangja. A közelmúltban vita volt arról, hogy kevesebb filmet kellene szinkronizálni. Mit gondolsz erről a kérdésről?

Elhangzott a kormányzat részéről, hogy erősíteni kell az emberek nyelvtudását, és ennek egyik módja a több felirat és a kevesebb szinkron lehetne. Ez ellen emelt szót a szakszervezet Rajkai Zolival az élen. Nem tudom, hogy mi az igazság, én szívesebben nézek filmeket eredeti nyelven, ez nyelvtanulásra is jó, de Zoliéknak is igazuk abban, hogy vannak olyan társadalmi rétegek, ahova kultúra alig jut el. Tőlük kár lenne megvonni az egyetlen felületet, ahol értelmes, kiművelt magyar beszédet hallhatnak.

Hogyan kezdődik neked az új évad?

Augusztusban még Deák Kristóffal egy tévéjátékot forgatok. A színházban Ascher Tamás rendezésében, Az ügyben lépek fel. Csehov Platonov című darabjában játszom még, amit Székely Kriszta állít színpadra, illetve Tar Sándor Szürke galamb című művét Gothár Péter rendezi a Kamrában. Három bemutatóm lesz a színházban, úgyhogy lesz dolgom.

A Chicagót október 11-én játsszák legközelebb az Átriumban.

Ebben az országban semmire sem mész az igazmondással

Kapcsolódó

Ebben az országban semmire sem mész az igazmondással

Alföldi Róbert musicalrendezése Chicagóból Chicago-Külsőre száműz, ahol a művházban két lecsúszott, férjgyilkos hakniénekesnő az arcunkba tolja, hogy köszönik, hogy olyanná tettük ezt az országot, amilyen.

A mi Chicagónk

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

A sokoldalú Liszt Ferenc – itt vannak a Liszt Ünnep első programjai

Liszt Ferenc művészetének más-más oldalát mutatja be Martin Haselböck és az Orchester Wiener Akademie, Vaszilij Petrenko és a Royal Philharmonic Orchestra, a Kolozsvári Magyar Opera, illetve Francesco Tristano is. Október 9-én indul a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál.
Könyv

Monumentális nagyregénnyel jelentkezik Darvasi László

Június elején jelenik meg Neandervölgyiek címmel a József Attila-díjas Darvasi László eddigi leghosszabb regénye. A háromkötetes, több évtizedet felölelő műben a magyar vidék, a főváros és a nagyvilág történetei kapcsolódnak össze.
Jazz/World

„Nekem a zene gyógyszer minden bajra” – interjú Király Lindával

Anyák napján ad koncertet Király Linda a Várkert Bazárban, az est vendége pedig nem más, mint testvére, Király Viktor lesz, így a közönség lélekemelő duettekre is készülhet.
Vizuál

A holokauszt a túlélők szemével – új kiállítás nyílik a Magyar Nemzeti Galériában

Harminc művész szemén keresztül mutatja be a nyolcvan évvel ezelőtt lezajlott magyarországi holokauszt emlékezetét az Így történt - A holokauszt korai emlékezete szemtanú művészek alkotásain című kiállítás.
Zenés színház

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Zenés színház interjú

A Föld forog tovább, és ezek a csodák újra és újra megtörténnek

Kocsis Dénes a Budapesti Operettszínház vezető művésze, a musicalirodalom legnagyobb szerepeit tudhatja maga mögött. Ezúttal Frank Wildhorn Carmenjében mutatkozik be április 19-én a Nagymező utcai teátrumban.
Zenés színház ajánló

Meseoperát mutatnak be a Vigadóban

Engelbert Humperdinck Jancsi és Juliska című darabját láthatja a közönség a Szent István Filharmonikusok Pastorale című ifjúsági sorozatában, április 20-án és 21-én.
Zenés színház interjú

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.
Zenés színház ajánló

Gálaesttel támogatja az autistákat a Budapesti Operettszínház

Április 23-án Együtt az Autistákért címmel rendeznek jótékonysági estet, amelyen a legnépszerűbb operett-, illetve musicalrészleteket hallhatja a közönség az Operettszínház sztárjainak előadásában.