Zenés színház

A rémült színész életben maradási kísérlete - Interjú Fekete Ernővel

2018.09.05. 09:30
Ajánlom
A kritika és a közönség is dicsérte Fekete Ernő alakítását az Átrium és a Kultúrbrigád Chicago című előadásában, de a színész bevallotta, hogy ő közel sem érezte olyan biztosnak a szerepet, mint ahogy az a nézőtérről tűnt.

Több helyen említetted, hogy nem szerepekben, hanem előadásokban gondolkozol. Milyen diskurzus előzte meg a Chicagót?

Hosszadalmas diskurzus nem volt. Alföldi Róbert azt mondta az olvasópróbán,hogy ez a darab eddig mindig megbukott Magyarországon, és őt az előző produkciókkal ellentétben nem érdekli a revüszínház, a csilli-vili, húszas-harmincas évekbeli Amerika, a mi előadásunk kortárs, szándékai szerint a máról szól, a szereplői nem amerikai sztárocskák, hanem akár itt élő piti, proli bűnözők, akik csak boldogok akarnak lenni. Van két lány, és a körülöttük lévő világ, amelyben mindent átsző a korrupció és a bűnözés.

Billy Flynn, az ügyvéd még látványosabban ellenszenves, mint a többi feldolgozásban. Honnan ástad elő magadban ezt a karaktert?

Nem volt senki, akit másoltam volna, egyszerűen adta magát, hogy az én Billy Flynnem ilyen legyen. Harmadszor dolgozom együtt Robival, az első közös munkánk a II. Edward volt. Az ő színházcsinálására jellemző – ami számomra szokatlan –, hogy kevés idő jut a próbákra, különösen, ha több szereposztásban játszunk.

Az, amit az első előadások valamelyikén tőlem a színpadon láttál, nem egy alaposan bepróbált játék, hanem a rémült színész életben maradási kísérlete.

Persze ki tudja, hogy ez mit hoz ki egy színészből. Az is lehet, hogy olyasmit, ami egy hosszú próbaidőszakban sosem jött volna elő.

feketeerno04_foto_lakatos_peter-160743.jpg

Fekete Ernő a Chicagóban (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Kulka János jelen volt a bemutatón, néhány éve ő is játszotta a szerepet. Beszélgettek Billy Flynn karakteréről?

Beszéltünk, és azt mondta, tetszett neki az én Billy Flynnem.

Máté Gábor bőrébe bújtál az Ascher Tamás Háromszéken című előadásában. Milyen élmény volt, tekintve, hogy mindkét rendező fontos szereppel bír a karrieredben?

Nem vagyok parodista alkat, és rettegtem attól, hogy Máté Gábort kell utánoznom. Főleg, hogy ez a színháztól távozott Ötvös Andris reszortja lett volna. Vannak dolgok, amiket szeretek ebben az előadásban és ebben a szerepben, de hogy egy számomra jól ismert embert kell utánoznom, ez nehézséget jelentett.

Hét évig futott a Weöres-ested. Miért volt más az a szólóprojekt, és lesz-e hasonló?

Weöres akkor került közel hozzám, amikor a Szent György és a Sárkányt, később pedig A kétfejű fenevadat játszottuk. Nagy levegőt vettem, és rávettem magam, hogy csinálok egyedül egy ilyen Weöres-estet. Aztán lement belőle száz előadás, és én nem vártam meg, míg a színház mondja, hogy legyen vége. A százegyedik volt az utolsó. Azóta is kérdezik, hogy mi lesz a következő.

Ez egy olyan dolog, hogy a saját idődet, az éjszakáidat kell rászánni, és ezért nagy szerelem kell hozzá.

Azóta sok mindennel találkoztam, amiről azt gondoltam, lehetne belőle valami, de ezt a lázat, úgy tűnik, egyik kapcsán sem éreztem.

feketeerno01_foto_lakatos_peter-160744.jpg

Fekete Ernő a Chicagóban (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Sűrűn foglalkoztatott szinkronszínész vagy, többek között Christian Bale és Robert Downey Jr. állandó hangja. A közelmúltban vita volt arról, hogy kevesebb filmet kellene szinkronizálni. Mit gondolsz erről a kérdésről?

Elhangzott a kormányzat részéről, hogy erősíteni kell az emberek nyelvtudását, és ennek egyik módja a több felirat és a kevesebb szinkron lehetne. Ez ellen emelt szót a szakszervezet Rajkai Zolival az élen. Nem tudom, hogy mi az igazság, én szívesebben nézek filmeket eredeti nyelven, ez nyelvtanulásra is jó, de Zoliéknak is igazuk abban, hogy vannak olyan társadalmi rétegek, ahova kultúra alig jut el. Tőlük kár lenne megvonni az egyetlen felületet, ahol értelmes, kiművelt magyar beszédet hallhatnak.

Hogyan kezdődik neked az új évad?

Augusztusban még Deák Kristóffal egy tévéjátékot forgatok. A színházban Ascher Tamás rendezésében, Az ügyben lépek fel. Csehov Platonov című darabjában játszom még, amit Székely Kriszta állít színpadra, illetve Tar Sándor Szürke galamb című művét Gothár Péter rendezi a Kamrában. Három bemutatóm lesz a színházban, úgyhogy lesz dolgom.

A Chicagót október 11-én játsszák legközelebb az Átriumban.

Ebben az országban semmire sem mész az igazmondással

Kapcsolódó

Ebben az országban semmire sem mész az igazmondással

Alföldi Róbert musicalrendezése Chicagóból Chicago-Külsőre száműz, ahol a művházban két lecsúszott, férjgyilkos hakniénekesnő az arcunkba tolja, hogy köszönik, hogy olyanná tettük ezt az országot, amilyen.

A mi Chicagónk

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.
Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

A Kossuth-díjas karmester szeretné, hogy az Operaház órabérben foglalkoztatott korrepetitorai nagyobb megbecsülést kapjanak.
Zenés színház videó

Dallal búcsúzott az új-zélandi tragédia áldozataitól a népszerű operatrió

„Ezek nem mi vagyunk. Mi nem vagyunk erőszakos emberek” – üzenik az új-zélandi énekesek. A tenor családtagja is megsérült a pénteki tömeggyilkosságban.
Zenés színház opera

Az Aida címszerepében debütál Ádám Zsuzsanna Szegeden

Főszerepben mutatkozik be Ádám Zsuzsanna a Szegedi Szabadtéri Játékokon. „Elállt a lélegzetem” – mesélte az énekesnő.
Zenés színház emléktábla

Emléktáblát avattak Mednyánszky Ági tiszteletére

Az Operettszínház örökös tagjának emléktábláját egykori otthona, az Erzsébet tér 5. szám alatt avatták fel.
Zenés színház videó

Itt nézheti meg a Jonas Kaufmannról készült dokumentumfilmet

A német tenor a világ egyik legkeresettebb művészé vált, akiért úgy rajonganak, mint nagy elődeiért. Ez a dokumentumfilm a színfalak mögé pillant, és a népszerűség okát keresi.