Zenés színház

A Ring a Scalában

2013.06.21. 12:41
Ajánlom
A milánói Scalában idén a nélkülözhetetlen Verdi-operák mellett Wagner is kiemelt helyet kapott - tekintettel születésének 200. évfordulójára. Így a közönség a teljes Ring-tetralógiát megtekintheti egy héten belül, ahogyan azt a zeneszerző kívánta. A Scala kétszer is műsorra tűzte a ciklust: 2013. június 17-től kezdve hétfőn, kedden, csütörtökön és szombaton hangzanak el az egyes operák, majd a következő héten ismétlődik A Rajna kincse, A Walkür, a Siegfried és Az Istenek alkonya. MAGAZIN

A jegyeket már az elmúlt évben elkezdték árusítani, ezért az előadás előtti hetekben gyakorlatilag nem is lehetett belépőhöz jutni - egy-két igen drága, „last minute" jegy kivételével. Az érdeklődés érthető: közönségnek sokat kellett várnia, hogy a Scalában ismét egyben tekinthesse meg a Ring-ciklust, hiszen legutóbb 1938-ban volt erre lehetősége.

„Mikor a Ringet színre visszük, a közönség valami újra, valami grandiózusra számít, és ezt meg is szeretnénk nekik adni. Mikor a négy darabot rövid időn belül nézzük meg, láthatjuk, ahogy egyfajta sajátos nyelv alakul ki a közönség és a darab közt" - magyarázta a rendező, Guy Cassiers.

Két fő szempontot tartott maga előtt a produkció stábja: egyrészt, hogy azok is teljes élményben részesüljenek, akik a ciklus egy-egy darabját nézik csak meg, másrészt pedig, hogy azok, akik mind a négy operát megtekintik (a szerencsés „elit" réteg), olyan különleges összekötő elemeket, fejlődő motívumokat fedezhessenek fel, mint a jelmezek szépsége a Rajna kincsében, amelyek elhitetik a nézővel, hogy az istenek gyönyörű világába csöppent. Ez a szépség azonban a következő művekben darabjaira hull, a jelmezek „formátlanabbá", majd egyenesen csúnyává válnak.

A karmaster, Daniel Barenboim kiemelte, hogy nem könnyű feladat a négy operát kis időintervallumon belül színre vinni, és a világon kevés olyan társulat van, amelyik képes erre. Majd hozzátette: mindemellett szükséges, hogy a négy darab együtt hangozzon el. A főbb szerepekben olyan neves énekesek lépnek színre, mint Michael Volle (Wotan), Jan Buchwald (Donner), Marius Vlad (Froh), Stephan Rügamer (Loge) és Johannes Martin Kränzle (Alberich ).

A Rajna kincse premierjét megelőző nyilvános főpróbán (június 14.) már csak apró pontosításokat eszközöltek, a néző csupán abból érezte, hogy nem előadáson ül, hogy Guy Cassiers időnként felállt, ezzel adva instrukciókat a szereplőknek a darab megállítása nélkül.

A karmester, Daniel Barenboim biztonsággal tartotta össze a hatalmas előadói gárdát, a nagy térbeli távolságok ellenére az összes belépés pontosan szólalt meg, és nagyszerű élményt nyújtott a hegedűk, fuvolák és kürtök különleges hangszínskálája is. Az énekes szólistákat is két kategóriába lehetett sorolni: akadtak nagyon jók és kiemelkedően jók. A Logét alakító Stephan Rügamer színészi játékával és énekesi teljesítményével hitelesen keltette életre a furfangos gondolkodású, minden problémát megoldó istenséget, mint a természetes tudás megtestesítőjét. Nagyszerűnek bizonyult a sellők együttes játéka, a Woglindét alakító Aga Mikolaj érzékeny dallamvezetése és magas szoprán legatói, Maria Gortsevskaya (Wellgunde) határozottabb stílusa és Anna Lapkovskaya (Flosshilde) kiegyenlített hangszíne; Lapkovskayának különösen jelentős szerep jutott a hármójuk közötti tökéletes harmónia megteremtésében.

Ahogy felemelkedett a függöny, a néző valóban úgy érezte, hogy a Rajna mélyére csöppent. A víz alatti világ látványát vetítés közvetítette (a színpad hátsó részén elhelyezett vászon mind a négy operában szerepet kapott egyfajta vezérmotívumként), a sellők lassú hullámmozgása viszont a padlóra helyzett alacsony, vízzel telt medencéknek köszönhetően valódi fröcsköléssel tette életszerűvé a színpadképet.

A rendezés számos kifejezőeszközt alkalmazott: táncosok, grafika, árnyjáték segítette az illúzió megteremtését. A modern technika, díszletek és jelmezek, valamint a hagyományos elemek közötti kontraszt ugyanakkor pozitívan hatott a kompozíció egészére. Az opera történetében sok természetfeletti, csodás elem akad, amelyeket különböző tradicionális és modern megoldásokkal jelenítenek meg. Milánóban az óriásokat egyszerű árnyjáték-technikával keltették életre a hátsó vásznon, míg a sellők és Alberich arckifejezéseit, csak közelről látható mozdulatait előre felvett mozgókép vetítéssel oldották meg, így ezek a galérián ülő nézők számára is élvezhetővé váltak, ugyanúgy, mint a gyűrűt szimbolizáló, arany színű csillogó kesztyű. A láthatatlanná tevő ködsüveg „varázslatát" a táncosok hozták létre, süveget formálva a szereplők köré. Testszínű ruhájuk láthatatlansága a láthatatlanná tévő ruhadarabot (süveget) szimbolizálta.

Külön figyelmet érdemelt a harmadik kép elején és végén megszólaló, hangnembe illően hangolt küllők játéka. Jelen esetben a színpad két szélén, takarásból szólaltatták meg őket, tökéletes dinamikával és pontossággal.

A színek is szimbolikus jelentéssel telítődtek. Halálesetkor mind a négy műben egy piros világító vonal jelent meg a színpadon, a történet előrehaladtával pedig az addig színes „mesebeli" világ, az Istenek világa fekete-fehérré változott: a színek eltűntek mind a jelmezekből, mind a fényekből, előrevetítve a baljós következményeket.

Aki szereti az operát, és még nem járt a Scalában, írja fel ezt a Ringet a kívánságlistájára!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Színház

Peller Károly a Veres 1 Színház előadásának legfontosabb titkát őrzi

Az emberi kapcsolatok összetettségére és törékenységére hívja fel a figyelmet Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Hogyan nevezzelek? című darabja. A nagy sikerű francia filmből készített előadást a tízéves Veres 1 Színház, amely jubileumát Peller Károly debütálásával ünnepli.
Vizuál

Az ókori Mezopotámia művészetét bemutató, átfogó kiállítás nyílik a Szépművészeti Múzeumban

Az Istenek és démonok királysága – Mezopotámia Kr. e. 1000-500 című tárlat október 5-én nyílik meg, és egészen február elejéig látogatható. A szervezők szerint hasonló léptékű kiállítás tízévente csak egy-kettő van a világban.
Klasszikus

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Zenés színház hír

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Zenés színház ajánló

Történelmi csúcstalálkozó operaszínpadon – közeleg a Nixon Kínában bemutatója

Több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató operashowban, Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be a John Adams Nixon Kínában című operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház hír

Jubilumi évadot kezd a Madách Színház

Megnyitotta 2024/25-ös évadát a Madách Színház. Még szeptemberben érkezik A nyomorultak bemutatója, amiben új generáció lép színpadra, novemberben pedig Örömkoncerttel ünneplik, hogy 20 éve lett zenés színház a Madách Színház.