Zenés színház

A Ringen át az örökkévalóságig

2018.05.07. 10:18
Ajánlom
Vezérmotívum a gyűrű, amely akár az önmagába – a hitből hitbe – visszatérő Wagner-életmű szimbóluma is lehetne. A német mester zenei és szellemi hatása köré szervezett évad kísérőrendezvényei számos különlegességet ígérnek: ritkán játszott darabok mellett Wagner spiritualitásának részbeni feltárását is.

A művészi pályafutása kezdetétől leginkább grandiózus formákban gondolkodó Wagner olyan intim, bensőséges műfajban is kipróbálta magát, mint a dalok világa. E korai, kísérletező alkotókorszakának vége és csúcspontja a Trisztán-előtanulmányként emlegetett zenekari kíséretes ciklus, az 1857-ben kelt Wesendonck-dalok.

Richard Wagner (1870)

Richard Wagner (1870) (Fotó/Forrás: Franz Hanfstaengl / Opera magazin)

Az isteni misztérium és Goethe nézetei iránti élénk érdeklődésről tanúskodik már az a tizennyolc évesen, 1831-ben komponált hét dal is, amely a Faust ihletésére, a drámai költemény később oly sokak által „megénekelt”, népszerű strófáira született. A fenyőfa című, Rigában írt balladát követően Wagner Párizsban francia nyelvű poémákat zenésített meg.

A vonatkozó repertoár mennyiségét és minőségét tekintve korántsem olyan jelentős, mint a később Wagner apósává lett Liszt esetében. Az öt Wesendonck-dalt tizenhét minidráma, hangulatkép előzte meg, amelyekből a leghosszabb, a Stuart Mária búcsúja is alig több hét percnél. Május 10-én az Erkel Színház Bernáth-büféjében–Zsoldos Bálint zongorakíséretével – Megyesi Schwartz Lúcia, Fodor Beatrix, Keszei Bori, Szappanos Tibor és Bátki Fazekas Zoltán tolmácsolja a „dalnok” Wagner énektermését.

A Rajna kincse előadása Bayreuthban, 1876

A Rajna kincse előadása Bayreuthban, 1876 (Fotó/Forrás: wikimedia commons)

Május 21-én az Erkel színházi koncert nemcsak a szakrális Wagnert idézi meg, hanem a győri születésű művészbarát karmesterre, Richter Jánosra való emlékezés is. A program Palestrina Stabat Materének wagneri „kiadásától” a Tannhäuseren át a Parsifal keresztmetszetéig ível. Megmutatja, hogy a komponista tiszta, romantikus hitélménye hogyan formálódik és jut el a húsvéti misztérium zenedráma általi, teológiai és lélektani igényű feltárásáig.

Ez alkalommal Lothar Zagrosek vezényel. A szakrális esten fellép Rácz Rita, Busa Gabriella, Szerekován János, Fülep Máté, Ducza Nóra, Heiter Melinda, Kristofori Ferenc, Gradsach Zoltán, Szántó Andrea, Kovácsházi István, Kelemen Zoltán, Palerdi András, Rálik Szilvia és Kovácsházi István, közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara.

Richard Wagner

Richard Wagner

Mester és tanítvány, egy zord zseni és a fogadott – lelkes-szorongó – tékozló fiú esete. Tűz –víz. Balga szentek, tébolyult, lázas géniuszok szellemi-érzelmi gyürkőzése.

A filozófia-, irodalom- és zenetörténet egyik legkülönösebb kapcsolatáról Szálinger Balázs írt kamaradrámát, amelynek premierjére május 13-án, 19 órától kerül sor az Ódry Színpadon. A Siegfried-idill, avagy Egy barátság vége ajánlására a szerzőt kértem. „Tavaly kerestek meg az Operától az ötlettel. Korábban nem sokat tudtam a Wagner–Nietzsche-barátságról, de utánaolvastam, és mind jobban belemerültem. Láttam, hogy komoly, mély téma, amelyben megtaláltam az engem is érintő, érdeklő részleteket. Újabb és újabb határidőket kértem, miután kiderült, hogy mennyire erős és izgalmas ez az anyag. A darab kettejük nagyon fura viszonyáról és kapcsolatuk megromlásáról szól. Mellettük feltűnik még két nőalak: Liszt Ferenc lánya, Wagner felesége, Cosima, illetve Nietzsche húga, Elisabeth. Az 1890-es években járunk, a már elborult elméjű filozófus emlékképeiben jelenik meg Wagner és Cosima; a beteget ápoló Elisabeth személye köti össze Nietzsche fantáziavilágát a valósággal. Lényegében ez az alaptörténet, amelynek a végén lesz egy kis fordulat. Miközben írtam, háttérzeneként Wagnert hallgattam. Nietzschét azóta is rendszeresen olvasgatom. Engem megfogott. Az a helyzet, hogy tudom szeretni. Wagner más: »Észak-fok, titok, idegenség«. Érte csak rajongani lehet.” A RingFeszt mindenkit invitáló májusi alkalmai a titkok és idegenségek feloldására hívnak.

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2018. április-májusi számában jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Zenés színház magazin

Zenés boldogságkeresés, minden korosztálynak - A kék madár az Operettszínházban

A kék madár új zenés változatát mutatta be az Operettszínház a Kálmán Imre Teátrumban. Az új változatról a rendezővel, Szenteczki Zitával, a zeneszerzőkkel Ádám Ritával és Darvas Benedekkel, valamint a szövegíróval, Závada Péterrel beszélgettünk. 
Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.