Zenés színház

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

2022.01.21. 09:10
Ajánlom
Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.

Már a helyszín is megidézi a 18. századi főúri szalonok világát. A Kálmán Imre Teátrum vörös kárpitjával harmonizáló, jelzésszerű díszletek azt a hatást keltik, mintha a néző is a történet résztvevője lenne. A szereplők is közelebb jönnek: kilépnek a páholyok félhomályából, a közönség soraiból nézik végig, ahogyan partnereiket elcsábítják, vagy éppen párbajoznak a széksorok között.

VeszedelmesviszonyoksajtotajekoztatoArtLensPhotography2-160135.jpg

Kelemen Hanna és Kardffy Aisha a Veszedelmes viszonyok sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

Ehhez Berzsenyi Krisztina, az előző munkáihoz hasonlóan, korhű jelmezeket álmodott a szereplőknek, az abroncsos szoknyák és rizsporos parókák pedig a közönségnek is segítenek belehelyezkedni egy letűnt kor bohém világába.

Ez egy súlyosan erotikus darab

– mondta el a Veszedelmes viszonyok január 19-i sajtóeseményén az előadás rendezője, Kiss Csaba, hozzátéve, hogy ennek ellenére a színpadon nincs meztelenség, sem trágár kifejezések. „A rokokó erotikája a képzeletben van.”

VeszedelmesviszonyoksajtotajekoztatoArtLensPhotography4-160135.jpg

Kiss Csaba a Veszedelmes viszonyok sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

Kiss Csaba a darabbal egy 2020-as rendezését is megidézi, hiszen a Veszedelmes viszonyok a produkció stiláris folytatásának is tekinthető. Az új bemutatót már az is összekapcsolja a Tajtékos dalokkal, hogy Vian szerepet vállalt egy Veszedelmes viszonyok-feldolgozásban (ez el is hangzik a polihisztor életéről szóló előadásban), színpadi megvalósítás tekintetében viszont egyértelműen egymásra reflektálnak.

Azt akartam, hogy érezzük meg, hogy ez nem egy színpad–nézőtér kettősségéről szóló darab, hanem gyakorlatilag ez a tér [a Kálmán Imre Teátrum – a szerk.] a díszlete az előadásnak.

A hagyományostól eltérő térhasználat mellett ismét fontos szerepet kapnak a vetítések, az alkotóknak így lehetőségük van egy-egy szereplő perspektívájából megmutatni a jeleneteket. Ebből a szempontból elrugaszkodtak attól a gondolattól, hogy a Veszedelmes viszonyokban korhűségre törekedjenek, a kamera feltalálása és a cselekmény ideje között ugyanis csaknem száz év különbség van. Az előadásban ezenfelül nem egyszerű vetítést alkalmaznak, a felvételek élőben, valós időben, fekete-fehérben készülnek, és kerülnek vászonra.

VeszedelmesviszonyoksajtotajekoztatoArtLensPhotography7-160136.jpg

A Veszedelmes viszonyok alkotói (Fotó/Forrás: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

Életemben ilyen nehéz munkám még nem volt

– fűzte tovább a rendező, utalva arra, hogy a közelmúltban több színész is megbetegedett, ez pedig kihatott a próbákra is, amik elmondása szerint feszültségektől mentesen zajlanak. A nyugalom okát Kiss Csaba abban látja, hogy a szereplők kivétel nélkül lelkesen és erőn felül meg akarják csinálni ezt az előadást.

Fejléckép: Sándor Péter, Gubik Petra, Széles Flóra és Kocsis Dénes a Veszedelmes viszonyok sajtótájékoztatóján (fotó: Art&Lens Photography)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.
Zenés színház lapszemle

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Zenés színház kritika

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Zenés színház gyász

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Zenés színház hír

Londonban és Helsinkiben is bemutatják a Madách Színház két film-szín-játékát

Az Ady Endre és Karinthy Frigyes szerelmi életét feldolgozó alkotásokat a külföldi magyar kulturális intézetek támogatásával láthatják a nézők.