Magyarul Végjáték címmel ismert Samuel Beckett műve, amely az abszurd színház és az antidráma egyik kulcsalkotása. A drámában a halál pillanata duzzad egy felvonásnyi játékidővé, és az emberi személyiség darabokra hullását, elpusztulását vagy átalakulását örökíti meg.
Hogy Kurtág operát ír, méghozzá ilyen magas kora ellenére az elsőt, azt nagyjából hét éve lehet tudni. A zeneszerző nehezen választott alapanyagot, végül James Joyce-on keresztül jutott el Samuel Beckettig. A műnek a sorsa így is meglehetősen hányattatott. Eredetileg a Salzburgi Fesztivál rendelte Kurtágtól, de 2012-ben az Associated Press arról írt, hogy a premiert két évvel későbbre tolják. Ezután a premier terve Mozart szülővárosából Milánóba helyeződött, és 2016-ban a Scala úgy tűzte ki a premier dátumát, hogy a mű még el sem készült.
2016-ban Budapest, Magyarország, illetve a nagyvilág fesztivállal ünnepelte Kurtág 90. születésnapját. A februári eseménysorozat egyik estjén a közönség beleshetett a kulisszák mögé. A zeneszerző ugyanis nemcsak beszélt a készülő operáról, hanem a közönség előtt instruálta Hilary Summers-t: „Nem tetszik, hogy csak azt énekled, ami oda van írva” – szólt az egyik szokatlan, de Kurtágtól egészen szokványos instrukció.
Az Origo beszámolója szerint ugyanekkor árulta el Kurtág azt is, hogy semmit nem változtatott Beckett szövegén, tehát tulajdonképpen a drámaíró lett a librettistája. Az abszurd antidráma mint alapanyag azonban nem jelenti azt, hogy elszakad a hagyományoktól, A játszma vége szerinte hű lesz Monteverdi és Muszorgszkij szellemiségéhez.
Wilheim András, Kurtág életrajzírója (még a 2016-os premierre számítva) így írt a Hangvető blogon: „A cím, talán akaratlanul is, szimbolikus. Beckett világán túlmutatva is egy gondolkodás, egy művészi attitűd végjátéka is, hiszen ez a magatartás korunkban egyre inkább anakronisztikusnak tűnik.
Egy múlófélben lévő enciklopedikus műveltség alapján áll, de nem vesz tudomást annak eltűnéséről, nem hivatkozik rá s nem törekszik azt felidézni sem
– Kurtág számára szükségtelen az állandó affirmáció, hiszen benne él egy számára töretlen, mert minden nappal újraéledő tradíció sodrában.”
A Scalában Markus Stenz vezényli a premiert, az operát a Hollandiában évtizedeken át tevékenykedő francia-libanoni rendező, Pierre Audi állítja színpadra. A négy énekes szerepben Frode Olsen, Leigh Melrose, Hilary Summers és Leonardo Cortellazzi.
Az előadást a RAI-Radio 3 élőben közvetíti. A produkció adatlapja a Scala honlapján itt érhető el.