Zenés színház

A Scalában mutatják be Kurtág György első operáját

2018.09.06. 13:40
Ajánlom
A Samuel Beckett darabjából készült operát, A játszma végét november 15-én mutatják be Milánóban. A premiert az olasz közrádió is közvetíti.

Magyarul Végjáték címmel ismert Samuel Beckett műve, amely az abszurd színház és az antidráma egyik kulcsalkotása. A drámában a halál pillanata duzzad egy felvonásnyi játékidővé, és az emberi személyiség darabokra hullását, elpusztulását vagy átalakulását örökíti meg.

Hogy Kurtág operát ír, méghozzá ilyen magas kora ellenére az elsőt, azt nagyjából hét éve lehet tudni. A zeneszerző nehezen választott alapanyagot, végül James Joyce-on keresztül jutott el Samuel Beckettig. A műnek a sorsa így is meglehetősen hányattatott. Eredetileg a Salzburgi Fesztivál rendelte Kurtágtól, de 2012-ben az Associated Press arról írt, hogy a premiert két évvel későbbre tolják. Ezután a premier terve Mozart szülővárosából Milánóba helyeződött, és 2016-ban a Scala úgy tűzte ki a premier dátumát, hogy a mű még el sem készült.

Kurtag Gyorgy es Marta 3

Kurtág Gyögy és Márta (Fotó/Forrás: Marjai Judit / BMC)

2016-ban Budapest, Magyarország, illetve a nagyvilág fesztivállal ünnepelte Kurtág 90. születésnapját. A februári eseménysorozat egyik estjén a közönség beleshetett a kulisszák mögé. A zeneszerző ugyanis nemcsak beszélt a készülő operáról, hanem a közönség előtt instruálta Hilary Summers-t: „Nem tetszik, hogy csak azt énekled, ami oda van írva” – szólt az egyik szokatlan, de Kurtágtól egészen szokványos instrukció.

Az Origo beszámolója szerint ugyanekkor árulta el Kurtág azt is, hogy semmit nem változtatott Beckett szövegén, tehát tulajdonképpen a drámaíró lett a librettistája. Az abszurd antidráma mint alapanyag azonban nem jelenti azt, hogy elszakad a hagyományoktól, A játszma vége szerinte hű lesz Monteverdi és Muszorgszkij szellemiségéhez.

Wilheim András, Kurtág életrajzírója (még a 2016-os premierre számítva) így írt a Hangvető blogon: „A cím, talán akaratlanul is, szimbolikus. Beckett világán túlmutatva is egy gondolkodás, egy művészi attitűd végjátéka is, hiszen ez a magatartás korunkban egyre inkább anakronisztikusnak tűnik.

Egy múlófélben lévő enciklopedikus műveltség alapján áll, de nem vesz tudomást annak eltűnéséről, nem hivatkozik rá s nem törekszik azt felidézni sem

– Kurtág számára szükségtelen az állandó affirmáció, hiszen benne él egy számára töretlen, mert minden nappal újraéledő tradíció sodrában.”

A Scalában Markus Stenz vezényli a premiert, az operát a Hollandiában évtizedeken át tevékenykedő francia-libanoni rendező, Pierre Audi állítja színpadra. A négy énekes szerepben Frode Olsen, Leigh Melrose, Hilary Summers és Leonardo Cortellazzi.

Az előadást a RAI-Radio 3 élőben közvetíti. A produkció adatlapja a Scala honlapján itt érhető el.

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

Kapcsolódó

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

A Kurtág házaspár jelenleg a Budapest Music Centerben él, unokájuk, Judit évek óta készíti róluk portréfilmjét. Kurtág György portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Fülledt érzelmek és csábító intrikák – Veszedelmes viszonyok a Margitszigeti Színházban

A nyár csúcspontján, július 27-én a XVIII. század Franciaországának titkai és cselszövései kelnek életre a Margitszigeti Színház színpadán.
Zenés színház kritika

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Zenés színház hír

Lehoczky Zsuzsáról nevezték el az Operettszínház játszóhelyét

Különleges születésnapi ajándékkal köszöntötte a Budapesti Operettszínház Lehoczky Zsuzsát: a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja nevét viseli mostantól a teátrum Raktárszínháza.
Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.