Zenés színház

A Scalában mutatják be Kurtág György első operáját

2018.09.06. 13:40
Ajánlom
A Samuel Beckett darabjából készült operát, A játszma végét november 15-én mutatják be Milánóban. A premiert az olasz közrádió is közvetíti.

Magyarul Végjáték címmel ismert Samuel Beckett műve, amely az abszurd színház és az antidráma egyik kulcsalkotása. A drámában a halál pillanata duzzad egy felvonásnyi játékidővé, és az emberi személyiség darabokra hullását, elpusztulását vagy átalakulását örökíti meg.

Hogy Kurtág operát ír, méghozzá ilyen magas kora ellenére az elsőt, azt nagyjából hét éve lehet tudni. A zeneszerző nehezen választott alapanyagot, végül James Joyce-on keresztül jutott el Samuel Beckettig. A műnek a sorsa így is meglehetősen hányattatott. Eredetileg a Salzburgi Fesztivál rendelte Kurtágtól, de 2012-ben az Associated Press arról írt, hogy a premiert két évvel későbbre tolják. Ezután a premier terve Mozart szülővárosából Milánóba helyeződött, és 2016-ban a Scala úgy tűzte ki a premier dátumát, hogy a mű még el sem készült.

Kurtag Gyorgy es Marta 3

Kurtág Gyögy és Márta (Fotó/Forrás: Marjai Judit / BMC)

2016-ban Budapest, Magyarország, illetve a nagyvilág fesztivállal ünnepelte Kurtág 90. születésnapját. A februári eseménysorozat egyik estjén a közönség beleshetett a kulisszák mögé. A zeneszerző ugyanis nemcsak beszélt a készülő operáról, hanem a közönség előtt instruálta Hilary Summers-t: „Nem tetszik, hogy csak azt énekled, ami oda van írva” – szólt az egyik szokatlan, de Kurtágtól egészen szokványos instrukció.

Az Origo beszámolója szerint ugyanekkor árulta el Kurtág azt is, hogy semmit nem változtatott Beckett szövegén, tehát tulajdonképpen a drámaíró lett a librettistája. Az abszurd antidráma mint alapanyag azonban nem jelenti azt, hogy elszakad a hagyományoktól, A játszma vége szerinte hű lesz Monteverdi és Muszorgszkij szellemiségéhez.

Wilheim András, Kurtág életrajzírója (még a 2016-os premierre számítva) így írt a Hangvető blogon: „A cím, talán akaratlanul is, szimbolikus. Beckett világán túlmutatva is egy gondolkodás, egy művészi attitűd végjátéka is, hiszen ez a magatartás korunkban egyre inkább anakronisztikusnak tűnik.

Egy múlófélben lévő enciklopedikus műveltség alapján áll, de nem vesz tudomást annak eltűnéséről, nem hivatkozik rá s nem törekszik azt felidézni sem

– Kurtág számára szükségtelen az állandó affirmáció, hiszen benne él egy számára töretlen, mert minden nappal újraéledő tradíció sodrában.”

A Scalában Markus Stenz vezényli a premiert, az operát a Hollandiában évtizedeken át tevékenykedő francia-libanoni rendező, Pierre Audi állítja színpadra. A négy énekes szerepben Frode Olsen, Leigh Melrose, Hilary Summers és Leonardo Cortellazzi.

Az előadást a RAI-Radio 3 élőben közvetíti. A produkció adatlapja a Scala honlapján itt érhető el.

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

Kapcsolódó

A KULT50 bemutatja: Kurtág György

A Kurtág házaspár jelenleg a Budapest Music Centerben él, unokájuk, Judit évek óta készíti róluk portréfilmjét. Kurtág György portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bánk bán

Online tartják mega Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.
Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.