Zenés színház

A szellemhajó - A bolygó hollandi

2013.05.30. 11:54
Ajánlom
Wagner pályakezdése köztudottan nem alakult zökkenőmentesen. Számos vidéki színtársulatnál igyekezett megvetni a lábát karmesterként és komponistaként, mígnem magdeburgi és königsbergi állásai után 1839-ben a német nyelvű világ peremére, Rigába szerződött. Kevéssé megfontolt életmódja következtében azonban mindössze néhány hónap után szó szerint menekülni kényszerült a hitelezői elől.

Párizsba készült, hogy a készülő Rienzit megpróbálja színpadra állíttatni az Opérában, tartozásai fejében azonban lefoglalták az útlevelét, így első feleségével, Minna Planer színésznővel titokban kellett átlépniük a porosz határt. Végül a Thetis kapitánya egyezett bele, hogy iratok nélkül is felveszi őket a fedélzetre, a hajó azonban hatalmas viharba került az Északi-tengeren, és napokra meg kellett szakítania az útját a norvég fjordok menedékében. Így az eredetileg nyolc naposra tervezett út helyett három héttel a rigai indulás után érkezett csak a művészházaspár Londonba.

Innen a terveknek megfelelően Párizsba utaztak tovább, Wagnernek azonban hamarosan csalatkoznia kellett a francia főváros pezsgő szellemi életéhez fűzött reményeiben. Az Opéra nem fogadta el a Rienzit, és a komponista karmesteri állást sem talált, ezért zenei tárgyú cikkek írásából és kottamásolásból igyekezett fenntartani magát. Ekkor kezdte foglalkoztatni az örök tengeri bolyongásra kárhoztatott Hollandi története, amelynek első, eredetileg egy felvonásosra tervezett prózavázlata - saját tengeri élményein túl - Heine egy művén alapult. 1841 végére el is készült a szöveggel, sőt néhány zenei részletet meg is komponált hozzá (köztük Senta balladáját és a norvég tengerészek 3. felvonásbeli kórusát), hogy az Opéra érdeklődését biztosan felkelthesse új művével. Csakhogy az Opéra igazgatóját nem sikerült meggyőznie a készülő alkotás zenei értékével kapcsolatban, így Pillet 500 frankért megvásárolta Wagnertől a vázlatot, anélkül, hogy annak előadására vonatkozóan bármiféle hajlandóságot mutatott volna.

A kompozíciót - három felvonásossá bővítve - végül Drezdában mutatták be 1843-ban. A premiert azonban megelőzte Pierre-Louis Dietsch Le vaisseau fantôme, ou Le maudit des mers című művének 1842-es párizsi bemutatója, és ez a saját érdekei védelmére mindig kész Wagnerben azt a gyanút ébresztette, hogy az Opéra az ő cselekményvázlatát bocsátotta Dietsch rendelkezésére.

Ami a valóságot illeti, a két opera szüzséje jószerével nyomokban sem emlékeztet egymásra. Dietsch bonyodalmas, a romantikus rémregényeken edzett nézői fantáziát alaposan kiszolgáló alkotása számos forrásból táplálkozott (többek között a korabeli operacselekmények alapjaként szívesen ízekre szedett Walter Scott Kalózára is erősen támaszkodott), szereplői, cselekményszövésének ritmikája és fordulatai ugyanakkor egészen más logikát követtek, mint Wagner feszes szövegkönyve. Ráadásul a féltékenység utóbb már csak azért is feleslegesnek bizonyult, mert Dietsch operája az idők során egyértelműen vereséget szenvedett Wagner alkotásától: a közönség a hozzávetőleg százhatvan éve csak különleges alkalmakkor, unikumként találkozhat vele.

Az érdeklődők legközelebb Bécsben, a Konzerthaus nagytermében hallhatják Dietsch Szellemhajóját, mégpedig Wagner Hollandijának párizsi verziójával egy napon. A Lothringerstraßén álló zenepalota ugyanis - részben a Wagner-bicentenáriumnak, részben saját centenáriumának megünneplésére - mindkét darabot műsorra tűzi június 1-jén a Marc Minkowski vezette Les Musiciens du Louvre Grenoble előadásában, olyan szólisták közreműködésével, mint Sally Matthews, Bernard Richter, Russel Braun, Eric Cutler és Mika Karès.

Az idén 100 éves Konzerthaus jubileumi évadának egyik kiemelkedő programja a szombati - hangsúlyozta Bernhard Kerres intendáns a bemutatóról. A kettős produkciót Versailles-ban május 21-én mutatta be a Les Musiciens du Louvre Grenoble, majd kétszer eljátszották Grenoble-ban is, Bécs után pedig a Barcelonába utazik tovább a produkció.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.