Zenés színház

A Szépség és a Szörnyeteg: Disney-varázslat magyar módra

2012.08.14. 09:40
Ajánlom
A produkció rendezőjével, Böhm Györggyel arról beszélgettünk, mi a musical titka, mitől születik meg a csoda estéről estére.

Kezdjük a legelején. A Szépség és a Szörnyeteg francia meséje először 1740-ben jelent meg, majd 1756-ban kiadták a népmese rövidített, a korszakban népszerű írónő, Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont által készített változatát. Egy évvel később elkészült az angol fordítás, 1771-ben pedig bemutatták az operaváltozatot. A mű inspirálóan hatott Jean Cocteau-ra, aki 1946-ban filmet rendezett - Jean Marais-val a Szörnyeteg szerepében -, Philipp Glass operát írt belőle, majd 1991-ben került mozikba a Disney-változat.

A Szépség és a Szörnyeteg című családi musical az első olyan animációs filmből készült alkotás, amelyet Oscar-díjra jelöltek a legjobb film kategóriájában. A film a legjobb filmzene és a legjobb betétdal kategóriában két Oscar-, különböző kategóriákban pedig összesen öt Grammy-díjat kapott. Az Amerikai Filmintézet beválasztotta a 100 legszebb szerelmesfilm közé, és számos egyéb változatot, leginkább a jelenre adaptált, az eredetinél több árnyalattal sötétebb verziót készítettek belőle.

A Szépség és a Szörnyeteg című színházi musical, amelyben a filmhez képest héttel több dal található, több mint egy tucat éve hódítja meg a világot. A New York-i Broadway-n a siker akkora volt, hogy az 1994-es bemutató után 13 évig, 5464 estén - plusz 46 preview-n - játszották a darabot a Lunt-Fontanne Theatre-ben. Az Alan Menken, Howard Ashman és Tim Rice által írott művet 2005. március 18-án, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében, Böhm György rendezésében mutatták be a Budapesti Operettszínházban, és azóta háromszáznál is több alkalommal varázsolta el nézőit. A háromszáz fontos szám az előadás szempontjából: a következő három évben ennyi alkalommal láthatja a német közönség a magyar produkciót. Az első németországi premierek Drezdában és Mannheimben már sikerrel lezajlottak.

A darab jogtulajdonosai nagyon komolyan ügyelnek arra, hogy a Disney-birodalom renoméja ne csorbuljon, ezért az előadás létrehozásának szinte minden lépését felügyelték. A szereposztásba nem szóltak bele, még belső castingra sem volt szükség, ám Böhm György kiemeli, hogy non-replica jogot kapott ő és az Operettszínház, ami azt jelenti, hogy nem a Broadway-n vagy a West Enden látottakat másolták le, hanem egy egészen új produkciót hoztak létre:

- Láttam 1998-ban az előadást Londonban, de 2004-ben már ott nem játszották, ezért el kellett utaznom New Yorkba, hogy megnézzem. Ugyanis a szerződés szerint semmilyen ötletet sem lehetett használni az eredeti Broadway-produkcióból.  Ez a koreográfiára is vonatkozott, Duda Éva "kénytelen volt" az eredetinél sokkal jobb táncokat csinálni. A látványhoz voltak alapelképzeléseim: az egyik, hogy az étkészlet legyen herendi porcelán, és ez a jelmeztervezőnek, Túri Erzsébetnek rendkívül tetszett. Írtam egy levelet a Herendi Porcelánmanufaktúrának, ők pozitívan reagáltak erre. A díszletnél a vár és a mozgások kitalálása jelentette a legnagyobb feladatot, amit először Rózsa István díszlettervező házában próbáltunk papíron és makettben megoldani - magyarázza a rendező, aki a legkeményebb diónak az átváltozás kitalálását találta.

Hiszen a varázslat csak a Szörnyeteg életében törhet meg, a színpadi varázs nem veszhet el. (Ez Budapesten nemhogy nem veszett el, de az eredeti előadáshoz képest még látványosabb lett.) Egy ilyen típusú musical esetében - teszi hozzá a rendező - ugyanis a látvány a fontos, hiszen a szövege primer szöveg, azaz nincs mögöttes tartalma, az minden szükséges információt magában hordoz, és minden szereplő azt gondolja, amit mond.

A színészeknek, amellett, hogy személyiségükkel életre keltik a szerepeket, "egyetlen" feladata van csupán: ezt a szöveget nagyon pontosan és nagyon nagy energiával közvetíteni - ami nem kevés! Szerencsére a zene segíti őket, mert a szerzők tökéletesen ismerik a színházi hatásmechanizmust és a zenei dramaturgiát. Ez viszont egyáltalán nem jelenti azt, hogy könnyű az alapanyaggal dolgozni, hogy elég megúszásra rendezni vagy játszani.

Arra, hogy néhány egészen praktikus ötletből is megszülethet a csoda, mi sem jobb példa, mint Belle és a Szörnyeteg vacsorajelenetében az asztal megjelenése. Akik látták az előadást, emlékezhetnek, hogy a hatalmas terített asztal a színpad mélyéből emelkedik fel. Böhm felidéz egy próbát, amikor ötlet híján állt, mert nem tudta, hogyan kellene behozni ezt a szép nagy díszletelemet. Minél elegánsabban és minél gyorsabban természetesen. Ránézett az Operett színpadára, ahol meglátta a 7x1 méteres emelőt. Hirtelen bevillant egy gyerekkori emléke, egy Kio nevű illuzionista, aki a levegőben táncoltatott egy lepelt, és azonnal megtalálta a megoldást.

Végiglapozzuk A Szépség és a Szörnyeteg Broadway-előadásához készült, fotókat, jelmez- és díszletterveket is tartalmazó könyvet.  Valóban nem találni benne egyezőt a budapestivel. Elfogultság nélkül mondom, hogy a magyar előadás sokkal üdébb kivitelű, már látványában is több a könnyedség és a humor. Ezt pedig a német közönség is értékelte.

Az első németországi vendégjátékra Münchenben került sor, ahol először 2010-ben, a Prinzregententheaterben, majd 2011 októberétől a Deutsches Theater hatalmas, tökéletes színházi körülményeket biztosító sátrában játszották 28 alkalommal. Majd következett Köln, Drezda és Mannheim - ám mindegyik meghívás annak a tizenhárom Prinzregententheater-beli este valamelyikének köszönhető, amikor a BB Promotions képviselői látták az előadást.

A német turnéhoz azonban áldását kellett adnia a Disney Theatrical Groupnak is, ezért a cég nemzetközi stratégiai igazgatója, Felipe Gamba elutazott Budapestre. Rendkívül tetszettek neki a látottak, az a néhány apró módosítás, amit kért, a rendező egyetértésével történt:

 - 2011-ben jött el Gamba úr, hat évvel a bemutató után. Törvényszerű, hogy egy picit akkorra elfáradt az előadás, mert nem az eredeti szereplőgárda csinálta. Különösen a musicalegyüttes cserélődött, akik közül sokan nem a teljes próbafolyamatot csinálták végig, hanem csak úgynevezett beugró vagy felújító próbákon dolgoztak. A kért apró változtatásokkal sokat frissült a produkció, és feszesebbé is vált - avat be Böhm György a színházi darabok életciklusának időtartamába.

A Szépség és a Szörnyeteg családi musical, azaz a szülők kézen fogják gyerekeiket, beülnek az előadásra, és mindannyian remekül szórakoznak. A kiskorúakat komolyan veszik az alkotók, ugyanakkor a szülőkből, nagyszülőkből erre a három órára újra gyerek lesz, és nyugodt szívvel rácsodálkozhatnak a varázslatra. Mondják, ez az az előadás, amely után a legfáradtabb arcú nézők is kisimultan távoznak a színházból. Budapesten és az elkövetkezendő években Németországban, Ausztriában és Svájcban is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Színház

Balázs Péter 14 év után távozik a Szolnoki Szigligeti Színház éléről

Nem pályázott újra Balázs Péter, a Szolnoki Szigligeti Színház jelenlegi igazgatója, így 14 év után új vezetője lesz az intézménynek. A Kossuth-díjas színész-rendező 2019-ben egyedüli indulóként kapott bizalmat a közgyűléstől, megbízatása 2021 júniusáig szól.
Vizuál

Politikailag független társaságot alapított 42 magyar operatőr

Megalakult a Magyar Filmoperatőrök Egyesülete, amely a a magyar filmművészet legkiemelkedőbb operatőreit hivatott magába tömöríteni. Tiszteletbeli elnöke Ragályi Elemér, elnöke Szabó Gábor lett.
Klasszikus

Sosem hallott Mozart-mű csendül fel a zeneszerző születésének évfordulóján

A salzburgi mester születése után 265 évvel nem mindennapi alkalom egy ősbemutató. Egy újonnan előkerült zenemű csendül fel Mozart születésnapján.
Színház

Téli rege – Online színházi közvetítés Kenneth Branagh és Judi Dench főszereplésével

Január 29-30-án otthonról nézhető színházi közvetítésben látható a kitűnő Shakespeare-interpretációi kapcsán világszerte elismert Kenneth Branagh színész-rendező önálló társulatának Téli rege produkciója.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Zenés színház hír

Új Örökös Tagokat avattak a Budapesti Operettszínházban

Négy új tagot választott Örökös Tagjai közé a Budapesti Operettszínház január 22-én, a Magyar Kultúra Napján. Az ünnepségen, amely ezúttal a járványügyi szabályok betartásával, szűk körben zajlott, Kiss-B. Atilla, a színház főigazgatója méltatta a kitüntetetteket.
Zenés színház kvíz

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Zenés színház hír

Cseh Tamásra emlékezik a Vígszínház a Magyar Kultúra Napján

Koncertszínházi előadással idézi meg Cseh Tamás alakját január 22-én a Vígszínház. A zeneszerző, énekes éppen a Magyar Kultúra Napján lenne 78 éves, a Kelet-nyugati pályaudvar című est két nagy sikerű lemezének – a Fontátvonulás és a Nyugati pályaudvar – dalait dolgozza fel.