Zenés színház

A Szöktetés a szerájból lesz az Operabeavató új témája

2021.12.15. 09:15
Ajánlom
Hosszú évek óta telt házas siker az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál beszélgetős koncertsorozata. A legnagyobb operákat humoros és közérthető formában ízekre szedő sorozat január 17-étől Mozart Szöktetés a szerájból című művének elemzésével folytatódik.

Az Operabeavató 2013-ban az Ördögkatlan Fesztiválon indult útjára, majd a Katona József Színház Kamrájában futott telt házzal, 2018-tól a 6szín színpadán van otthon, a Delta Produkció égisze alatt, a Don Giovanni-sorozat pedig a budapesti előadásokkal párhuzamosan jövő évtől a Szegedi Nemzeti Színházban is várja majd a közönséget. A nézőket az előadásokon az ötletgazda Dinyés Dániel vezeti be a zene rejtelmeibe, míg az operai próbafolyamatba Göttinger Pál rendező enged betekintést. A minden alkalommal egyedi és megismételhetetlen beavatókhoz estéről estére a hazai operajátszás legelismertebb művészei társulnak.

Az elmúlt években terítékre került Figaro házassága, Così fan tutte és a 2021 decemberében véget érő Don Giovanni-sorozat után a Mozart-ciklus záró etapja lesz a Szöktetés a szerájból, amellyel 2022. január 17-étől évad végéig, vagyis nyárig foglalkozik majd az Operabeavató csapata.

Mozart 1781-ben írt daljátéka, a Szöktetés a szerájból, nem titkoltan azzal a szándékkal jött létre, hogy a zeneszerző lenyűgözze vele az osztrák császári udvart, és elnyerje egész Bécs, valamint a legfelsőbb körök tetszését,

hogy ezzel az operaírás csúcsára pozicionálhassa magát. Mozart ezzel a művével akart feltűnni, és az volt a célja, hogy mindent megmutasson benne, amit tud. A kamaraéneklés alappéldájaként emlegetett mű látványos áriákkal és vígjátéki szituációkkal, virtuóz stílusban, kimondottan a szórakoztatásért készült. Témája korának divatos humorforrása, a törökök.

Operabeavato2-095316.jpg

Operabeavató (Fotó/Forrás: Deim Balázs / Szentendrei Teátrum)

Dinyés Dániel zenei vezető választása nem véletlenül esett pont erre az operára, amely Mozart korai zeneszerző korszakához köthető, hiszen mint mondja:

Rendkívüli módon szórakoztat a zeneszerzői kivagyiság mozarti megnyilatkozása. Ebben az operában minden egyes sarokban van valami olyan csel, amivel a szerző azt akarja megmutatni, amit csakis ő tud.

Kevésbé dramatikus mű, mint a Figaro házassága, vagy a Don Giovanni. Még nem a színpadi szerző Mozartot ismerjük meg benne. A Szöktetés a szerájból egy sokkal inkább zenei központú történet, amivel zenészként - éppen ezért - nagyon jó foglalkozni. Olyan kihívásokat támaszt, amiket későbbi munkái során a jelenetek működése, a színpadi igazságok létrejöttének érdekében elengedett. Ebből is látszik, hogy Mozart milyen jó zeneszerző, hiszen a színháziság érdekében képes volt elengedni azt, hogy megmutassa, milyen jó is ő. A Szöktetésben azonban a tisztán zenei dolgokkal lehet foglalkozni. Elképesztően nagy kihívás, és ugyanennyire szórakoztató is.”

A Szöktetés a szerájból így méltó zárása lesz az elmúlt évek Mozart-sorozatának, mielőtt a következő évadban egy másik nagy szerző művéhez fog hozzá az Operabeavató csapata, amelynek a bejelentése a nyáron várható.

Az Operabeavató új előadásai január 17-étől minden hónapban két alkalommal láthatók a 6színben. A Szöktetés a szerájban sorozatában, 2022-ben többek között Bucsi Annamária, Cseh Antal, Ferenczy Orsolya, Gábor Géza, Horváth István, Kolonits Klára, Kovács István, László Boldizsár, Nánási Helga és Tötös Roland lesz Dinyés Dániel zenei vezető és Göttinger Pál rendező segítségére.

Fejléckép: Operabeavató (fotó/forrás: Deim Balázs / Szentendrei Teátrum)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Zenés színház

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel a a VeszprémFestre tervezett, argentin dalokra és operaáriákra épülő koncertjének műsoráról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.
Klasszikus

A világhírű Chamber Orchestra of Europe koncertjével indul április 29-én a 44. Budapesti Tavaszi Fesztivál

Magyarország EU-s csatlakozásának 20. évfordulóját ünnepli az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje, amit a világhírű Chamber Orchestra of Europe ad Perényi Miklós gordonkaművész közreműködésével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Gálaesttel támogatja az autistákat a Budapesti Operettszínház

Április 23-án Együtt az Autistákért címmel rendeznek jótékonysági estet, amelyen a legnépszerűbb operett-, illetve musicalrészleteket hallhatja a közönség az Operettszínház sztárjainak előadásában. 
Zenés színház interjú

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel a a VeszprémFestre tervezett, argentin dalokra és operaáriákra épülő koncertjének műsoráról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.
Zenés színház elhunyt

Elhunyt Michael Boder karmester

A nemzetközi hírű operadirigenst, aki idén húsvétkor a Magyar Állami Operaház Parsifal-produkcióját vezényelte, hatvanöt éves korában érte a halál – tette közzé az intézmény.
Zenés színház interjú

Nekünk találkozni kellett – interjú Nádasi Veronikával, a Carmen-musical címszereplőjével

Április 19-én, 20-án és 21-én először láthatja Magyarországon a közönség Frank Wildhorn Carmen című musicaljét a Budapesti Operettszínházban. Az első szereposztásban címszerepet alakító Nádasi Veronika számára méltó feladatot jelent ennek a minden porcikájában nagybetűs nőnek a megformálása.
Zenés színház hír

Kálmán Péter a következő évad Kamaraénekese az Operában

A népszerű basszbaritont húsvétvasárnap, a Parsifal-előadását követő tapsrend alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház legnagyobb elismerésének egyik kitüntetettje.