Zenés színház

A szószék, a katedra és a színpad – Interjú Szilágyi Enikővel

2021.08.27. 11:05
Ajánlom
Egy különös tehetséggel megáldott színművész, aki saját bevallása szerint mindenütt otthon van, ahol lelki társat, értelmi partnert, magyarokat és magyarokat szerető embereket talál. Európa az otthona, ezen belül Franciaország, Belgium és Magyarország, de Erdély a hazája. Míg Franciaországban legendás sanzonénekesként tartják számon, Budapesten egyszerre próbál prózát és musicalt a Budapesti Operettszínházban. (X)

Kolozsváron születtél, fizikai, szellemi és szakmai értelemben is nagy utat jártál be, amíg ismét hazaértél. Ez bizonyos értelemben választott sors volt, vagy egyszerűen valamiféle szükség szülte?

A politikai helyzet elsősorban, ami meghatározta, hogy mi eltávoztunk Erdélyből a férjemmel. 1987–88-ban a magyarságom miatt a filmes és televíziós munkáimtól eltiltottak, ahogy hasonló okokból a férjemet is eltávolították az állásából, hiszen nem volt eléggé román, ráadásul magyar felesége volt. Lehallgattak minket, a lakásunkban is mikrofonok voltak elrejtve, teljesen ellehetetlenült az életünk.

foto_SZILAGYI_ENIKO_1-110254.jpg

Szilágyi Enikő (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Erdély a hazád, Európa az otthonod. Hogy éled meg, hogy Európa egyre inkább elveszíti saját magát?

Olyan a civilizációnk, mint egy gyönyörű, terebélyes, egekbe nyúló, több ezer éves fa, de ha lehántják róla a kérget, védtelenné válik és elpusztulhat. Nagyon fontosnak tartom, hogy az Európai Unió – amelyre nagyon sokan vágytunk, hogy egységben legyünk, hogy megóvjon bennünket, kultúránkat, nemzeti értékeinket, identitásunkat, tradícióinkat – védelmet biztosítson. Többet kellene foglalkoznia az európai nemzetek biztonságával. Minden jel arra mutat, hogy csődbe rángatnak bennünket. Nincs kontroll alatt a migráció, a járványhelyzet, a közbiztonság. Ez egyre félelmetesebb arányokat fog ölteni, és teljes mértékben ellehetetleníti az életünket.

A tavaly Gyulán bemutatott, Ez már feltámadás című Trianon-előadásod milyen gyökerekből táplálkozott?

Ezzel az előadással nemcsak egy tartozást róttam le a székelyföldi nagyszüleim, őseim, erdélyi gyökereim iránt, hanem számomra lelkileg is kényszerítő erejű volt ez a személyes megszólalás, ez a felidézés, a megemlékezés. Felerősítette bennem a nemzetféltést, hogy tenni kell, változtatni kell. Lényeges, hogy van egy olyan odafigyelés Magyarország részéről az elszakított területeken élő magyarság felé, ami eddig nem volt. És ez fontos, nagyon fontos, hiszen együvé tartozunk. Évtizedeken át Magyarország elfelejtett bennünket. Hogy is mondja Jászai Mari? „Akiben nincs hazaszeretet, az nem érdemli meg, hogy hazája legyen, sem nemzet, sem egyes ember. A hazaszeretet a nemzetek ereje.”

Az Operettszínház szeptemberben mutatja be Balázs Zoltán rendezésében a Nine című musicalt, aminek egyik főszereplője vagy. Azonnal asszociálunk is Fellini legendás filmjére, a Nyolc és félre, ami a darabot ihlette.

Köszönet Kiss-B. Atilla főigazgatónak, aki támogatta Balázs Zoltán rendező javaslatát, hogy a musical egyik női főszerepét, Liliane La Fleurt eljátszhatom. A bemutatóm szeptember 26-án lesz. Három hónapnyi próbafolyamat van már mögöttünk, ami egyszerűen frenetikusan telt. Szellemi, lelki és fizikai öröm volt a Zolival való közös munka. Kiváló rendező, minden igényes színészkollégának kívánom, hogy dolgozhasson vele.

foto_SZILAGYI_ENIKO_2-110256.jpg

Pillanatkép a Nine próbájáról (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Hogy tapasztalod, a jövő generáció mennyire nyitott arra az alázatra, arra a precíz munkára, ami téged is jellemez?

A fiatal generációért mi vagyunk felelősek, nekünk kell irányt mutatni. Ha rossz irányba tereljük az életüket, akkor ők rossz irányba fognak haladni. A felelősség csak bennünket, a felnőtteket terhelhet.

Egyre gyakrabban gondolok arra és hangoztatom is, hogy három fontos hely van a világon, ahonnan tanulni lehet és tanulni kell: a templom, az iskola és a színház.

A szószék, a katedra és a színpad. Ide csak nagy felelősségű, tehetséges, nagy tudású, tiszta lelkű és szellemiségű, erkölcsi normákkal rendelkező és erkölcsi normákat gyakorló egyéneknek lenne szabad fellépni, hogy a tudást, a kultúrát és az igét hirdessék.

A jövőben művészi beszédet tanítasz a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés tagozatán. Óriási felelősség kerül a válladra.

Azt a 45 évet és szakmai tapasztalatot, ami mögöttem van, nagyon fontosnak tartom továbbadni. Ám legalább ennyire fontos, hogy a színházetika is bekerüljön az oktatói munkánkba. Tagja voltam a felvételi bizottságnak, 17 tehetséges fiatalt vettünk fel Kiss-B. Atilla osztályfőnök vezetésével. Meggyőződésem, hogy minden szempontból az arra legalkalmasabbak nyertek felvételt. Akit a szent láng és a szent rajongás hozott ide, azt az Isten hozta.

 

Az interjú partneri együttműködés részeként megjelentetett, támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.