Zenés színház

A szószék, a katedra és a színpad – Interjú Szilágyi Enikővel

2021.08.27. 11:05
Ajánlom
Egy különös tehetséggel megáldott színművész, aki saját bevallása szerint mindenütt otthon van, ahol lelki társat, értelmi partnert, magyarokat és magyarokat szerető embereket talál. Európa az otthona, ezen belül Franciaország, Belgium és Magyarország, de Erdély a hazája. Míg Franciaországban legendás sanzonénekesként tartják számon, Budapesten egyszerre próbál prózát és musicalt a Budapesti Operettszínházban. (X)

Kolozsváron születtél, fizikai, szellemi és szakmai értelemben is nagy utat jártál be, amíg ismét hazaértél. Ez bizonyos értelemben választott sors volt, vagy egyszerűen valamiféle szükség szülte?

A politikai helyzet elsősorban, ami meghatározta, hogy mi eltávoztunk Erdélyből a férjemmel. 1987–88-ban a magyarságom miatt a filmes és televíziós munkáimtól eltiltottak, ahogy hasonló okokból a férjemet is eltávolították az állásából, hiszen nem volt eléggé román, ráadásul magyar felesége volt. Lehallgattak minket, a lakásunkban is mikrofonok voltak elrejtve, teljesen ellehetetlenült az életünk.

foto_SZILAGYI_ENIKO_1-110254.jpg

Szilágyi Enikő (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Erdély a hazád, Európa az otthonod. Hogy éled meg, hogy Európa egyre inkább elveszíti saját magát?

Olyan a civilizációnk, mint egy gyönyörű, terebélyes, egekbe nyúló, több ezer éves fa, de ha lehántják róla a kérget, védtelenné válik és elpusztulhat. Nagyon fontosnak tartom, hogy az Európai Unió – amelyre nagyon sokan vágytunk, hogy egységben legyünk, hogy megóvjon bennünket, kultúránkat, nemzeti értékeinket, identitásunkat, tradícióinkat – védelmet biztosítson. Többet kellene foglalkoznia az európai nemzetek biztonságával. Minden jel arra mutat, hogy csődbe rángatnak bennünket. Nincs kontroll alatt a migráció, a járványhelyzet, a közbiztonság. Ez egyre félelmetesebb arányokat fog ölteni, és teljes mértékben ellehetetleníti az életünket.

A tavaly Gyulán bemutatott, Ez már feltámadás című Trianon-előadásod milyen gyökerekből táplálkozott?

Ezzel az előadással nemcsak egy tartozást róttam le a székelyföldi nagyszüleim, őseim, erdélyi gyökereim iránt, hanem számomra lelkileg is kényszerítő erejű volt ez a személyes megszólalás, ez a felidézés, a megemlékezés. Felerősítette bennem a nemzetféltést, hogy tenni kell, változtatni kell. Lényeges, hogy van egy olyan odafigyelés Magyarország részéről az elszakított területeken élő magyarság felé, ami eddig nem volt. És ez fontos, nagyon fontos, hiszen együvé tartozunk. Évtizedeken át Magyarország elfelejtett bennünket. Hogy is mondja Jászai Mari? „Akiben nincs hazaszeretet, az nem érdemli meg, hogy hazája legyen, sem nemzet, sem egyes ember. A hazaszeretet a nemzetek ereje.”

Az Operettszínház szeptemberben mutatja be Balázs Zoltán rendezésében a Nine című musicalt, aminek egyik főszereplője vagy. Azonnal asszociálunk is Fellini legendás filmjére, a Nyolc és félre, ami a darabot ihlette.

Köszönet Kiss-B. Atilla főigazgatónak, aki támogatta Balázs Zoltán rendező javaslatát, hogy a musical egyik női főszerepét, Liliane La Fleurt eljátszhatom. A bemutatóm szeptember 26-án lesz. Három hónapnyi próbafolyamat van már mögöttünk, ami egyszerűen frenetikusan telt. Szellemi, lelki és fizikai öröm volt a Zolival való közös munka. Kiváló rendező, minden igényes színészkollégának kívánom, hogy dolgozhasson vele.

foto_SZILAGYI_ENIKO_2-110256.jpg

Pillanatkép a Nine próbájáról (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Hogy tapasztalod, a jövő generáció mennyire nyitott arra az alázatra, arra a precíz munkára, ami téged is jellemez?

A fiatal generációért mi vagyunk felelősek, nekünk kell irányt mutatni. Ha rossz irányba tereljük az életüket, akkor ők rossz irányba fognak haladni. A felelősség csak bennünket, a felnőtteket terhelhet.

Egyre gyakrabban gondolok arra és hangoztatom is, hogy három fontos hely van a világon, ahonnan tanulni lehet és tanulni kell: a templom, az iskola és a színház.

A szószék, a katedra és a színpad. Ide csak nagy felelősségű, tehetséges, nagy tudású, tiszta lelkű és szellemiségű, erkölcsi normákkal rendelkező és erkölcsi normákat gyakorló egyéneknek lenne szabad fellépni, hogy a tudást, a kultúrát és az igét hirdessék.

A jövőben művészi beszédet tanítasz a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés tagozatán. Óriási felelősség kerül a válladra.

Azt a 45 évet és szakmai tapasztalatot, ami mögöttem van, nagyon fontosnak tartom továbbadni. Ám legalább ennyire fontos, hogy a színházetika is bekerüljön az oktatói munkánkba. Tagja voltam a felvételi bizottságnak, 17 tehetséges fiatalt vettünk fel Kiss-B. Atilla osztályfőnök vezetésével. Meggyőződésem, hogy minden szempontból az arra legalkalmasabbak nyertek felvételt. Akit a szent láng és a szent rajongás hozott ide, azt az Isten hozta.

 

Az interjú partneri együttműködés részeként megjelentetett, támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar zenetörténet csillagai is bekerülnek a Zene Háza új, dívákról szóló kiállításába

Marton Éva, Zsédenyi Adrienn Zséda, Rúzsa Magdi, Koncz Zsuzsa és még sok más díva személyes történetét is bemutatja a Magyar Zene Háza május 17-én nyíló, új kiállítása, a Dívák & Ikonok.
Klasszikus

TITOK a Pannon Filharmonikusokkal

A társulat új évadában arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi a TITOK? A Pannon Filharmonikusok budapesti bérletsorozata már elérhető, áprilisban pedig Pécsett is meghirdetik új évaduk programját.
Plusz

Dömösön folytatódik a Szeláví! Fesztivál története

Barátok, nyáresti koncertek, koccintás az élet apró örömeire és kirándulások a Dunakanyar egyik legszebb településén, Dömösön. Sátrazás a csillagok alatt, három nap önfeledt szabadság: idén is várja a kikapcsolódni vágyókat a Szeláví! Fesztivál.
Könyv

Borsik Miklós veheti át a Hazai Attila Irodalmi Díjat

A költő, író, kritikus április 30-án a Nyitott Műhelyben veheti át a fiatalon elhunyt művészről elnevezett elismerést, amellyel a Hazai Attilához hasonlóan újító, kísérletező szerzőket ismerik el. 
Zenés színház

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.
Zenés színház ajánló

Gálaesttel támogatja az autistákat a Budapesti Operettszínház

Április 23-án Együtt az Autistákért címmel rendeznek jótékonysági estet, amelyen a legnépszerűbb operett-, illetve musicalrészleteket hallhatja a közönség az Operettszínház sztárjainak előadásában. 
Zenés színház interjú

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel a a VeszprémFestre tervezett, argentin dalokra és operaáriákra épülő koncertjének műsoráról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.
Zenés színház elhunyt

Elhunyt Michael Boder karmester

A nemzetközi hírű operadirigenst, aki idén húsvétkor a Magyar Állami Operaház Parsifal-produkcióját vezényelte, hatvanöt éves korában érte a halál – tette közzé az intézmény.
Zenés színház interjú

Nekünk találkozni kellett – interjú Nádasi Veronikával, a Carmen-musical címszereplőjével

Április 19-én, 20-án és 21-én először láthatja Magyarországon a közönség Frank Wildhorn Carmen című musicaljét a Budapesti Operettszínházban. Az első szereposztásban címszerepet alakító Nádasi Veronika számára méltó feladatot jelent ennek a minden porcikájában nagybetűs nőnek a megformálása.