"A Budapesti Wagner-napok előadásait nem nevezem félig szcenírozottnak, én mindig speciális vagy inkább minimalista rendezést szeretek a pódiumon látni" - nyilatkozta Fischer Ádám, majd hozzátette, hogy a minimalizmus ebben az esetben nem öncél, hanem nagyon is illik a Müpába, a hangversenyterem belső képéhez és a Budapesti Wagner-napok stílusához. Könnyebb egy ilyen előadást technikailag létrehozni, a szükségből erényt csinálni. "Művészileg ez persze sokkal-sokkal nehezebb, mert nagyon koncentráltan kell dolgozniuk az előadóknak, minél kevesebb az akció, annál jobbnak kell lenni - mutatott rá a karmester."
A Tannhäusert 1845. október 19-én mutatták be Drezdában. A párizsi bemutató számára 1861-ben Wagner átdolgozta művét. "A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a drezdai változatot fogják játszani, mert az stilárisan sokkal egységesebb, mint a párizsi" - árulta el Fischer Ádám. A produkciót, amely az idei Wagner-napok újdonsága lesz, és amelyet a bemutatót követően június 19-én is láthat a közönség, két német művész, Matthias Oldag rendező és Thomas Gruber díszlettervező állítja színpadra. Ők, bár a miskolci operafesztivál jóvoltából nem ismeretlenek a magyar közönség előtt, először dolgoznak a Müpában. "Nincs könnyű feladata a rendezőnek, mert színházi munkához szokott. Itt azonban meg kell küzdenie azzal a gondolattal, hogy szinte sértetlenül hagyjuk a koncertterem hangulatát, és a köznapi ruhát viselő szereplők egyfajta elidegenítő effektusként jelennek meg az operaelőadásban" - részletezte a karmester.
A premieren az eredetileg felkért Christiane Iven helyett Szabóki Tünde énekli Erzsébetet. A német szoprán a közelmúltban állandó szerződést kötött a stuttgarti együttessel, bár a színház elengedte volna, a próbafolyamatot bizonytalanná tette volna stuttgarti elkötelezettsége. Vénuszt mindkét esten a szentpétervári Jelen Zsidkova alakítja, aki Amszterdamban nagy sikerrel mutatkozott be Bretz Gábor oldalán A kékszakállú herceg várában, ugyancsak Fischer Ádám vezényletével. A címszereplő Robert Dean Smith 1997 óta rendszeres vendége a Bayreuthi Ünnepi Játékoknak, világszerte az egyik legkeresettebb Wagner-tenor.
Fischer Ádám már tavaly jelezte, hogy a Hartmut Schörghofer rendezte Ring 2012-ben látható utoljára: jövőre nem tervezi A Nibelung gyűrűje-tetralógiát, mert úgy véli, hogy Wagner születésének 200., illetve halálának 130. évfordulóján sokan "startolnak" rá az opus magnumra. A jövő évi bemutató A nürnbergi mesterdalnokok lesz. A 2013-as Wagner-napok előzetes programjában a Lohengrin-felújítás mellett nem szerepel Fischer Ádám neve. "A Budapesti Wagner-napokat nem tekintem a privát fesztiválomnak, ezért szeretnék egy fiatal karmestert meghívni ehhez a produkcióhoz" - mondta a karmester, aki egyébként május 26-án este bemutatót is vezényelt: a Zürichi Operában már a harmadik rendezést, most Adrian Marthaler munkáját dirigálta.