Zenés színház

A tehetség népszerű

2016.05.11. 08:38
Ajánlom
Április közepétől újra jelentkezik a Virtuózok televíziós tehetségkutató a Duna Televízión. A zsűriben helyet foglaló Kesselyák Gergellyel a műsor mellett a miskolci BartókPlusz Operafesztivál művészeti vezetőjeként a tavaly elindult Bartók-emlékév eseményeiről, az Operaház nemrég megbízott új első karmestereként pedig a dalszínházhoz kötődő élményeiről beszélgettünk.

- Milyen tapasztalatokkal és várakozással vágott bele a Virtuózok új adássorozatába?

- Már az első alkalommal egy nagyon átgondolt struktúrát kaptunk, ezért számottevő újítás nincs a műsorfolyamban, a zsűri munkája az, amelyben sok minden gördülékenyebbé vált. Szempillantásokból értjük egymást, a rutin örömével indultak a felvételek. Személycsere nem történt, világosan látszik, hogy vannak különböző, gondolkodásmódbeli karakterek, de az összeállítás jól reprezentálja azt, hogy ez a műfaj mégsem annyira szubjektív, mint mondjuk egy

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

könnyűzenei tehetségkutató. Van egy nagyon komoly szakmai mérce, amiről az ízlésbeli preferenciák után, rövid idő alatt megegyezésre jutunk.

- Az első felvételek már megtörténtek. Mit lehet tudni a jelentkezőkről?

- Túlnyomórészt hangszeresek jelentkeztek, de most már látványosan képviselteti magát az énekesszakma is. Ez örömteli a műsor egyik alapcéljának, a komolyzene népszerűsítésének a szempontjából is, hiszen a közönségsikerért sokkal jobban meg kell küzdenie adott esetben egy hegedűsnek, mint egy énekesnek. Ha valaki eljön és jó kiállással elénekel egy remek operaáriát, akkor az már fél siker.

- Az Ön által vezetett BartókPlusz Operafesztiválhoz tavaly szorosan kapcsolódtak a műsorban megismert tehetségek.

- A fesztivál különdíja kapcsán Szauer Bianka kapott lehetőséget, de Tóth Bettinek is volt hangversenye. Ha mondhatom így, Bianka kabalafigurájává vált a fesztiválnak. Idén is készülünk díjat adni, és két friss nyertes fel is lép majd a nyitókoncerten. Viszonylag sűrű lesz a program, mert a Virtuózok gálától számítva egy hét múlva indítjuk a fesztivált június 10-én.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

- A tavaly elindult Bartók-év részeként a fesztivál kiemelten foglalkozik a zeneszerző életművével. Milyen programok lesznek?

- A Bartók-maraton keretében egy estén kerül színpadra a szerző három színpadi műve, A kékszakállú herceg vára, A csodálatos mandarin és A fából faragott királyfi M. Tóth Géza rendezésében. Szervezünk egy kétnapos konferenciát Bartók és a színpad címmel, amelynek fókuszában a színpadi művek eddigi előadói gyakorlatai és színpadi koncepciói állnak. Egy hatnapos előadássorozat keretében az életmű egészét mutatjuk be. Délutánonként kamarazenei és templomi koncertek lesznek, a záróeseményen pedig a Nemzeti Filharmonikusok lépnek fel Kocsis Zoltán vezetésével.

- Miben látja a több éves hagyományra visszatekintő BartókPlusz eseménysorozat jelentőségét?

- Öt éve azt a célt tűztem ki az operafesztivál elé, hogy inspirálja a modern népopera megszületését. Bátorítani szeretném a szerzőket arra, hogy újra rátaláljanak az útra, amit Gershwin és Bernstein indított el. Ennek érdekében a műfaj Bartók óta megszületett, de kevéssé ismert darabjait tűzzük műsorra, másrészt ebben a szellemben kérünk fel zeneszerzőket is darabok megírására. Idén Beischer-Matyó Tamás Kreatív kapcsolatok című alkotását mutatjuk be. A harmadik pedig, hogy kivisszük az operát az utcára. Idén a Carment élvezheti majd a Miskolcra látogató közönség.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

- Szilárd véleménye van arról, hogy a népopera, hogyan nyerheti vissza jelentőségét.

Egy hétpontos szakmai ajánlásban foglaltam össze a gondolataimat, amelyben úgy vélem, hogy a népoperának a mai kortárs opera színvonalát képviselve kellene olyan népszerűséget felmutatnia mint amilyennel a musical rendelkezik. Nem a rétegopera létezését kell megkérdőjelezni, de hiányosság, hogy nem létezik kortárs népopera, amit nem kisebb géniuszok művelték a saját korukban mint Mozart, Verdi vagy Puccini. Nem szeretnék feltalálni valami újat, csak arra ösztönözném a szerzőket, hogy keressék meg a hangot, a zenei hangot a mai széles közönséghez. Határozottan gondolom, hogy a mai embernek a zenei igénye nagyobb mint valaha, hiszen a felszállunk valamilyen tömegközlekedési eszközre, azt látjuk, hogy szinte mindenki hallgat valamit. Nem kellene hagynunk, hogy ezt a nagy közönséget a könnyűzene kisajátítsa, hanem szükség lenne a széles körben fogyasztható komolyzenére. Ez egy nagy felelősség, mert az opera drága műfaj, és ha az érdeklődés fokozatosan elkopik, a döntéshozóknak nem áll majd érdekében a finanszírozás.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

- A műfaj reformjáért az Operaház első karmestereként is szót emelhet. Hogyan fogadta a kinevezést?

- A helyzet váratlanul ért, mert Halász Péter távozásának számomra nem voltak előjelei. Ókovács Szilveszter hamar megkeresett, majd elindult egy hármas egyeztetés köztünk és Kocsár Balázs között. Örülök ennek a lehetőségnek, az Operaház mindig is közel állt hozzám, a diploma után egyetlen embertől kértem meghallgatást, és ő Szinetár Miklós volt. Azt mondtam, hogy engem az opera érdekel, vannak feladataim, de nem fogok elmenni egy zenekarhoz sem. A következő évben kaptam egy előadást, két év múlva pedig premiert. Az, hogy megint együtt lélegzem a társulattal, mindennél fontosabb. Boldog vagyok, hogy része az életemnek, miközben nem rám hárul a temérdek adminisztráció, így marad időm a Virtuózokra, Miskolcra és a saját pályámra is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.