Zenés színház

A tehetség népszerű

2016.05.11. 08:38
Ajánlom
Április közepétől újra jelentkezik a Virtuózok televíziós tehetségkutató a Duna Televízión. A zsűriben helyet foglaló Kesselyák Gergellyel a műsor mellett a miskolci BartókPlusz Operafesztivál művészeti vezetőjeként a tavaly elindult Bartók-emlékév eseményeiről, az Operaház nemrég megbízott új első karmestereként pedig a dalszínházhoz kötődő élményeiről beszélgettünk.

- Milyen tapasztalatokkal és várakozással vágott bele a Virtuózok új adássorozatába?

- Már az első alkalommal egy nagyon átgondolt struktúrát kaptunk, ezért számottevő újítás nincs a műsorfolyamban, a zsűri munkája az, amelyben sok minden gördülékenyebbé vált. Szempillantásokból értjük egymást, a rutin örömével indultak a felvételek. Személycsere nem történt, világosan látszik, hogy vannak különböző, gondolkodásmódbeli karakterek, de az összeállítás jól reprezentálja azt, hogy ez a műfaj mégsem annyira szubjektív, mint mondjuk egy

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

könnyűzenei tehetségkutató. Van egy nagyon komoly szakmai mérce, amiről az ízlésbeli preferenciák után, rövid idő alatt megegyezésre jutunk.

- Az első felvételek már megtörténtek. Mit lehet tudni a jelentkezőkről?

- Túlnyomórészt hangszeresek jelentkeztek, de most már látványosan képviselteti magát az énekesszakma is. Ez örömteli a műsor egyik alapcéljának, a komolyzene népszerűsítésének a szempontjából is, hiszen a közönségsikerért sokkal jobban meg kell küzdenie adott esetben egy hegedűsnek, mint egy énekesnek. Ha valaki eljön és jó kiállással elénekel egy remek operaáriát, akkor az már fél siker.

- Az Ön által vezetett BartókPlusz Operafesztiválhoz tavaly szorosan kapcsolódtak a műsorban megismert tehetségek.

- A fesztivál különdíja kapcsán Szauer Bianka kapott lehetőséget, de Tóth Bettinek is volt hangversenye. Ha mondhatom így, Bianka kabalafigurájává vált a fesztiválnak. Idén is készülünk díjat adni, és két friss nyertes fel is lép majd a nyitókoncerten. Viszonylag sűrű lesz a program, mert a Virtuózok gálától számítva egy hét múlva indítjuk a fesztivált június 10-én.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

- A tavaly elindult Bartók-év részeként a fesztivál kiemelten foglalkozik a zeneszerző életművével. Milyen programok lesznek?

- A Bartók-maraton keretében egy estén kerül színpadra a szerző három színpadi műve, A kékszakállú herceg vára, A csodálatos mandarin és A fából faragott királyfi M. Tóth Géza rendezésében. Szervezünk egy kétnapos konferenciát Bartók és a színpad címmel, amelynek fókuszában a színpadi művek eddigi előadói gyakorlatai és színpadi koncepciói állnak. Egy hatnapos előadássorozat keretében az életmű egészét mutatjuk be. Délutánonként kamarazenei és templomi koncertek lesznek, a záróeseményen pedig a Nemzeti Filharmonikusok lépnek fel Kocsis Zoltán vezetésével.

- Miben látja a több éves hagyományra visszatekintő BartókPlusz eseménysorozat jelentőségét?

- Öt éve azt a célt tűztem ki az operafesztivál elé, hogy inspirálja a modern népopera megszületését. Bátorítani szeretném a szerzőket arra, hogy újra rátaláljanak az útra, amit Gershwin és Bernstein indított el. Ennek érdekében a műfaj Bartók óta megszületett, de kevéssé ismert darabjait tűzzük műsorra, másrészt ebben a szellemben kérünk fel zeneszerzőket is darabok megírására. Idén Beischer-Matyó Tamás Kreatív kapcsolatok című alkotását mutatjuk be. A harmadik pedig, hogy kivisszük az operát az utcára. Idén a Carment élvezheti majd a Miskolcra látogató közönség.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

- Szilárd véleménye van arról, hogy a népopera, hogyan nyerheti vissza jelentőségét.

Egy hétpontos szakmai ajánlásban foglaltam össze a gondolataimat, amelyben úgy vélem, hogy a népoperának a mai kortárs opera színvonalát képviselve kellene olyan népszerűséget felmutatnia mint amilyennel a musical rendelkezik. Nem a rétegopera létezését kell megkérdőjelezni, de hiányosság, hogy nem létezik kortárs népopera, amit nem kisebb géniuszok művelték a saját korukban mint Mozart, Verdi vagy Puccini. Nem szeretnék feltalálni valami újat, csak arra ösztönözném a szerzőket, hogy keressék meg a hangot, a zenei hangot a mai széles közönséghez. Határozottan gondolom, hogy a mai embernek a zenei igénye nagyobb mint valaha, hiszen a felszállunk valamilyen tömegközlekedési eszközre, azt látjuk, hogy szinte mindenki hallgat valamit. Nem kellene hagynunk, hogy ezt a nagy közönséget a könnyűzene kisajátítsa, hanem szükség lenne a széles körben fogyasztható komolyzenére. Ez egy nagy felelősség, mert az opera drága műfaj, és ha az érdeklődés fokozatosan elkopik, a döntéshozóknak nem áll majd érdekében a finanszírozás.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely

- A műfaj reformjáért az Operaház első karmestereként is szót emelhet. Hogyan fogadta a kinevezést?

- A helyzet váratlanul ért, mert Halász Péter távozásának számomra nem voltak előjelei. Ókovács Szilveszter hamar megkeresett, majd elindult egy hármas egyeztetés köztünk és Kocsár Balázs között. Örülök ennek a lehetőségnek, az Operaház mindig is közel állt hozzám, a diploma után egyetlen embertől kértem meghallgatást, és ő Szinetár Miklós volt. Azt mondtam, hogy engem az opera érdekel, vannak feladataim, de nem fogok elmenni egy zenekarhoz sem. A következő évben kaptam egy előadást, két év múlva pedig premiert. Az, hogy megint együtt lélegzem a társulattal, mindennél fontosabb. Boldog vagyok, hogy része az életemnek, miközben nem rám hárul a temérdek adminisztráció, így marad időm a Virtuózokra, Miskolcra és a saját pályámra is.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Vizuál

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.