Zenés színház

"A tökéletes szerep Hoffmannál érhető tetten"

2016.07.21. 08:27
Ajánlom
Sébastien Guèze Európa szinte mindegyik fontos operaházában és koncerttermében fellépett már, számos versenygyőzelmet is magáénak tudhat. Budapesten azonban első alkalommal énekel július 22-én. A tenorral az operáról és a színészi kihívásokat illetően tökéletes szerepről beszélgettünk.

- Honnan a vonzalom az éneklés, de különösen az opera iránt?

- Számomra az opera a zene és a színház különös, élő organizmusát jelenti. Azt, hogy úgy érezheti magát az ember, miközben valaki más bőrébe bújik és nagyzenekari kísérettel énekel, mintha egy filmben játszana. Az éneklés, a zene és a mozi „házassága” fizikailag és érzelmileg is erőteljes összművészetté válik az előadó számára is.

Az opera, egyáltalán bármilyen színpadi műfaj meglehetősen rizikós pálya, mondhatnánk úgy is, kockázatos üzlet. Nemzetközi gazdálkodási szakon végeztél, mi vitt mégis a színpad felé?

- 18 évesen, amikor komolyabban kezdtem foglalkozni a hangképzéssel, egyértelmű volt, hogy civil szakmát is választok. Miután befejeztem a mesterképzést az egyetemen, úgy döntöttem, hogy a következő négy évet a Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris falai közt töltöm.

Sébastien Guèze

Sébastien Guèze

Azt tűztem ki célként magam elé, hogy 28 éves koromra meg kell tudnom élni az éneklésből, ha nem, visszatérek az eredeti szakmámhoz. De 26 évesen elnyertem Placido Domingo énekversenyén, az Operalián két díjat, és elkezdődött a professzionális karrierem. Ma inkább az egyes szerepek érdekelnek, azok, amelyeket már énekeltem, és amelyekben folyamatosan változom, fejlődöm, illetve azok, amelyek még előttem állnak, mint az, hogy hol, melyik operaházban vagy koncertteremben lépek fel. Persze fontos az akusztika, de számomra fontosabb, hogy kikkel léphetek színpadra, mi történik egy-egy este. Szerencsém volt a partnereimmel, az énekesekkel, különösen a szopránokkal, a karmesterekkel, mind a sztárokkal, mind azokkal, akik még a pályájuk elején állnak.

- Az elmúlt évadban elég sokat utaztál: Marseille-ben, Guadalajarában, Toulonban, Bonnban, Saint Etienne-ben, Hong Kongban léptél fel. Mit szeretsz az utazásban, és mikor mondod azt, hogy elég, most már szeretnél otthon lenni, becsukni az ajtót magad mögött, ki sem lépni a lakásból?

- Egy évadban általában öt operaprodukciót vállalok és néhány koncertet. Az operáknál ez könnyű: két hónap alatt megtörténik az előkészítés, lezajlanak a próbák és az előadások. Ebben az évadban hatot vállaltam, ehhez jön még öt-tíz koncert, szóval kezdődik az az időszak, amit az elfoglalt jelzővel illetnek.

Nagyon nehéz megtalálni az egyensúlyt.

Télen volt egy bemutatóm, és ott a próbák alatt már éreztem a fáradtságot.

Nem csupán hangilag és fizikailag, hanem szellemileg. Ha túl sokat vállal az ember, egyszerűen nem lesz mondanivalója a színpadon. Ezeket az üres periódusokat komolyan kell venni, picit visszább kell venni, pihenni kell, fel kell frissülni. Utazni azért jó, mert új kultúrákat fedezhetünk fel, fantasztikus emberekkel találkozhatunk, akik egész másképp látják a világot, és ez művészileg rendkívül inspiratív. Nagyon szerencsés vagyok, hogy így élhetek, és mindazt, amit megélek, szeretném megmutatni, visszaadni a közönségnek.

Minden este más, és minden színházban, koncertteremben van valaki, akinek az az első estéje, és van, akinek az utolsó.

Ennek a két embernek a lehető legtöbbet és legjobban kell nyújtanunk.

Sébastien Guèze

Sébastien Guèze

- Széles a repertoárod, a klasszikus tenorhősök közül minden fiatal férfi megtalálható rajta. Ki az, akivel a leginkább hasonlónak érzed a habitusotokat?

- Ez kicsit olyan, mint amikor a szülőtől megkérdezik, melyik gyerekét szereti a legjobban. Rómeó, Des Grieux, Rodolfo romantikussága, Nemorino viccessége rám is jellemző. Remélem, hamarosan bekövetkezik Werther és Don José korszaka is.

A tökéletes szerep, azt hiszem, Hoffmannál érhető tetten:

egy felvonás humor és őrület, egy felvonás romantika, egy felvonás szenvedély. Egy ilyen karakter esetében minden színészi képességet elő kell hívnia az embernek magából, ez pedig Oscar-díjat érő alakítás!

- James Valentivel és Martin Mühlével lépsz a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra. Énekeltetek már együtt?

Kapcsolódó

"A nagybácsim rendszeresen Pavarottit hallgatott a kocsijában"

Legszívesebben Cavaradossival azonosul, a New York-i Divathéten Anna Nyetrebko mellett ül, miközben a jótékonysági felkéréseket sem utasítja vissza. Ki ő? A július 22-i Három tenor a Szigeten koncert amerikai fellépője, James Valenti. Ismerkedjenek meg vele!

- Még soha. Mindig nagyon nehéz, ha csak a színpadon találkozunk, nem egy teljes próbafolyamatot csinálunk végig együtt. De abban biztos vagyok, hogy az első találkozásnál létrejön az a bizonyos kémia. Egy ilyen vidámsággal teli nyári koncert három tenorral, egy csodálatos parkban, egy számomra új kulturális közegben – előre örülök, hogy részese lehetek! A napsütés, vagy a holdfény és a mosolyok elvégzik a legnagyobb munkát. Nekünk már csak énekelni kell. Remélem, sokakkal találkozom! (Nevet.)

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.