Zenés színház

"A tökéletes szerep Hoffmannál érhető tetten"

2016.07.21. 08:27
Ajánlom
Sébastien Guèze Európa szinte mindegyik fontos operaházában és koncerttermében fellépett már, számos versenygyőzelmet is magáénak tudhat. Budapesten azonban első alkalommal énekel július 22-én. A tenorral az operáról és a színészi kihívásokat illetően tökéletes szerepről beszélgettünk.

- Honnan a vonzalom az éneklés, de különösen az opera iránt?

- Számomra az opera a zene és a színház különös, élő organizmusát jelenti. Azt, hogy úgy érezheti magát az ember, miközben valaki más bőrébe bújik és nagyzenekari kísérettel énekel, mintha egy filmben játszana. Az éneklés, a zene és a mozi „házassága” fizikailag és érzelmileg is erőteljes összművészetté válik az előadó számára is.

Az opera, egyáltalán bármilyen színpadi műfaj meglehetősen rizikós pálya, mondhatnánk úgy is, kockázatos üzlet. Nemzetközi gazdálkodási szakon végeztél, mi vitt mégis a színpad felé?

- 18 évesen, amikor komolyabban kezdtem foglalkozni a hangképzéssel, egyértelmű volt, hogy civil szakmát is választok. Miután befejeztem a mesterképzést az egyetemen, úgy döntöttem, hogy a következő négy évet a Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris falai közt töltöm.

Sébastien Guèze

Sébastien Guèze

Azt tűztem ki célként magam elé, hogy 28 éves koromra meg kell tudnom élni az éneklésből, ha nem, visszatérek az eredeti szakmámhoz. De 26 évesen elnyertem Placido Domingo énekversenyén, az Operalián két díjat, és elkezdődött a professzionális karrierem. Ma inkább az egyes szerepek érdekelnek, azok, amelyeket már énekeltem, és amelyekben folyamatosan változom, fejlődöm, illetve azok, amelyek még előttem állnak, mint az, hogy hol, melyik operaházban vagy koncertteremben lépek fel. Persze fontos az akusztika, de számomra fontosabb, hogy kikkel léphetek színpadra, mi történik egy-egy este. Szerencsém volt a partnereimmel, az énekesekkel, különösen a szopránokkal, a karmesterekkel, mind a sztárokkal, mind azokkal, akik még a pályájuk elején állnak.

- Az elmúlt évadban elég sokat utaztál: Marseille-ben, Guadalajarában, Toulonban, Bonnban, Saint Etienne-ben, Hong Kongban léptél fel. Mit szeretsz az utazásban, és mikor mondod azt, hogy elég, most már szeretnél otthon lenni, becsukni az ajtót magad mögött, ki sem lépni a lakásból?

- Egy évadban általában öt operaprodukciót vállalok és néhány koncertet. Az operáknál ez könnyű: két hónap alatt megtörténik az előkészítés, lezajlanak a próbák és az előadások. Ebben az évadban hatot vállaltam, ehhez jön még öt-tíz koncert, szóval kezdődik az az időszak, amit az elfoglalt jelzővel illetnek.

Nagyon nehéz megtalálni az egyensúlyt.

Télen volt egy bemutatóm, és ott a próbák alatt már éreztem a fáradtságot.

Nem csupán hangilag és fizikailag, hanem szellemileg. Ha túl sokat vállal az ember, egyszerűen nem lesz mondanivalója a színpadon. Ezeket az üres periódusokat komolyan kell venni, picit visszább kell venni, pihenni kell, fel kell frissülni. Utazni azért jó, mert új kultúrákat fedezhetünk fel, fantasztikus emberekkel találkozhatunk, akik egész másképp látják a világot, és ez művészileg rendkívül inspiratív. Nagyon szerencsés vagyok, hogy így élhetek, és mindazt, amit megélek, szeretném megmutatni, visszaadni a közönségnek.

Minden este más, és minden színházban, koncertteremben van valaki, akinek az az első estéje, és van, akinek az utolsó.

Ennek a két embernek a lehető legtöbbet és legjobban kell nyújtanunk.

Sébastien Guèze

Sébastien Guèze

- Széles a repertoárod, a klasszikus tenorhősök közül minden fiatal férfi megtalálható rajta. Ki az, akivel a leginkább hasonlónak érzed a habitusotokat?

- Ez kicsit olyan, mint amikor a szülőtől megkérdezik, melyik gyerekét szereti a legjobban. Rómeó, Des Grieux, Rodolfo romantikussága, Nemorino viccessége rám is jellemző. Remélem, hamarosan bekövetkezik Werther és Don José korszaka is.

A tökéletes szerep, azt hiszem, Hoffmannál érhető tetten:

egy felvonás humor és őrület, egy felvonás romantika, egy felvonás szenvedély. Egy ilyen karakter esetében minden színészi képességet elő kell hívnia az embernek magából, ez pedig Oscar-díjat érő alakítás!

- James Valentivel és Martin Mühlével lépsz a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra. Énekeltetek már együtt?

Kapcsolódó

"A nagybácsim rendszeresen Pavarottit hallgatott a kocsijában"

Legszívesebben Cavaradossival azonosul, a New York-i Divathéten Anna Nyetrebko mellett ül, miközben a jótékonysági felkéréseket sem utasítja vissza. Ki ő? A július 22-i Három tenor a Szigeten koncert amerikai fellépője, James Valenti. Ismerkedjenek meg vele!

- Még soha. Mindig nagyon nehéz, ha csak a színpadon találkozunk, nem egy teljes próbafolyamatot csinálunk végig együtt. De abban biztos vagyok, hogy az első találkozásnál létrejön az a bizonyos kémia. Egy ilyen vidámsággal teli nyári koncert három tenorral, egy csodálatos parkban, egy számomra új kulturális közegben – előre örülök, hogy részese lehetek! A napsütés, vagy a holdfény és a mosolyok elvégzik a legnagyobb munkát. Nekünk már csak énekelni kell. Remélem, sokakkal találkozom! (Nevet.)

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Színház

A főváros létrehozza a pesti Jurányit a függetleneknek

A Jurányi Ház mintájára alkotó- és játszóhelyet kívánnak létrehozni a független színházaknak, kulturális műhelyeknek a főváros tulajdonában álló volt iskolaépületben, a XIII. kerületi Szabolcs utcában.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fokanov Anatolij: „Csak azt vállalom el, amit szeretek”

Harminchárom évvel ezelőtt Rigolettóként debütált Budapesten; hamar, 1992-ben lett az OPERA tagja. Fokanov Anatolijjal éppen akkor egyeztettem egy „életútinterjú” ügyében, amikor kiderült, hogy az örökös tagok sorába választották.
Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.