Zenés színház

A vállalkozás dicsérete

2007.12.06. 00:00
Ajánlom
Úgy tűnik, sorozatba fogott a Madách Színház és a Művészetek Palotája: olyan zenés színpadi komponistákra koncentrálnak, akik Magyarországon kevéssé népszerűek, a musical története és jelene szempontjából életművük azonban megkerülhetetlen. A tavalyi évadban előadott, s aztán a körúti színház stúdiórepertoárjára került Kurt Weill Cabaret után idén Szenvedély címmel Stephen Sondheim dalaiból válogattak.

Sáfár Mónika, Miller Lajos, Miller Zoltán, Mahó Andrea, Nagy Sándor, Oroszlán Szonja

Két éve, az amerikai zeneszerző-szövegíró 75. születésnapjára szervezett nagyszabású gálaestre még a Lila akác köz lakói is mozgóképes-lapot juttattak el. A Született feleségek és hozzátartozóik kedvenc, egész pontosan sorozatbeli helyzetükre utaló Sondheim-dalaikat küldték a mesternek. Furcsa pillanat volt ez: a leginkább kritikusok és színházi szakemberek körében kedvelt Sondheim és a globális populáris kultúra egyik iskolapéldájaként említhető sorozat... nos, keresni kell a megfelelő igét, mert nem találkoztak, nem kapcsolódtak össze, pláne nem kölcsönösen hatottak egymásra, mégis mutatja annak jelentőségét, hogy a kasszasikereket ritkán produkáló Sondheim megkerülhetetlen, ha a Broadwayről vagy Hollywoodról beszélünk.

Magyarországon sem állnak kígyózó sorok a pénztárak előtt, a bemutatók száma igen alacsony, neve a szélesebb közönségrétegeknek maximum a West Side Story szövegírójaként mond bármit is. Legutóbb két éve, Marosvásárhelyen játszották a Hallottátok, mi esett meg útban a Fórum felé?! című a darabot, előtte az 1999/2000 évadban Kaposváron a Sweeney Toddot. A londoni borbély története Nyakfelmetsző címmel horrormusicalként, sőt horroroperaként 1992-ben az Erkel Színházban megbukott, a kaposvári előadás Ascher Tamás rendezésében az Országos Színházi Találkozón és a kritikusok körében is számos díjat szerzett (de ez nem a zenés rémtörténet műfajmegjelölésen múlott). A Little Night Music két kevéssé érdekes előadásban került színpadra. Annál jelentősebb lehetett volna az Orgyilkosok a Rock, pontosabban a Csikk Színházban, de nem játszhatták túl sokáig.

A hetvenes évek végén először a West Enden, majd a Broadwayn mutatták be a Side by Side by Sondheim című estet, amelyről sokan állították, ha a dalok megszabadulnak a librettó kötöttségeitől, és revüként vagy koncertszerűen kerülnek előadásra, könnyebben felfedezhetők igazi értékeik. Az ismeretlenség hátrányából és e kritikai megjegyzésből kellett volna erényt kovácsolnia Valló Péter rendezőnek, úgy látszik azonban, hogy sem a zene, sem a szöveg kreatívan nem inspirálta. Izgalmas, eredeti, netán szellemes megoldásnak kevéssé nevezhető, ha egy dalban elhangzik a "lecsapok rá" kifejezés, akkor az azt éneklő színésznő rácsap a zongorára, vagy a vidéki víkendre utazás közben eljátsszák az autóban zötykölődést, sőt láthatunk – vetítve persze – őzet, vadászt, kastélyt, a fekete-fehér képen meg jól bezöldül a fű, hiszen a szövegben előfordulnak ezek a kifejezések. Értelmezés híján maradt annyi, hogy a Kurt Weill Cabaret néhány jazzkorszakból ittmaradt papírmasé zenésszel kiegészített terében hat színész elénekelt huszonnégy dalt. (A díszlethasználat felveti a kérdést, vajon ez gazdaságossági okból történt-e, vagy a sorozatjelleget explicit módon kívánták jelezni.)

Mahó Andrea finom, elegáns és visszafogott, Miller Zoltán meg líraian édes. Oroszlán Szonja csacskább és emancipáltabb számokat kapott (utóbbi miatt estélyi helyett rá nadrág került), Nagy Sándor pedig a cinikusabb, energikusabb, dühből a bárpultra felugrós típusúakat. Miller Lajostól annak ellenére, hogy Sondheim világa nem volt ismeretlen számára, hiszen az Erkelben énekelte Sweeney Todd szerepét, idegenül, fénytelenül szóltak a dalok. Szenvedély nélkül fütyülhetnénk az estére, ha nem lett volna Sáfár Mónika, akinek előadásában a Bohócok, hé! (ön)iróniája, keserűsége, színházi és élettapasztalata sokszor vágyott színházi pillanattá sűrűsödött, illetve a dalokat betanító és zongorán kísérő Zádori László, aki értő-érzékeny intelligenciával játszotta a könnyűnek egyáltalán nem nevezhető sondheimi hangjegytolulásokat.

(Szenvedély - Musicalkoncert Stephen Sondheim műveiből - A Madách Színház produkciója a Művészetek Palotájában; km.: Mahó Andrea, Miller Lajos, Miller Zoltán, Nagy Sándor, Oroszlán Szonja, Sáfár Mónika; rendező: Valló Péter; díszlet: Szlávik István; jelmezkivitelező: Weigand Lívia; zenei vezető és zongorán kísér: Zádori László; korrepetitor: Zádori László, Szegeczky Ágnes; dramaturg: Galambos Attila; világítástervező: Kiss Zsolt; a rendező munkatársa: Kutschera Éva)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A legfontosabb alapelv az élet szeretete” – interjú Földes Tamással

Bár a színházak csak most kezdenek visszatérni a megszokott munkarendre, Földes Tamás számára már a karantén-időszak is új lehetőségeket, elismerést tartogatott: neki ítélték oda a Kaszás Attila-díjat, emellett forgat, szinkronizál és az évad elindulásával új szerepek várják.
Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.