Zenés színház

A valóra vált gyönyörűség: Mária

2012.08.01. 17:36
Ajánlom
A Szegedi Szabadtéri Játékok keretében augusztus 3-án és 4-én látható a Mária, Szarka Tamás zenés darabja Vidnyánszky Attila rendezésében, a debreceni Csokonai Színház társulatának közreműködésével.

Mint a szegedi REÖK-palotában megtartott közönségtalálkozón a zenét és a szöveget is jegyző Szarka Tamás elmondta, régi, dédelgetett álma vált valóra a Mária című musicallel, akik ugyanis a Ghymes és a zenész pályafutását végigkísérik, tapasztalhatták, hogy 10-15 éve foglalkoztatja a téma. Mint magyarázta, ez a mű nem csupán a karácsonyi ünnepkör feldolgozása, annál jóval több: a magyar kultúrában az ősmagyar hitvilág óta erős a kötődés Máriához, ugyanakkor a gyerekgyilkosságok egyetemességét és kortalanságát is beleírta a műbe, mert célja volt, hogy megmutatja azt is, amit eddig nem vittek színpadra. "Bele kell néznünk a sebbe" - fogalmazott, fő üzenetnek pedig azt szánja, hogy a történetben a legtörékenyebbet, azaz a várandós Máriát igyekeznek erővel legyőzni, végül azonban mégis ő emelkedik felül. Szarka Tamás a darab kapcsán kiemelte rendező és szerző kapcsolatának jelentőségét. Szándékai szerint ennek az előadásnak állandóan lebegnie kell, nem érhet földet - ezért is van versben az összekötő szöveg -, Vidnyánszky Attila rendezése pedig ezt a szerzői elvárást maximálisan teljesíti.

FED83217-1029-48CE-A589-A3919144F084

Mária - Csokonai Színház, Szegedi Szabadtéri Játékok

Vidnyánszky Attila felidézte, hogy évszázadok alatt számos művészeti ágban dolgozták fel a Mária-történetet, ami a rendező szerint "rendjén is van, mert az ember egész életében a hitén keresztül fogalmazza meg magát újra és újra". A mű egy "gyönyörű folyamat végeredménye": legalább 2,5-3 év telt el, míg az első 14 perces zenétől és a szövegzsengéktől a decemberi debreceni bemutatóig eljutottak. A szöveg és a zene egészen a premierig alakult, ez is mutatja, hogy "belőlünk szóló", "a ma fájdalmából építkező" történet lett.

A darab eredetileg operának készült, és bár musical a műfaji megnevezése, az opera, a passiójáték, a táncjáték elemei egyaránt felfedezhetők benne. Vidnyánszky Attila szerint a magyar musicalek magyarul szóló angolszász musicalek, másfajta életérzést, hangulatot adnak, nem a mi kultúránkból, hátterünkből, tradícióinkból építkeznek. A Mária hangvétele különleges: "égbenyúlóbb, szakrálisabb", egy, a tradicionális musicalektől eltérő zenei kultúra és gesztusrendszer mentén készült. Szakra Tamás nem különálló számokat írt, a történet szünet nélkül árad. Vidnyánszky a történetet akarta hangsúlyozni, ezért ragaszkodott a prózai színészekhez, akik nem mellékesen remekül énekelnek.

A címszerepet alakító Újhelyi Kinga is kiemelte a darab különleges zenei világát. Biztosította az érdeklődőket arról, hogy a produkció mozgalmas, gyönyörűséges képekkel van teli, és garantáltan katartikus élményt nyújt nézőknek és előadóknak is. Újhelyi Kinga fontosnak tartotta megjegyezni, hogy igazi, hús-vér embereket játszanak, emberi kérdésekkel, gyötrődésekkel, nem pedig az ikonokon látható távoli figurákat.

József szerepéről Bakos Kiss Gábor elmondta, hogy a szentképeken általában a háttérben álló férfi előrébb merészkedik: míg az első felvonásban csak vigyáz és óv, a második részben ő az, aki a gyerekgyilkosságok iszonyatát látva számon kéri Heródest.

847ADB36-3EB9-4A94-B279-FBAD7B78A45A

Mária - Csokonai Színház, Szegedi Szabadtéri Játékok

Az Erzsébetet alakító Pápai Erika az előadás összművészetiségét emelte ki, azt, hogy a zene, a próza, a mozgás egyszerre van jelen a színpadon. "Valami nagyon fontos, izgalmas és szép jött létre" - fogalmazott. A színésznő a Dóm tér kapcsán arról is beszélt, hogy ennek a térnek színészi szempontból más követelményei vannak, és azt tekinti izgalmas feladatnak, hogyan lehet ezt a viszonyt másképp megfogalmazni.

A Mária című előadás együttműködés eredményeképp jött létre, a debreceni közönség karácsony környékén láthatta a Főnix csarnokban. Vidnyánszky Attila elmondta, az előadást már oda is úgy találták ki Olekszandr Bilozub díszlettervezővel és Gemza Péter koreográfussal, hogy a Dóm téren működjön a konstrukció: a dóm vonalai képeződnek le a díszletben, a tér pedig együtt zenél a dómmal, Debrecenben, a sportcsarnok adottságai ellenében dolgozva, ezek nem kaptak hangsúlyt. "Itt van jó helyen" - fogalmazott az előadásról, amelynek zenei anyaga a szegedi premieren CD-n már megvásárolható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.