Az International Opera Awardsot 2012-ben alapította Harry Hyman brit operarajongó üzletember azzal a céllal, hogy a műfajra, a produkciókra és a művészekre még nagyobb nemzetközi figyelem irányuljon. Az elismert iparági szakemberekből álló zsűri elnöke az 1950 óta megjelenő, londoni székhelyű Opera szaklap szerkesztője, John Allison, aki immár negyed évszázada számol be az operavilág eseményeiről, köztük a Magyar Állami Operaház produkcióiról is.
Az idei évben tíz produkciót jelöltek a legjobb ősbemutató kategóriájában,
az október 2-án, a müncheni Prinzregentheaterben tartott átadóünnepélyen pedig kiderült, hogy az Opera 2023 decemberében bemutatott előadása, Eötvös Péter utolsó operája, a Valuska nyert.
A díjat Mezei Mari, Eötvös Péter özvegye és a mű librettistája, Varga Bence rendező és Szennai Kálmán karmester vette át. A díjátadón a rendező beszédében köszönetet mondott valamennyi közreműködőnek és a Magyar Állami Operaháznak. „Ám ahol fény van, ott árnyék is” – tette hozzá, és
kifejezte fájdalmát, amiért az idén március 24-én elhunyt zeneszerző már nem lehet jelen körükben, és háláját fejezte ki őiránta is.
Eötvös Péter egyetlen magyar nyelvű operája megkomponálására 2018-ban kapott felkérést a Magyar Állami Operaház vezetésétől. A kétszeres Kossuth-díjas világhírű kortárs zeneszerző tizenharmadik és immár utolsó operája alapjául a Nemzetközi Man Booker-díjjal kitüntetett Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című, 1989-ben megjelent regényét választotta. A darab librettóját Eötvös Péter feleségével és állandó alkotótársával, Mezei Marival, valamint Keszthelyi Kinga dramaturggal közösen készítette el, az előadást Varga Bence vitte színre Devich Botond díszlettervezővel, Huszár Kató jelmeztervezővel, Baumgartner Sándor világítástervezővel közösen. A címszerepet évad Kamaraművésze címmel jutalmazott Haja Zsolt, a további szerepeket Miksch Adrienn, Szabóki Tünde, Farkasréti Mária, Hábetler András, Cser Krisztián, Horváth István, Papp Balázs, Kósa Lőrinc, Kiss András, Szerekován János, Bátki Fazekas Zoltán, Erdős Attila, Beeri Benjámin, Nin Duc Hoang Long, Halász Gergely, Pataki Bence, Ujvári Gergely, Pál Botond, Varga Donát és Szalontay Tünde formálták meg, az OPERA együtteseit Szennai Kálmán dirigálta. A hazai és a nemzetközi kritika által is kedvezően fogadott produkció 2024 januárjától fél éven át az OperaVision internetes portálon is ingyenesen megtekinthető volt, az OPERA repertoárjára várhatóan a 2025/26-os évadban tér vissza. Eötvös Péter előrehaladott betegsége dacára szoros figyelemmel kísérte a premier előkészületeit, az Eiffel Műhelyházban 2023. december 2-án megtartott ősbemutatón személyesen is részt vett.
Az előadás a díjátadót követően december 2-áig ismét ingyenesen megtekinthető az OperaVision oldalán.
„Remekül domborították ki a történet humorát, ami elsősorban a karakterek esendőségében érhető tetten: a kicsinyes, szűklátókörű, kizárólag végletekben gondolkodó figurákat valóban nem nehéz egyfajta társadalomkritikaként értékelni. Ugyanakkor a zenének köszönhetően minden egyes nevetséges szituációra rátelepszik valamiféle baljós nyugtalanság is, annak az előjele, hogy korlátoltságuknak ezúttal súlyos tétje van.
Mert bárhogy is nézzük, ebben a történetben többről van szó, mint hogy néhány vandál tönkreveri a várost,
egy világrend bukásának és egy újabb megszületésének vagyunk a szemtanúi, ha csak kisvárosi körülmények között is” – írtuk a produkcióról közölt kritikánkban.
Kapcsolódó
Valuska, a kozmikus magasságokba emelt szent bolond
Krasznahorkai László kultuszregényéből, Az ellenállás melankóliájából készült Eötvös Péter legújabb, egyben első magyar nyelvű operája. A Valuska bemutatója kapcsán a klasszikus zenei és a könyvrovatunk vezetője, Kondor Kata és Varga Bence beszélgetett.
Az International Opera Awardson idén az év operaháza a berlini Komische Oper lett, a legjobb fesztivál a Savonlinnai Operafesztivál. A legjobb énekesnőnek Lisette Oropesát, a legjobb férfi énekesnek Benjamin Bernheimet, a legjobb karmesternek Simone Youngot, a legjobb rendezőnek Christof Loyt választották.
A legjobb újrafelfedezett mű Antonio Salieri Kublai kán című operája lett, amelyet a bécsi MusikTheater an der Wien produkciójában láthatott a közönség.
Az előadásban közreműködő Les Talens Lyriques és Christophe Rousset karmester még egy díjat besöpört, ugyanis az év operafelvétele a 19. századi zeneszerzőnő, Lousie Bertin Fausto című művéből készített lemezük lett, a Palazzetto Bru Zane kiadványa, míg a legjobb szólólemez díját Michael Spyres In the Shadows című albuma kapta. Az év opera-előadása az Aix-en Provence-i Fesztivál produkciója lett, amelyben Gluck két Iphigeneia-operáját fűzte össze Dmitrij Csernyakov rendező. Az életműdíjat José van Dam kapta, míg a közönségdíjas a korábban Budapesten a Werther és a Rigoletto tenorfőszerepeiben is látható Arturo Chacón-Cruz lett.
Fejléckép: Jelenet a Valuskából (fotó/forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)


hírlevél








