Zenés színház

A „véres költő” igazságát keresi Sándor Péter

2017.06.16. 14:33
Ajánlom
Sándor Péter a Budapest Nyári Fesztivál immár visszatérő fellépője, aki a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a tavalyi nagysikerű bemutató után újra Che szerepében lép színpadra az Evita musicalben, a Városmajorban pedig Nérót alakítja a Sztárcsinálók szabadtéri bemutatójában.
Sándor Péter

Sándor Péter (Fotó/Forrás: BNYF)

Minek köszönhető, hogy nem a stadion gyepén, hanem a színpadon hajt végre bravúrokat, holott a gimnáziumban sporttagozatra járt, és tizennyolc éves koráig NB 1-es csapatban focizott az ifik között?

– Tizenöt éves voltam, amikor az énektanárom, Jámbor Zsolt elhívott az amatőr színjátszókhoz a Kecskeméti Musical Stúdióba, és én az ott töltött szerda és péntek délutánokon tudtam kiadni magamból azt, amit alapvetően sem a családon belül, sem az élet más területén nem sikerült megfogalmaznom. Mindegy, hogy énekeltünk vagy verseket mondtunk, kifejezésre juttattam az érzéseimet, és ez boldogsággal töltött el. Lehet, hogy furcsán hangzik, de soha azóta nem éreztem erre ilyen erős vágyat. Akkor, abban a stúdióban mindenki azért vett részt a munkában, mert szerette a színjátszást, a mostani közegben pedig az ember meg akar élni a hivatásából, hajszolttá válik.

Mi volt, ami kikívánkozott magából tizenévesen?

– A problémáim, amiből most is rengeteg van. A színház ezért egy megtisztulási folyamat számomra. Azáltal, hogy adni tudok, kapok is ettől a pályától. Nem önimádatból és nárcisztikus hajlamból szerepelek, hanem közlésvágyból.

–  Saját érzéseit közli, noha nem maga választja a darabot. A szöveget a szerző adja a szájába, a rendező pedig sugallja a megformálás módját.

– A fogaskeréknek egyetlen láncszeme vagyok, de a saját bőrömet, lelkületemet, életem során megszerzett tapasztalataimat teszem bele egy-egy szerepbe.

Csak akkor tudok hiteles lenni, ha véleményem van arról a jellemről,

ha valamelyest szimpatizálok, némiképp egyetértek azzal az emberrel, akit meg kell formálnom.

Sztárcsinálók

Sztárcsinálók (Fotó/Forrás: Prokl Violetta / BNYF)

Szimpatizál Júdással a Jézus Krisztus szupersztárban és Néróval a Városmajori Színpadon júniusban háromszor is színre kerülő Sztárcsinálókban?

– Mindkettejüknek van igazsága, és színészként muszáj hinnem bennük, hogy ne tartsam el magamtól őket. Ez persze nem jelenti azt, hogy ilyen lennék bármikor az életben. De szerintem Júdás inkább áldozat, mert árulóvá kell lennie, hogy Jézus elérje a célját: az emberek ne bálványként imádják őt, hanem azáltal, hogy egyedül maradnak, ráébrednek, hogy egymásra kell támaszkodniuk. Bozsik Yvette-nél játszottam Jézust is, tavaly ugyancsak a Városmajori Színpadon aratott nagy sikert az a rendezés. Fura volt megélni a kettősséget. Szerintem Júdás megszemélyesítése nagyobb lehetőség, valóságos kincsesbánya egy színész számára, mert érzelmileg óriási szélsőségeket tud bejárni.

Mennyiben sikerült érzelmi kapcsolatba kerülnie az első magyar rockopera, a Sztárcsinálók, előadói babérokra is törő Nérójával, a „véres költővel”?

– Nérót kölyökkorában eszköznek használják, ám később öntudatra ébred, és mindenki fölé magasodik. „Sztárt”, uralkodót kreálnak belőle, de mint az ilyen helyzetekben általában, nem lehet megjósolni a lépés következményét. Az emberi lélek kiszámíthatatlan. Nérónak történetesen torzult a személyisége. Arra példa ő, hogy az elszabadult és önjáróvá vált téboly képes mindent elpusztítani.

Sándor Péter és Radnay Csilla az Evitában

Sándor Péter és Radnay Csilla az Evitában (Fotó/Forrás: Éder Vera / BNYF)

A történelmi háttérnek is utánanéz a múltban játszódó bemutatók előtt, mint amilyen például a Margitszigeten idén megint műsorra tűzött Evita is?

– Feltétlenül bele kell helyezkednem a korba, úgyhogy természetesen tájékozódom magam is.

Saját megélt tapasztalataimat szintén beépítem minden egyes emberábrázolásomba.

A későbbiekben másfajta, remélhetőleg felhasználható élmények vágya is hajt: ősszel egy évre külföldre megyek, elsősorban tökéletesíteni az angol nyelvtudásomat. Az itthoni előadásokra persze hazarepülök majd, de ha visszautasíthatatlan felkérés érkezne, akár meg is szakítanám a „tanulmányutat”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Zenés színház kult50

Frida, aki összeköt - Gubik Petra és Lantos Adriána a Kult50-ben

A Frida Kahlo életművét bemutató tárlat 2018 egyik legmeghatározóbb kiállítása volt, kurátora, Lantos Adriána helyet kapott az idei Kult50 válogatásban is. Gubik Petra pedig a Dorian Gray-ben és az István, a király nyújtott alakításaiért került be az ötven közé.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Opera bevezeti a vasárnap délutáni előadásokat

Összesen 16 matinét tartanak a hétfő esti előadások helyett - jelentette be Peter Gelb, az operaház igazgatója arra hivatkozva, hogy a hétvégi előadások iránt sokkal nagyobb az érdeklődés.
Zenés színház armel

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.