Zenés színház

A világ együtt tanulta meg nevüket

2017.02.15. 11:12
Ajánlom
Moshe Leiser és Patrice Caurier operarendezők 1983 óta dolgoznak együtt, és eszükbe sem jut a másik nélkül elvállalni valami munkát. A jelenleg Nantes-ban a Figaro házasságán dolgozó párossal Fáy Miklós beszélgetett.

A kritikus első kérdése azt feszegeti, hogyan lehet ketten rendezni egy előadást, amire Moshe Leiser kifejti, hogy mindig közösen gondolják ki a show-t, ám ő egy kicsit hiperaktív, ezért rendszerint Patrice Cauriernek kell eltakarítania a „szemetet”. „Kijavítja, amit elrontottam, és mint egy külső szem és fül, újragondolja a dolgokat” – jellemzi a közös munkát. „Az opera csapatjáték – teszi hozzá. – Amennyiben gyermeki naivitással közelítünk hozzá, akkor lehetnek problémák a karmesterekkel, az énekesekkel, a jelmeztervezővel, a díszlettervezővel. De ha komolyan vesszük a feladatot, már eleve alkalmazkodnunk kell a zeneszerzőhöz, aki az első számú rendező és az első számú karmester” – érvel Leiser.

Patrice Caurier és Moshe Leiser

Patrice Caurier és Moshe Leiser (Fotó/Forrás: Royal Opera House)

„Egyformán dolgozunk” – meséli Patrice Caurier, aki szerint az eredmény mindig hosszú beszélgetések után születik meg. „Néha elég kemény viták végén” – jegyzi meg. Úgy véli, nehéz pontosan megfogalmazni, hogyan születik egy előadás. „Néha megálmodjuk, máskor heteken át kínlódunk vele, de körülbelül ugyanazt a munkát végezzük” – mondja Caurier.

Leiser ezt azzal egészíti ki, hogy hiába a tervezés, általában nem szokták előre tudni, mi fog történni a színpadon. „Tudjuk, hová akarunk elérni, tudjuk, mi a darab íve, de a hangsúlyokat meg kell találni.

És a hangsúlyok a munkánk lényege."

Caurier szerint az a lényeg, hogyan tudják megnyerni a zenészeket a produkció számára. „Tehetjük úgy is, mint a diktátorok, de mi meg akarjuk inkább győzni őket. Hiszünk a saját elképzelésünkben, csatlakozzatok, gyertek velünk. Érezniük kell, hogy mindannyian ugyanabban a hajóban vagyunk. Ez a legfontosabb” – vallja a rendező.

Néha persze előfordul, hogy nincs meg az összhang. Az interjú kitér arra az esetre, amikor Moshe Leiser seggfejnek nevezte Riccardo Chailly karmestert a tévé nyilvánossága előtt a Scalában, a Giovanna d'Arco bemutatója után. Leiser ennek kapcsán kifejti, hogy nem a karmester vezénylésével vagy a darab megközelítésével volt gondja, hanem „nehéz együttműködni valakivel, akinek a felesége beleszól mindenbe, aki nem mutat tiszteletet a többiek iránt, nem köszön, nem búcsúzik el, nem köszön meg semmit, nem kér elnézést.”

A beszélgetés érinti még azt is, hogy inkább partitúrából dolgoznak-e, vagy sokat hallgatják a zenét, szó esik a darabok értelmezéséről és a két rendező Cecilia Bartolihoz fűződő kapcsolatáról is.

A teljes interjú itt olvasható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Borbély Alexandra filmjét nevezi Szlovákia az Oscarra

Az Emma és a halálfejes lepke című szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült történelmi filmben Borbély Alexandra egy özvegy nőt alakít, aki egy zsidó fiút rejteget a második világháború idején.
Zenés színház

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Jazz/World

Lazulás és pörgés ősszel is a Várkert Bazárban

Keep Floyding, godfater., Дeva és Szeder – két különleges női előadóval és két supergrouppal várja a közönséget az ősz folyamán az idén 10 éves Várkert Bazár.
Színház

Hernádi Judit főszereplésével mutat be West End-sikerdarabot az Orlai Produkció

A legenda háza az egyik legnépszerűbb brit drámaírónő, Penelope Skinner legfrissebb darabja, amelyet Szabó Máté rendezésében tűz műsorra az Orlai Produkció. A bemutatót szeptember 19-én tartják a Belvárosi Színházban.
Színház

Átadták a Színikritikusok díját, Marosvásárhelyre került a legtöbb elismerés

A Színházi Kritikusok Céhe idén 45. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2023/2024-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A szeptember 17-i gálát a Trafóban tartották, amelyen a Loupe Színházi Társulás közreműködött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Zenés színház hír

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Zenés színház ajánló

Történelmi csúcstalálkozó operaszínpadon – közeleg a Nixon Kínában bemutatója

Több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató operashowban, Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be a John Adams Nixon Kínában című operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház hír

Jubilumi évadot kezd a Madách Színház

Megnyitotta 2024/25-ös évadát a Madách Színház. Még szeptemberben érkezik A nyomorultak bemutatója, amiben új generáció lép színpadra, novemberben pedig Örömkoncerttel ünneplik, hogy 20 éve lett zenés színház a Madách Színház.
Zenés színház ajánló

Hamupipőke-premierre készül a Budapesti Operettszínház

Az intézmény november közepén tartja első idei bemutatóját, amelyen Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljének ősbemutatóját láthatja a közönség.