Zenés színház

A világ együtt tanulta meg nevüket

2017.02.15. 11:12
Ajánlom
Moshe Leiser és Patrice Caurier operarendezők 1983 óta dolgoznak együtt, és eszükbe sem jut a másik nélkül elvállalni valami munkát. A jelenleg Nantes-ban a Figaro házasságán dolgozó párossal Fáy Miklós beszélgetett.

A kritikus első kérdése azt feszegeti, hogyan lehet ketten rendezni egy előadást, amire Moshe Leiser kifejti, hogy mindig közösen gondolják ki a show-t, ám ő egy kicsit hiperaktív, ezért rendszerint Patrice Cauriernek kell eltakarítania a „szemetet”. „Kijavítja, amit elrontottam, és mint egy külső szem és fül, újragondolja a dolgokat” – jellemzi a közös munkát. „Az opera csapatjáték – teszi hozzá. – Amennyiben gyermeki naivitással közelítünk hozzá, akkor lehetnek problémák a karmesterekkel, az énekesekkel, a jelmeztervezővel, a díszlettervezővel. De ha komolyan vesszük a feladatot, már eleve alkalmazkodnunk kell a zeneszerzőhöz, aki az első számú rendező és az első számú karmester” – érvel Leiser.

Patrice Caurier és Moshe Leiser

Patrice Caurier és Moshe Leiser (Fotó/Forrás: Royal Opera House)

„Egyformán dolgozunk” – meséli Patrice Caurier, aki szerint az eredmény mindig hosszú beszélgetések után születik meg. „Néha elég kemény viták végén” – jegyzi meg. Úgy véli, nehéz pontosan megfogalmazni, hogyan születik egy előadás. „Néha megálmodjuk, máskor heteken át kínlódunk vele, de körülbelül ugyanazt a munkát végezzük” – mondja Caurier.

Leiser ezt azzal egészíti ki, hogy hiába a tervezés, általában nem szokták előre tudni, mi fog történni a színpadon. „Tudjuk, hová akarunk elérni, tudjuk, mi a darab íve, de a hangsúlyokat meg kell találni.

És a hangsúlyok a munkánk lényege."

Caurier szerint az a lényeg, hogyan tudják megnyerni a zenészeket a produkció számára. „Tehetjük úgy is, mint a diktátorok, de mi meg akarjuk inkább győzni őket. Hiszünk a saját elképzelésünkben, csatlakozzatok, gyertek velünk. Érezniük kell, hogy mindannyian ugyanabban a hajóban vagyunk. Ez a legfontosabb” – vallja a rendező.

Néha persze előfordul, hogy nincs meg az összhang. Az interjú kitér arra az esetre, amikor Moshe Leiser seggfejnek nevezte Riccardo Chailly karmestert a tévé nyilvánossága előtt a Scalában, a Giovanna d'Arco bemutatója után. Leiser ennek kapcsán kifejti, hogy nem a karmester vezénylésével vagy a darab megközelítésével volt gondja, hanem „nehéz együttműködni valakivel, akinek a felesége beleszól mindenbe, aki nem mutat tiszteletet a többiek iránt, nem köszön, nem búcsúzik el, nem köszön meg semmit, nem kér elnézést.”

A beszélgetés érinti még azt is, hogy inkább partitúrából dolgoznak-e, vagy sokat hallgatják a zenét, szó esik a darabok értelmezéséről és a két rendező Cecilia Bartolihoz fűződő kapcsolatáról is.

A teljes interjú itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.