Zenés színház

A világhírű Nana Cecchi az Operaháznak tervez

2011.10.04. 10:29
Ajánlom
A Magyar Állami Operaház novemberi bemutatója, a Don Giovanni jelmezeit és grandiózus díszleteit a nemzetközi filmes szakmában is jól ismert tervező készíti.

Az olasz szakembert nyugodtan nevezhetjük élő legendának, a nemzetközi színpadi szakmában régóta "A jelmezek királynője" névvel illetik. Mesterei Romolo Valli, Giorgio De Lullo és Visconti, akinek asszisztenseként is dolgozott Mozart Cosí fan tutte című operájának színrevitelénél. A film, a színház és az opera műfajában egyaránt otthon van, Olaszország legjelentősebb operaházainak tervez rendszeresen. Számos filmprodukció is az ő nevét jegyzi, dolgozott Bertoluccival, de hollywoodi szuperprodukciókba is hívják. Ő a jelmeztervezője többek között Az első lovag és a Sólyomasszony című filmeknek, amelyekben olyan sztárok öltözékeit alkotta meg, mint Sean Connery, Richard Gere, Michelle Pfeiffer, Julia Ormond, Alfred Molina és Rutger Hauer.

A Magyar Állami Operaház színpadára a vicenzai Teatro Olimpico kicsinyített mását tervezte meg. Az eredeti épületet Andrea Palladio álmodta meg, ezt tartják a híres építész legnevezetesebb mesterművének, egyben ez az első példája a modern kori fedett színháznak, amely emellett teljesen megfelel az antik színház építési szabályainak. A Teatro Olimpico a legidősebb ma is fennálló reneszánsz színház, 1585-ben avatták. Színpadán állandó, épített díszlet szolgálja az előadások játékterét.

Cecchi majdnem élethű változatának megvalósításán négy hónapon át dolgoznak az Operaház műtermei. Juhász Zoltán szcenikai vezető ismertetése szerint a budapesti néző szinte ugyanazt látja majd, amit Vicensában láthatnak a színházlátogatók. Az elemek csak némileg mutatnak egyszerűbb képet, a kivitelezés során igen fontos szempont a díszletek kezelhetősége, hiszen az Opera műsorrendje megköveteli a háttérelemek gyakori bontását és építését. Az eredeti, vicensai díszleten több a plasztika, az oszlopok tetején is szobrok állnak. Nem építik, nem bontják, több száz éve egy helyben áll. Az Operaház díszletei ezzel szemben mozgathatók, ezért Cecchi díszletelemei felfüggeszthetők és akár a padlásra is felhúzhatók addig, amíg másik díszlet áll a színpadon. A bekötési pontokat és a kiemelési lehetőségeket a színpadmesterekkel egyezteti a színház szcenikai csapata.

A díszletnek tehát állnia kell a mozgatást, ezért a kivitelezéshez ellenálló, kevésbé sérülékeny és könnyen javítható anyagokat kellett választani. Ilyen a hungarocell, a keményfa és a különféle vásznak. A hagyományos anyagok mellett újdonság a habosított pvc-lemez, amelyre festhető vászonréteg kerül - ez együtt is könnyebb, mint a fa, ugyanakkor nem vetemedik, nem hullámosodik. A falemez hullámos lesz, ha festéket kap, s ezek után az úgynevezett súrolt fényt (tehát a színházban sokszor használt, nem szemből érkező világítást) nem szereti. Ez a típusú, épületet ábrázoló díszlet szinte biztosan súrolt fénnyel lesz megvilágítva - ettől a plasztikus elemek optikailag megnőnek, árnyékuk "elindul". A festett vászon háttereket ezzel ellentétben csak szemből érdemes világítani, az oldalról érkező fény a textil összes hibáját és varrását kihangsúlyozza.

Nana Cecchi terveinek megvalósítása az Operaház szobrászművészeinek: Miskolczi Gabriellának és Szinvai Pálnak a Simon Boccanegra hatalmas szobrai után további remek lehetőségeket tartogatott. Az oszlopfőket alkotó három elemet egyenként kellett kifaragniuk. A műtermekben hónapok óta igazi alkotómunka zajlik, harmincöten gyártják a Don Giovanni díszletét, a szobrászok mellett díszletasztalosok, lakatosok és festőművészek vesznek részt a munkában.

A díszlet tetején lévő elemek tíz méter magasságban helyezkednek majd el a színpadon. Az eredeti helyszín felső domborműveit az operaházi falakon - szintén a könnyű szerkezet miatt - különleges technikával készült festmények helyettesítik, amelyek megvilágítva ugyanazt az optikai látványt nyújtják, mint a kőből készült domborművek. Ezeket nehéz megalkotni, mert egy-másfél méter távolságból csupán elmosódott maszatnak tűnik egy-egy alak, amely a néző távolságából azonban plasztikus hatást nyújt. Az épület homlokzatán elhelyezett márványlapot szintén a már említett pvc helyettesíti, ragasztott papírfelületén a reneszánsz-kori feliratot pedig vésett betűket mintázó festés, amely a felületre felvitt félfényes lakkal valóságos márványhatást kelt.

Nana Cecchi szeptember 28-tól a bemutatóig Budapesten tartózkodik - immár a Don Giovanni jelmezeinek kivitelezéséhez lát hozzá.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.