Zenés színház

A világhírű Nana Cecchi az Operaháznak tervez

2011.10.04. 10:29
Ajánlom
A Magyar Állami Operaház novemberi bemutatója, a Don Giovanni jelmezeit és grandiózus díszleteit a nemzetközi filmes szakmában is jól ismert tervező készíti.

Az olasz szakembert nyugodtan nevezhetjük élő legendának, a nemzetközi színpadi szakmában régóta "A jelmezek királynője" névvel illetik. Mesterei Romolo Valli, Giorgio De Lullo és Visconti, akinek asszisztenseként is dolgozott Mozart Cosí fan tutte című operájának színrevitelénél. A film, a színház és az opera műfajában egyaránt otthon van, Olaszország legjelentősebb operaházainak tervez rendszeresen. Számos filmprodukció is az ő nevét jegyzi, dolgozott Bertoluccival, de hollywoodi szuperprodukciókba is hívják. Ő a jelmeztervezője többek között Az első lovag és a Sólyomasszony című filmeknek, amelyekben olyan sztárok öltözékeit alkotta meg, mint Sean Connery, Richard Gere, Michelle Pfeiffer, Julia Ormond, Alfred Molina és Rutger Hauer.

A Magyar Állami Operaház színpadára a vicenzai Teatro Olimpico kicsinyített mását tervezte meg. Az eredeti épületet Andrea Palladio álmodta meg, ezt tartják a híres építész legnevezetesebb mesterművének, egyben ez az első példája a modern kori fedett színháznak, amely emellett teljesen megfelel az antik színház építési szabályainak. A Teatro Olimpico a legidősebb ma is fennálló reneszánsz színház, 1585-ben avatták. Színpadán állandó, épített díszlet szolgálja az előadások játékterét.

Cecchi majdnem élethű változatának megvalósításán négy hónapon át dolgoznak az Operaház műtermei. Juhász Zoltán szcenikai vezető ismertetése szerint a budapesti néző szinte ugyanazt látja majd, amit Vicensában láthatnak a színházlátogatók. Az elemek csak némileg mutatnak egyszerűbb képet, a kivitelezés során igen fontos szempont a díszletek kezelhetősége, hiszen az Opera műsorrendje megköveteli a háttérelemek gyakori bontását és építését. Az eredeti, vicensai díszleten több a plasztika, az oszlopok tetején is szobrok állnak. Nem építik, nem bontják, több száz éve egy helyben áll. Az Operaház díszletei ezzel szemben mozgathatók, ezért Cecchi díszletelemei felfüggeszthetők és akár a padlásra is felhúzhatók addig, amíg másik díszlet áll a színpadon. A bekötési pontokat és a kiemelési lehetőségeket a színpadmesterekkel egyezteti a színház szcenikai csapata.

A díszletnek tehát állnia kell a mozgatást, ezért a kivitelezéshez ellenálló, kevésbé sérülékeny és könnyen javítható anyagokat kellett választani. Ilyen a hungarocell, a keményfa és a különféle vásznak. A hagyományos anyagok mellett újdonság a habosított pvc-lemez, amelyre festhető vászonréteg kerül - ez együtt is könnyebb, mint a fa, ugyanakkor nem vetemedik, nem hullámosodik. A falemez hullámos lesz, ha festéket kap, s ezek után az úgynevezett súrolt fényt (tehát a színházban sokszor használt, nem szemből érkező világítást) nem szereti. Ez a típusú, épületet ábrázoló díszlet szinte biztosan súrolt fénnyel lesz megvilágítva - ettől a plasztikus elemek optikailag megnőnek, árnyékuk "elindul". A festett vászon háttereket ezzel ellentétben csak szemből érdemes világítani, az oldalról érkező fény a textil összes hibáját és varrását kihangsúlyozza.

Nana Cecchi terveinek megvalósítása az Operaház szobrászművészeinek: Miskolczi Gabriellának és Szinvai Pálnak a Simon Boccanegra hatalmas szobrai után további remek lehetőségeket tartogatott. Az oszlopfőket alkotó három elemet egyenként kellett kifaragniuk. A műtermekben hónapok óta igazi alkotómunka zajlik, harmincöten gyártják a Don Giovanni díszletét, a szobrászok mellett díszletasztalosok, lakatosok és festőművészek vesznek részt a munkában.

A díszlet tetején lévő elemek tíz méter magasságban helyezkednek majd el a színpadon. Az eredeti helyszín felső domborműveit az operaházi falakon - szintén a könnyű szerkezet miatt - különleges technikával készült festmények helyettesítik, amelyek megvilágítva ugyanazt az optikai látványt nyújtják, mint a kőből készült domborművek. Ezeket nehéz megalkotni, mert egy-másfél méter távolságból csupán elmosódott maszatnak tűnik egy-egy alak, amely a néző távolságából azonban plasztikus hatást nyújt. Az épület homlokzatán elhelyezett márványlapot szintén a már említett pvc helyettesíti, ragasztott papírfelületén a reneszánsz-kori feliratot pedig vésett betűket mintázó festés, amely a felületre felvitt félfényes lakkal valóságos márványhatást kelt.

Nana Cecchi szeptember 28-tól a bemutatóig Budapesten tartózkodik - immár a Don Giovanni jelmezeinek kivitelezéséhez lát hozzá.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.
Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.