Zenés színház

A vizualitás rengetege

2012.03.23. 11:58
Ajánlom
Valóság és vízió, élet és halál fonódik össze Korngold A halott város című zeneművében. A szürreális dimenziókat feszegető lélektani opera Vlad Troickij burjánzó látványvilágú rendezésében kelt életre Debrecenben.

Korngoldra erősen hatottak kortársai, Strausstól kezdve, Puccinin át Schönbergig, műveiben mégis inkább a hollywoodi filmeposzok zenéjére ismerünk rá. Többek között a Brnóban született, de a '30-as években Amerikába vándorolt zeneszerzőnek köszönhető ugyanis, hogy az összetett hangzásvilágú, egész jeleneteken átívelő muzsika a filmek lényegi elemévé vált, a történettel és a képi világgal egy szintre emelkedett.

A halott város bizarr gazdagsággal hangszerelt opera. Komor alaptónusa ellenére megférnek benne a vígoperai, operettes és musicales elemek is. Az 1920-as ősbemutatót követő három évtizedben Európa és Amerika számos nagyvárosában játszották, és néhány éve ismét gyakran szerepel az operaszínpadokon, a magyarországi premierjére viszont máig kellett várni. A debreceni előadást Kocsár Balázs szorgalmazta, akinek zenei vezetőként ez az utolsó munkája a Csokonai Színházban.

A patetikus, lírai és profán stílusokat vegyítő, német nyelvű librettó a múlt század elején tért hódító pszichoanalízis hatásait mutatja. A címbéli halott város egy feleségét gyászoló férfi lelkiállapotának kivetülése. Amikor felbukkan a nő hasonmása, nagyszabású látomásban csap össze a felmagasztosult, de már élettelen szerelem az újrakezdés lehetőségével.

A rendezésre az ukrán Vlad Troickijt kérték fel - aki dolgozott már Székesfehérváron, Kecskeméten és legutóbb a Bárkában is -, és aki a díszlettervező Dmitrij Kosztyuminszkijjal sötét atmoszférát, síri hangulatot teremtett, ugyanakkor megtöltötte a színpadot élettel, dinamizmussal. Könnyen elveszhetünk a látvány útvesztőjében, olyannyira próbára teszi a figyelmünket a vizuálisan sűrű előadás és a magyar felirat közötti lavírozás. A zenekar a színpad hátsó részében foglal helyet, lenn a vonósok, fölöttük az ütősök. Előrébb egy temetőre emlékeztető szoba helyezkedik el, sírkövekkel, mécsessel, az asztalon két pohárral és egy üveg borral. Legelöl vaskeresztek, házak vázai meredeznek, mintha a városnak már csak a maradványai lennének meg. A sírkert, a város és a halottnak szánt szentély összemosódik. A hátsó falra a hangulatváltásokat követve kivetítik a város folyamatosan változó képeit, a lepusztult, szürke lakóteleptől az élénkebb színű, mediterrán jellegű házakig.

Az énekesek széltében, hosszában, sőt magasságában is besétálják, betáncolják a teret. A Marie és Marietta kettős szerepében feltűnő - A tüzes angyal és a Turandot után Debrecenbe visszatérő - Rálik Szilvia különösen vibráló, ahogyan megformálja a bohém, csábító táncosnőt. Igazán erőteljes, amikor kedvesét győzködve halott vetélytársának emlékét próbálja lesöpörni a színről, önvallomása pedig az egyik legdrámaibb, legemberibb jelenet. A debreceniek számára szintén nem ismeretlen Nyári Zoltánnak is széles regisztert kell bejárnia Paulként: hol könnyed sármőr, hol bánatba süllyedt gyászoló, hol dühödt dúvad. Mariettával közös jelenetei szenvedélyesek és magukkal ragadóak. Mellettük Bódi Marianna (házvezetőnő, egyben a látomás apácája) és Massányi Viktor (Frank és Pierrot) kap nagyobb teret. A nyitójelenetben felvillantott bájos, tiszta szerelmük finom ellenpontozása Paul beteges érzelmeinek, amely a két nőhöz és Bruges városához fűzi. Cselóczki Tamás (a táncos Gaston és a rendező Victorin szerepében), Böjte Sándor (Albert gróf), Rendes Ágnes és Balla Melinda (táncosnők) vízióbeli, komédiás életet megjelenítő kvartettje friss, eleven, a színházi kórus és a Bányai Júlia Általános Iskola gyermekkara pedig tovább színesíti a palettát az egyik legszakrálisabb jelenetben.

Az előadás misztikusságát egy másik, néma szereplőkkel eljátszott "párhuzamos világ" is gazdagítja. Olykor mintha alteregók lennének egy alternatív valóságból, máskor bőröndöt hurcolva vagy koporsót szállítva látjuk őket, mintha utazókként nem csak városok, hanem dimenziók között is átjárnának. Szemünk elé idézik a halál jelképeit, a túlsó partra evezést, a gyertyalángot, az idő pergő homokját.

Újdonságot, kihívást és persze kockázatot is jelent egy olyan kuriózum bemutatása, mint Korngold műve. Debrecen azonban határozottan építi a profilját, és bővíti a repertoárját ismert operák újszerű előadásával, különlegességek felkutatásával, így sikerülhetett az operaversenyéről és -fesztiváljáról nevezetes Szeged és Miskolc mellett újabb említésre méltó operaműhellyé válnia.

A kritika a debreceni előadásról készült.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.
Zenés színház ajánló

Bűnözők lepik el a Dóm teret

Augusztus 12-én Szegedre érkezik Fred Ebb és Bob Fosse világhírű, Tony-díjas musicalje, a Chicago.