Zenés színház

„A zene szeretet, hivatás és elköteleződés” – beszélgetés Mester Dávid zeneszerzővel

2024.06.21. 16:52
Ajánlom
Operákat írt, versenyműveket komponál, e mellett színházban dolgozik: hol zenét szerez, máskor vezényel vagy épp a hangszereléssel bíbelődik. Szakmai terveit nemcsak az ambíció, az emberség is áthatja. A Junior Prima-díjas zeneszerzőt egy próbafolyamat közepén, Kolozsvárott értük utol.

Milyen hatásait tapasztalod jelenleg az MVM Zrt. támogatásával átadott Junior Prima Díjnak, és vajon a jövőben milyen hozadéka lesz ennek az elismerésnek?

Megbeszéltem magammal, hogy egy pillanatra sem fogok megpihenni. Nekem ezek után még jobban kell teljesítenem, hogy érdemes maradjak rá. Sokan vették fel velem a kapcsolatot, érezhetően van egy váltás a felém irányuló kommunikációban is.

Egyetlen célom, hogy ne csak a zenémmel, hanem az emberségemmel is szolgáljam ezt a díjat.

Mire fogod felhasználni az MVM Zrt., az Alapítvány és a mecénások által idén megemelt pénzjutalmat, azaz a 3 millió forintot?

Ebből félmilliót a Peter Cernyi Alapítványnak adományozok, akik a koraszülött-mentés élenjárói. Azért esett rájuk a választásom, mert születésemkor engem is ők mentettek meg. A fennmaradó összegből egyrészt karmesteri videókat szeretnék készíteni reprezentációs céllal, másrészt a körülöttem lévő, racionális személyekkel együtt döntve fektetem be: az édesanyám, a párom, a barátaim és a könyvelőm – ők azok, akik a földön tartanak. Nélkülük negyedannyit sem értem volna el az eddigi pályámon.

A díj üvegplakettjén az operád első partitúraoldala van. A Macskajátékról vagy az Aranykulcsocskáról van szó?

Az Aranykulcsocskáról. Ez a mű azért fontos nekem, mert egyrészt, ha a kísérő- és az elektronikus zenéket kiveszem a kompozícióim sorából, akkor terjedelmében ez a leghosszabb akusztikus darabom, és ezt komponáltam a legtöbb ideig, összesen két és fél évig. Másrészt egy művésztársam, ifj. Vidnyánszky Attila ajánlotta figyelmembe az opera alapjául szolgáló Tolsztoj-regényt, harmadrészt pedig ezzel a művemmel nyertem meg 2020-ban a Müpa Zeneműpályázatát (egy másik kamaradarabommal együtt), ahol 43 opera közül mindössze kettőt díjaztak. Az operaházi bemutató még várat magára, ami biztos, hogy Attila fogja rendezni, akinek ez lesz az első operarendezése.

JuniorPrimaDij2024magyarzenemuveszetkategoria-152225.jpg

Junior Prima Díj 2024 magyar zeneművészet kategória (Fotó/Forrás: MVM Zrt.)

Addig is dolgozol klasszikus zeneművön?

A Kodály Zoltán Alkotói Ösztöndíj keretében Kovács Gergelynek zongoraversenyt, Győri Noéminek fuvolaversenyt írok jelenleg.

2022-ben szereztél diplomát zongoraművészként Nagy Péter osztályában. A zongora a fő hangszered, és úgy tudom, az ezen való improvizáció során fedezted fel magadban a zeneszerzőt.

A zenészek a gyakorlás során óhatatlanul elkalandoznak, de

az improvizációs készség nagyban függ a műismerettől és attól, hogy az illető mit tud az előző korok zenéiről.

Nekem volt olyan nyaram, amikor egy elhatározás nyomán Haydn összes szimfóniáját végighallgattam, és partitúrából el is játszottam. Továbbá gyerekkoromban sokat blattoltam, és ha nem tetszett egy-egy fordulat, megpróbáltam megvalósítani azt, ami a fülemnek jó. Később konzervatóriumi növendékként kezdetben karakterdarabokat írtam Kodály és Bartók stílusában, amiket megmutattam Kékesi Judit zongoratanárnőmnek. Ő vitt el Fekete Győr Istvánhoz, aki megengedte, hogy fakultatív módon bejárjak a zeneszerzés óráira. Másfél év után felvételiztem a Zeneakadémiára, ahol választanom kellett volna a zeneszerzés és a zongora szak között. A döntést végül nem hoztam meg, mert mindenképpen szerettem volna művészdiplomát is.

Karmesterként is feltűnsz. Az egyik tevékenység hozza a másikat?

2016-ban kezdtem el dolgozni a Vígszínházban, 2019-ben Eszenyi Enikő ötlete alapján kezdtem vezényelni, és mivel kezdetben féltem a karmesterségtől, Rácz Márton dirigenst rendelte mellém, aki foglalkozott velem, figyelhettem őt munka közben és elleshettem néhány fogást. A Mágnás Miska búcsúelőadását együtt vezényeltük. Eljutottam egy olyan szintre, hogy az igazgatóváltás után Rudolf Péter már eleve karmesterként tekintett rám. 2023 óta Hamar Zsolt kurzusára is járok, hogy tovább képezzem magam. A rendezők azóta is visznek magukkal, így jutottam el Pozsonyba a Szlovák Nemzeti Színházba, továbbá Prága, Kolozsvár, Nagyszombat, Szolnok, Kecskemét, Győr teátrumaiba, Budapesten a Tháliába és a Nemzeti Színházba is.

A Zeneakadémián alkalmazott zeneszerzőként is diplomát szereztél. Mi foglalkoztat ebben?

Zeneakadémistaként azt gondoltam, hogy filmzenéket fogok írni, de egyelőre a dokumentumfilmek világáig jutottam.

A színház azért vonzott, mert a filmzeneszerzés tud magányos ügy is lenni, nekem pedig szükségem van a közösségi élményre, a rendszeres próbákra.

Itt lehetek önmagam is, mert van, aki rám kíváncsi, de megmutathatom a reprodukciós és az absztrahációs képességemet is, hiszen a rendező inspirációs zenéi alapján valódi kísérőzenét tudok komponálni.

Ebből az adottságodból fakad, hogy kész előadások hangszerelését is elkészíted, például A Nagy Gatsby-ét vagy a Szerelemek városáét? Mi a pontos feladatod ilyen esetekben?

Mivel ezekben a produkciókban zenei vezető voltam, tudtam, hogyan működik dramaturgiailag az előadás, és ehhez igazítottam a zenét. Az alkotókkal ilyenkor megbeszéljük, milyen összeállítású legyen a zenekar, hány vonós, rezes, ütős kell, meghatározzuk, milyen hatásokat szeretnénk elérni. Majd megnyitom az üres partitúraoldalt, és ezek alapján végigmegyek a darabon, ütemről ütemre. A Kolozsvári Állami Magyar Színháznak készített musical, a Sándor Mátyás esetében a hangszerelés kidolgozása mellett a zeneszerzővel való folyamatos egyeztetés is dolgom volt.

Ez jóval szabadabbnak tűnik, mintha írnál egy szimfóniát, és ellátogatnál néhány nagyzenekari próbára, hogy meghallgasd a kottahűen előadott szerzeményed.

Valójában mindig izgalmas kérdés, hogy a zenészek mit látnak ahhoz képest, amit én gondolok,

vagy hogy mennyit sikerült leírnom abból, amit belül hallok. Gyöngyösi Levente, a Budafoki Dohnányi Zenekar rezidens zeneszerzője például nemrég felhívott, hogy szívesen bemutatnák a Budapesti Fesztiválzenekar és Budapest Város Önkormányzatának közös zeneszerző-pályázatára komponált művemet. Izgatottan várom, hogy ők mit olvasnak ki a kottámból, és hogyan fogják előadni a darabot.

Ha már a terveknél tartunk, zongorából doktorálni szeretnél…

…témaként pedig Mendelssohn és Poulenc munkásságát hoznám párhuzamba, valamint Dvořák zenéjével is foglalkoznék. Ami hiányzik az életemből, az a tanítás. Kamarazenét szívesen oktatnék, de el tudom képzelni magam korrepetitorként is egy operatanszakon. A vokális műfajok felé szeretnék menni, sok operát vezényelni. Ha eljutnék bizonyos szintre, azoknak a művészeknek, akik a pályám során segítettek, viszonozhatnám a jóságukat.

Lényeges, hogy a számomra fontos személyeket felfelé vigyem, hogy együtt tudjuk megélni a sikereket.

Bennem nincs elvágyódás sem. Időszakosan jó külföldön dolgozni, de nem tudnám elképzelni azt, hogy elköltözzek Magyarországról. Szeretem a vidéki életet, a csendet, egyszerű embernek tartom magam.

Egykori tanárod, Tallér Zsófia mondta: „A zenét szeretni is kell, nem csak tudni, a zenélés öröm, nem csak feladat.” A te szavaidon is ez érződik.

A zene szeretet, hivatás és elköteleződés. Fontos számomra, hogy mindegyik tanárommal tartsam a kapcsolatot, így Tallér tanárnővel is jó viszonyt ápoltam. Halála előtt két hónappal beszéltünk utoljára. Előtte is felhívott, mert a Müpa Zeneszerzőpályázat zsűritagjaként már tudta, hogy nyertem. Azt mondta: „nem féltem, Dávid, maga már biztosan jó helyre fog kerülni”. Igaza lett.

Az MVM Csoport számára kiemelkedő fontosságú a fiatal tehetségek támogatása, valamint a kulturális értékek ápolása és erősítése. Május 15-én tizenhetedik alkalommal vehették át a hazai zeneművészet legkiemelkedőbb fiatal tehetségei a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategória elismeréseit.

További információ: mvmjuniorprima.hu

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Mester Dávid (forrás: MVM Zrt.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Fülledt érzelmek és csábító intrikák – Veszedelmes viszonyok a Margitszigeti Színházban

A nyár csúcspontján, július 27-én a XVIII. század Franciaországának titkai és cselszövései kelnek életre a Margitszigeti Színház színpadán.
Zenés színház kritika

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Zenés színház hír

Lehoczky Zsuzsáról nevezték el az Operettszínház játszóhelyét

Különleges születésnapi ajándékkal köszöntötte a Budapesti Operettszínház Lehoczky Zsuzsát: a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja nevét viseli mostantól a teátrum Raktárszínháza.
Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.