Zenés színház

"A zeneszerző képeket küldött a nemi szervéről"

2017.10.17. 09:05
Ajánlom
Dan Kempson Grammy-jelölt bariton szerint a világ operaházaiban ugyanúgy találunk vezető beosztású férfiakat, akik szexuálisan visszaélnek a hatalmukkal.

Harvey Weinstein hollywoodi filmmogul ügye felbolygatta az Egyesült Államokat és a világot, és elindított egy megállíthatatlannak tűnő folyamatot. Miután az Oscar-díjas producerről a szélesebb nyilvánosság számára is kiderült, hogy megerőszakolt, szexuálisan megalázott és zaklatott színésznőket, sorra kerülnek elő a csontvázak a szekrényből. Itthon Sárosdi Lilla tett közzé egy hasonló történetet egy neves rendezővel kapcsolatban.

Magyar színésznőket is ért szexuális zaklatás a szakmában

Kapcsolódó

Magyar színésznőket is ért szexuális zaklatás a szakmában

A hazai színészek közül elsőként Sárosdi Lilla osztotta meg történetét a közösségi oldalon. A színésznőt támogatva írta meg tapasztalatait férje, Schilling Árpád rendező, az ő példájukat követve pedig a színészként végzett író, újságíró, Sándor Erzsi is beszámolt egy esetről.

Dan Kempson harminckét éves New York-i, visszavonult operaénekes, aki örül, hogy a média és a közvélemény végre komolyan veszi a filmiparban nyílt titokként kezelt erőszakos ügyeket. Kempson felvállalja melegségét, és így ír: "Az opera vitán felül kedvező hely a melegek számára. A huszadik században egyike volt azon kevés területeknek, ahol az LGTB közösség tagjai nyíltan élhettek."

Dan Kempson

Dan Kempson (Fotó/Forrás: barihunks.blogspot.co.uk)

A bariton ezután beszámol arról, hogy pályafutása alatt mennyi zaklatás érte. Egy vacsorán az egyik patrónusuk többször is megfogta a térdét az asztal alatt, később ezt suttogta a fülébe: "a főigazgató úgy mondta, igazán aranyos vagy". Kempsonnak sikerült leráznia az illetőt. Volt olyan karmester, aki szerepeket ígért neki, de ehelyett időről időre az ágyban nyújtott teljesítményéről számolt be neki a facebook-üzeneteiben.

Egy férfi zeneszerző, akinek a művét Kempson énekelte, rendszeresen fényképeket küldött neki a nemi szervéről, ezzel a rövid kommentárral: "üdvözlöm, uram".

Kempson az efféle zaklatásokra többnyire legfeljebb azt felelte, hogy házas, de ez a zaklatókat aligha érdekelte. Ennek ellenére a bariton szerencsésnek gondolja magát, hogy nem érték súlyosabb atrocitások. Ismer olyan énekesnőt, aki visszautasította egy igazgató közeledését, és a következő nap döbbent rá, hogy lekerült a neve a szereposztásból. Egy másik művésznőt a YAP tehetséggondozó program egyik órája előtt szexuálisan bántalmazta az egyik oktató. De gyakori a verbális inzultus is, illetve az olyan incidensek, amikor egy rendező átlépi a feladatkörét, de ezt letagadja: sokan például előszeretettel csókolják szájon a férfi főszereplőt "csupán azért, hogy megmutassák a női főszereplőnek, hogyan kell".

New York-i Metropolitan, Dan Kempson egykori munkahelye. Mi folyik az épületben?

New York-i Metropolitan, Dan Kempson egykori munkahelye. Mi folyik az épületben? (Fotó/Forrás: Jonathan Tichler, forrás: Müpa Magazin)

Dan Kempson szerint az egész jelenségnek több oka is lehet. Az egyik egy új trend, mely előnyben részesíti a vonzó megjelenésű énekeseket: a Barihunks nevű internetes blog például a legszexibb baritonokat listázza, és sokszor sugallják azt a művészeknek,

a kockahas többet ér, mint a makulátlan hang.

A másik ok egyértelműen az, hogy egy fiatal, feltörekvő énekes könnyen gondolja azt, hogy annak, hogy egy nagy művésszel dolgozhasson együtt, ára van.

"Ez viszont mind bullshit" - véli a bariton. "Ugyanazért történik ez, mint Hollywoodban (...): mert a hatalommal rendelkezők megengedik maguknak ezeket a bűnöket, a többiek pedig hagyják." Az énekes bevallja, hogy mindezt csak azért írhatja le, mert már elhagyta a szakmát (annak ellenére, hogy karrierje során a Metropolitan Opera társulati tagja is volt). Viszont arra bíztat minden áldozatot, hogy álljon elő a saját történetével, akár a nyilvánosság, akár csak a barátai előtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.
Zenés színház ajánló

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.
Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.