Zenés színház

Abbado az első salzburgi hétvége sztárja

2012.07.30. 10:01
Ajánlom
Hivatalosan július 27-től zajlanak a Salzburgi Ünnepi Játékok eseményei.

A Salzburgi Ünnepi Játékok programja már a hivatalos megnyitót megelőzően, Haydn A teremtés című oratóriumával vette kezdetét július 20-án. A fesztivál negyvenöt napja alatt összesen 284 színházi és operaelőadást és koncertet rendeznek. A hivatalos nyitóesten Mozart Varázsfuvoláját Nikolaus Harnoncourt vezényletével mutatták be. A Concentus Musicus Wien historikus hangszereken és az eredeti partitúra alapján, prózai betétekkel játszotta az így négy órán át tartó operát. Sarastrót George Zeppenfeld, az Éj királynőjét Mandy Fredrich énekelte, Julia Kleiter Paminát, Bernhard Richter pedig Taminót alakította. A Jens-Daniel Herzog rendezte darab két világ harcaként ábrázolta az opera szüzséjét, melyben Sarastro a világosságot és a racionalitást, az Éj királynője az indulatokat és az álmokat képviselte.

Tíz év után először vezényelt a Salzburgi Ünnepi Játékokon a világhírű karmester, Claudio Abbado. A 79 éves mester az Ouverture Spirituelle sorozatban az általa alapított Bolognai Mozart Zenekarral lépett pódiumra a Mozart-házban szombat este. Abbado két nagyszabású szakrális művet vezényelt, Schubert meditatív mélységeket feltáró Esz-dúr miséjét és Mozart első, c-moll ünnepi, "Árvaházi" címen is ismert miséjét, amelynek komponáláskor a szerző tizenhat éves volt. A misét egy bécsi árvaház templomának felszentelésére írta, és a teljes császári udvar jelenlétében vezényelte el Mozart.

A teremben uralkodó hőség ellenére puha és patinás aranyfényű volt a hangzás - méltatják a koncertet az ítészek. Abbado 1965-ben debütált Salzburgban, és 2002-ig állandó, visszatérő vendége volt a fesztiválnak. 2002-ben Martha Argerich zongoraművésszel lépett fel utoljára. Betegsége miatt és orvosai tanácsára tíz évig nem vállalt fellépést a nyári játékokon. 

Visszatértével a zenei nagyság és a lelki emelkedettség kapott ismét hangot Salzburgban - írják a kritikusok. Abbado újra bebizonyította, a Bolognai Mozart Zenekara szuverén és megfontolt tolmácsolója a bécsi klasszikusoknak. Gyengéd, ugyanakkor elegáns úriember állt a karmesteri pultnál, akit a zenészei tisztelettel és odaadóan követtek. A szólistákat - Rachel Harnisch (szoprán), Roberta Invernizzi (szoprán), Sara Mingardo (mezzo), Javier Camarena (tenor), Paolo Fanale (tenor) és Alex Esposito (basszus) - és a zenekart, valamint a csodálatosan simulékony Arnold Schönberg Kórust mintha láthatatlan szálak kötötték volna Abbadóhoz, aki kézben tartva az irányítást, rávilágított a művek dinamikus kontrasztjaira és teremtette újjá a kompozíciókat. 

Délelőtt az ORF2 élő közvetítésben sugározta a Bécsi Filharmonikusok első koncertjét ugyancsak az Ouverture Spirituelle sorozatban. A bécsi együttes nemcsak opera-előadásokon működik közre, négy szimfonikus programot is ad a fesztiválon. A Valerij Gergijev vezényelte műsorban orosz szerzők, köztük Stravinsky és Prokofjev művei hangzottak el. Különösen nagy sikert aratott Muszorgszkij A halál dalai és táncai zenekari dalciklusa Szergej Szemiskur (tenor) előadásában. 

A matiné szünetében Alexander Pereira, a játékok új intendánsa nyilatkozott az osztrák közszolgálati csatornának, és úgy értékelte, hogy az Ouverture Spirituelle jó kezdeményezésnek bizonyult, turisztikai szempontból is bevált, mert a koncertekre - amelyek nemcsak a Festspielhausban, hanem templomokban is elhangzanak - a jegyek kelendők voltak. Megerősítette, hogy jövőre mindenképp vendégül kívánja látni a Simon Bolivár Zenekart és részletesen bemutatni a fesztiválközönségnek a venezuelai zenei nevelési módszert, az El Sistemát, amely a nehéz sorsú fiatalok szociális felemelkedését is szolgálja. A korábbi értesülések szerint ennek az elképzelésnek is bele kell férnie a fesztivál 60 millió eurós költségvetésbe, ami kevéssé valószínű, így a támogatók megszerzésében különösen ügyes Pereirának külön forrást kell teremtenie. 

Az osztrák ORF rádió és televízió 100 órányi salzburgi közvetítést irányozott elő. Legközelebb augusztus elsején az ORF2 élőben adja Puccini Bohéméletének premierjét, Mimi szerepében Anna Netrebkóval.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Klasszikus

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Könyv

Halász Rita kapta a 2021-es Margó-díjat

A legjobb elsőkötetes prózaírónak járó elismerést ma délután adták át a Várkert Bazárban a Margó Irodalmi Fesztiválon. Halász Rita erős mezőnyben nyerte el a félmillió forintot, a próbafordítást, a tárcasorozatot, a jövő évi bemutatkozást a Liszt Ünnep programján és a Bookline 10 millió forintos médiatámogatását. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kultúrák találkozása – A mosoly országa bemutatójára készül az Operettszínház

Október 22-én, 23-án és 24-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc egyik legkülönlegesebb színpadi művét, amely ezúttal a Magyarországon először dolgozó Stephen Medcalf rendezésében kerül színre.
Zenés színház interjú

„Szu-Csong országa olyan, mint Vietnám régen” – interjú Ninh Duc Hoang Longgal

A vietnámi származású Ninh Duc Hoang Long néhány évvel ezelőtt a Bánk bán Hazám, hazám című áriájával és a János vitéz legismertebb dalával, Kukorica Jancsi belépőjével vált a közönség kedvencévé, azóta pedig megkerülhetetlen alakja lett a hazai opera- és operettjátszásnak. Rosillon szerepével debütált a Budapesti Operettszínházban, most pedig A mosoly országában Szu-Csong herceget alakítja. A kulturális különbségekről, a nyelvi nehézségekről és a kínai hercegről beszélgettünk.
Zenés színház kritika

Elhasznált életek egy lépcsőfordulóban

Képzelet és valóság határán egyensúlyozó, szürreális világot álmodott a Budapesti Operettszínház színpadára Balázs Zoltán, aki első musicalrendezésében Fellini önéletrajzi ihletésű filmjéhez, a 8 és 1/2-hez, valamint annak zenés színházi változatához nyúlt.
Zenés színház hír

Utoljára állt színpadon Haumann Péter

Szeptember 24-én lépett utoljára színpadra Haumann Péter, aki a Madách Színház 1500. jubileumi Macskák előadásán búcsúzott a nézőktől.
Zenés színház hír

„Engedjék meg, hogy elmenjek szabadon” – Utoljára lépett színpadra Lehoczky Zsuzsa

Szeptember 27-én, egy tiszteletére tartott gálán láthatták a nézők utoljára színpadon Lehoczky Zsuzsát, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt.